Citat:
Ursprungligen postat av
Shishio
Jag bor redan i Kina och arbetar här. TS har helt rätt, ni som tvivlar på att lönerna är högre kan väl åka över själva och se hur många Rolls Royce / Ferrari bilar det står runt varje hörn. Mycket bra idé! Men de flesta svenskar jag känner (och här på FB) är hjärntvättade av svetsaren att Sverige är rikast i världen och alla i Kina är fattiglappar. Du kommer inte få något intresse här.
Jag tjänar ~60.000 SEK EFTER skatt i Kina, mer än alla ni "stekare" på Stureplan som tror ni är häftiga med era ~40k före skatt som "konsulter". Patetiskt, förstår inte hur någon kan bo kvar i Sverige bland alla feminister och sossar.
Kina är ett extremt ojämlikt samhälle. Att många kör Ferraris säger egentligen inget om landet. Och detta gäller bara inom vissa områden i typ Shanghai, Beijing och andra storstäder. Majoriteten av Kina ser inte ut så även fast det finns många "dyrare" bilar. En vanlig lön för kineser är ju typ på 6000-10000kr i månaden utanför Shanghai och Beijing i alla fall. Min maid jag hade i en second tier stad kostade mig 4500kr i månaden.
Lönerna är såklart högre i Kina som expat om du landar ett bra kontrakt. Men då gäller det ha någon specifik erfarenhet och kunskap som efterfrågas i Kina. T.ex. erfarenhet inom något specifikt ingenjörsområde eller inom forskning som efterfrågas i Kina. Det är inte direkt att vem som helst kan fara över till Kina och börja jobba och landa expat kontrakt.
Dessutom så blir mängden expats i Kina nu färre för varje år. Inhemsk arbetskraft som pluggat utomlands finns det gott om. Varför ska de behöva anlita en utlänning då det är både dyrt och svårt.
Största chansen att få börja jobba i Kina är om du jobbar på något industriföretag med verksamhet i Kina och på så vis börjar jobba på kontoret de har i Kina.
Det har dock snarare blivit svårare att landa cushy expats kontrakt med massa perks idag jämfört med 10 år sedan. Kinas guldålder för expats och utlänningar har redan varit. Den var för 10+ år sedan. Visst finns det gott om möjligheter fortfarande men de blir färre. Kulturen och mentaliteten och också gått utför de senaste 10 åren. Fler och fler kineser är anti-utlänningar och mer och mer etno-nationalistiska. Nej, skit i Kina. Dra till Taiwan, Vietnam eller Japan om ni ska till Asien och jobba. Bättre mentalitet och kultur hos lokalbefolkningen och du kommer må bättre av att leva i dem länderna. Vietnam är också ett kommunistiskt land och Vietnam kanske kommer vara där Kina är idag om 10-15+ år.
Själv har jag bott i Kina många år och har en slags hat-kärleksrelation med land.