Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-04-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast den svenska känslan för frihet och yttrandefrihet, är inte önskvärd i Kina. Så, den får man lämna kvar i Sverige om man planerar att bo i Kina.

Känna sig fri i Sverige? Omöjligt
Citera
2020-04-02, 13:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Känna sig fri i Sverige? Omöjligt

Hur många svenskar har hittills försvuunnit efter att de kritiserat regeringen online, alternativt spritt disinfo om corona?

I Kina blir man bortforslad om man försöker sig på något sådant.

Eller för all del, visa Nalle Puh-filmer för dina barn och deras kompisar i Kina och se vad som händer därefter.
Citera
2020-04-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Det är väl lika enkelt med tjejer i alla asiatiska länder. Har snarare blivit svårare i Kina p.g.a. den ökande nationalismen. Du kan ju bo i Japan, HK, Singapore eller Seoul och leva samma liv du gör i Shanghai (expat-livet i Asien liksom) men få betydligt högre livskvalitet.

Den där lönen blir dock inte så mycket värd om du skaffar familj där och vill ha dina barn på internationella skolor som kostar 300k sek per år. Förutsatt att ditt kontrakt inte betalar för internationell skolgång för barn vilket har blivit allt ovanligare för expats jämfört med förr.

Jo jag har funderat på andra städer också, men orkar inte lära mig ett nytt språk igen. Jag vill inte skaffa barn till den här världen, känns väldigt själviskt att göra så. Världen är åt helvete.
Citera
2020-04-04, 15:12
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Jo jag har funderat på andra städer också, men orkar inte lära mig ett nytt språk igen.

Kan rekommendera Singapore och Taiwan.

Singapore har mandarin som officiellt språk, skrivet med förenklade tecken, samma som i Fastlandskina.

Singapore har avsevärt högre lönenivå och levnadsstandard än Fastlandskina.

Taiwan har också mandarin som officiellt språk, men skrivet med de ursprungliga tecknen.

Får du ett bra jobb i Taipei, motsvarande det du har i Shanghai, så kommer du säkerligen att få högre lön i Taipei än vad du får i Shanghai.

Även i Malaysia kommer du ha nytta av att du kan mandarin.

Malaysia är ju relativt rikt, med helt ok lönenivåer, och en tredjedel av invånarna är etniska kineser.

Citat:
Jag vill inte skaffa barn till den här världen, känns väldigt själviskt att göra så. Världen är åt helvete.

Så säger du förmodligen, för att du ännu känner dig för ung för att skaffa barn och familj.

Vänta några år till, och den känslan kommer att ändra sig, och även du kommer att vilja ha en liten parvel som kryper runt på golvet och skojar, och har ett ansikte på pricken likt ditt eget, men i miniformat.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-04-04 kl. 15:19.
Citera
2020-04-06, 03:32
Medlem
Grabbar, när åker ni?! Är redo att möta er i Shanghai så bygger vi vår egen lilla värld: Swedistan.
Citera
2020-04-06, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Grabbar, när åker ni?! Är redo att möta er i Shanghai så bygger vi vår egen lilla värld: Swedistan.

Känns inte särskilt lockande, att "bygga en egen liten värld" tillsammans med dig.

(Undrar om den här tråden egentligen är en homosexuell kontaktannons, utlagd av nykines?)
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-04-06 kl. 04:24.
Citera
2020-04-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
tvek på den va?

Du får stanna ett tag men kineserna vill inte ha ett ghetto med svenskar. Varför skulle förövrigt en kines anlita dig när han får det till ett bättre pris och bättre kvalitet hos en lokal kines som förstår han till 100% Bäst att bara lägga ned de där drömmarna o satsa på något realistiskt istället.

Du är välkommen till Kina som turist däremot
Bättre kvalitet? Knappast. Men det övriga stämmer
Citera
2020-04-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Bättre kvalitet? Knappast. Men det övriga stämmer

Precis som i Sverige finns det alla kvalitéer i Kina. Kina är ledande på flera områden nuförtiden.

Tyvärr...
Citera
2020-04-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Precis som i Sverige finns det alla kvalitéer i Kina. Kina är ledande på flera områden nuförtiden.

Tyvärr...

Diktaturen Kina är ledande på att kopiera och stjäla andra länders företags teknik.
Citera
2020-04-07, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Diktaturen Kina är ledande på att kopiera och stjäla andra länders företags teknik.

Och det innebär att allt i Kina är av undermålig kvalitet? Så enkelt är det inte.

Kinas diktatur tackar dig!
Senast redigerad av Stopplykta 2020-04-07 kl. 03:05.
Citera
2020-04-07, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Kan rekommendera Singapore och Taiwan.

Singapore har mandarin som officiellt språk, skrivet med förenklade tecken, samma som i Fastlandskina.

Singapore har avsevärt högre lönenivå och levnadsstandard än Fastlandskina.

Taiwan har också mandarin som officiellt språk, men skrivet med de ursprungliga tecknen.

Får du ett bra jobb i Taipei, motsvarande det du har i Shanghai, så kommer du säkerligen att få högre lön i Taipei än vad du får i Shanghai.

Även i Malaysia kommer du ha nytta av att du kan mandarin.

Malaysia är ju relativt rikt, med helt ok lönenivåer, och en tredjedel av invånarna är etniska kineser.

Så säger du förmodligen, för att du ännu känner dig för ung för att skaffa barn och familj.

Vänta några år till, och den känslan kommer att ändra sig, och även du kommer att vilja ha en liten parvel som kryper runt på golvet och skojar, och har ett ansikte på pricken likt ditt eget, men i miniformat.

Av vad jag har sett så är lönerna rätt låga i Taiwan. Men mycket annat är bättre där. Singapore är helt klart värt att fundera över!

Vad gör du själv om man får fråga? Har du tidigare bott i Kina? Du verkar ha ett stort hat över landet haha.
Citera
2020-04-07, 13:48
Medlem
Citat:
Har du tidigare bott i Kina?

Har bott många år i diktaturen Kina, och något år i landet Taiwan.

Älskar kinesiska folket och kinesisk kultur, men hatar Kommunistpartiet, och dess förföljelse och förtryck av kineserna.

Kinesiska Kommunistpartiet ska avsättas och kastas ut ur Kina.

Efter att det Kinesiska Kommunistpartiet avsatts och kastats ut ur Kina, skulle jag gärna arbetskraftsinvandra till dit.

Men jag tänker INTE arbetskraftsinvandra till dagens totalitära folkmordsdiktatur Kommunistkina, som slaktar och torterar miljoner ur sin egen befolkning, och förföljer och förtrycker resten av den.

Jag hade inte kunnat tänka mig att arbetskraftsinvandra till Hitlers Nazityskland, eller Stalins Sovjetunionen, heller.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-04-07 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in