Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-04-01, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derGeist
ja, kommunistkina vill verkliga ha svensk arbetskraft speciellt när man under europeisk lockdwn håller gränserna öppna. man vill verkligen ha en vända med corona. bara de med lägst iq kommer på något sådant.

Svensk arbetskraft är liksom svenskt stål alltid eftertraktat överallt
Citera
2020-04-01, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines

jag blir bara skitnldig när en dumskalle som du tror att du är smart. tryck upp din lilla skalle upp i arslet och stanna i den posen.
Citera
2020-04-01, 04:00
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Man kan få PUT i Kina och det finns ett antal utlänningar som fått green card.

Det finns massor med utlänningar som öppnat restaurang i Kina, även cykelbutiker.

tvek på den va?

Du får stanna ett tag men kineserna vill inte ha ett ghetto med svenskar. Varför skulle förövrigt en kines anlita dig när han får det till ett bättre pris och bättre kvalitet hos en lokal kines som förstår han till 100% Bäst att bara lägga ned de där drömmarna o satsa på något realistiskt istället.

Du är välkommen till Kina som turist däremot
Citera
2020-04-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
tvek på den va?

Du får stanna ett tag men kineserna vill inte ha ett ghetto med svenskar. Varför skulle förövrigt en kines anlita dig när han får det till ett bättre pris och bättre kvalitet hos en lokal kines som förstår han till 100% Bäst att bara lägga ned de där drömmarna o satsa på något realistiskt istället.

Du är välkommen till Kina som turist däremot

Tror att dom skulle göra det av medmänsklighet. Som Sverige med flyktingar. Kina vill ta över tronen som den humanitära supermakten.
Citera
2020-04-01, 12:00
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Tänkte vi kan diskutera det här lite inombördes och lägga upp strategier för hur vi tar över Shanghai.
Opium.
Citera
2020-04-01, 14:58
Medlem
Jag bor redan i Kina och arbetar här. TS har helt rätt, ni som tvivlar på att lönerna är högre kan väl åka över själva och se hur många Rolls Royce / Ferrari bilar det står runt varje hörn. Mycket bra idé! Men de flesta svenskar jag känner (och här på FB) är hjärntvättade av svetsaren att Sverige är rikast i världen och alla i Kina är fattiglappar. Du kommer inte få något intresse här.

Jag tjänar ~60.000 SEK EFTER skatt i Kina, mer än alla ni "stekare" på Stureplan som tror ni är häftiga med era ~40k före skatt som "konsulter". Patetiskt, förstår inte hur någon kan bo kvar i Sverige bland alla feminister och sossar.
Citera
2020-04-01, 16:14
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
se hur många Rolls Royce / Ferrari bilar det står runt varje hörn. Mycket bra idé! Men de flesta svenskar jag känner (och här på FB) är hjärntvättade av svetsaren att Sverige är rikast i världen och alla i Kina är fattiglappar. Du kommer inte få något intresse här.

Jag tjänar ~60.000 SEK

Hade du istället flyttat till New York, London eller Singapore, så hade du tjänat SEK 600.000 efter skatt.

Att det "står Rolls Royce / Ferrari runt varje hörn" i Shanghai, är för övrigt skitsnack.

Var själv där för några månader sedan, och kan intyga att jag verkligen INTE såg några "Rolls Royce / Ferrari runt varje hörn".

Vill du se många Rolls Royce / Ferrari samtidigt, så ska du åka till någon oljeberoende diktatur i Mellanöstern: Förenade Arabemiraten, Qatar eller Bahrain.

Önskar dig trevlig resa!
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-04-01 kl. 16:23.
Citera
2020-04-01, 18:14
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Jag bor redan i Kina och arbetar här. TS har helt rätt, ni som tvivlar på att lönerna är högre kan väl åka över själva och se hur många Rolls Royce / Ferrari bilar det står runt varje hörn. Mycket bra idé! Men de flesta svenskar jag känner (och här på FB) är hjärntvättade av svetsaren att Sverige är rikast i världen och alla i Kina är fattiglappar. Du kommer inte få något intresse här.

Jag tjänar ~60.000 SEK EFTER skatt i Kina, mer än alla ni "stekare" på Stureplan som tror ni är häftiga med era ~40k före skatt som "konsulter". Patetiskt, förstår inte hur någon kan bo kvar i Sverige bland alla feminister och sossar.

Kina är ett extremt ojämlikt samhälle. Att många kör Ferraris säger egentligen inget om landet. Och detta gäller bara inom vissa områden i typ Shanghai, Beijing och andra storstäder. Majoriteten av Kina ser inte ut så även fast det finns många "dyrare" bilar. En vanlig lön för kineser är ju typ på 6000-10000kr i månaden utanför Shanghai och Beijing i alla fall. Min maid jag hade i en second tier stad kostade mig 4500kr i månaden.

Lönerna är såklart högre i Kina som expat om du landar ett bra kontrakt. Men då gäller det ha någon specifik erfarenhet och kunskap som efterfrågas i Kina. T.ex. erfarenhet inom något specifikt ingenjörsområde eller inom forskning som efterfrågas i Kina. Det är inte direkt att vem som helst kan fara över till Kina och börja jobba och landa expat kontrakt.

Dessutom så blir mängden expats i Kina nu färre för varje år. Inhemsk arbetskraft som pluggat utomlands finns det gott om. Varför ska de behöva anlita en utlänning då det är både dyrt och svårt.

Största chansen att få börja jobba i Kina är om du jobbar på något industriföretag med verksamhet i Kina och på så vis börjar jobba på kontoret de har i Kina.

Det har dock snarare blivit svårare att landa cushy expats kontrakt med massa perks idag jämfört med 10 år sedan. Kinas guldålder för expats och utlänningar har redan varit. Den var för 10+ år sedan. Visst finns det gott om möjligheter fortfarande men de blir färre. Kulturen och mentaliteten och också gått utför de senaste 10 åren. Fler och fler kineser är anti-utlänningar och mer och mer etno-nationalistiska. Nej, skit i Kina. Dra till Taiwan, Vietnam eller Japan om ni ska till Asien och jobba. Bättre mentalitet och kultur hos lokalbefolkningen och du kommer må bättre av att leva i dem länderna. Vietnam är också ett kommunistiskt land och Vietnam kanske kommer vara där Kina är idag om 10-15+ år.

Själv har jag bott i Kina många år och har en slags hat-kärleksrelation med land.
Senast redigerad av takeitchill 2020-04-01 kl. 18:28.
Citera
2020-04-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Kina är ett extremt ojämlikt samhälle. Att många kör Ferraris säger egentligen inget om landet. Och detta gäller bara inom vissa områden i typ Shanghai, Beijing och andra storstäder. Majoriteten av Kina ser inte ut så även fast det finns många "dyrare" bilar. En vanlig lön för kineser är ju typ på 6000-10000kr i månaden utanför Shanghai och Beijing i alla fall. Min maid jag hade i en second tier stad kostade mig 4500kr i månaden.

Lönerna är såklart högre i Kina som expat om du landar ett bra kontrakt. Men då gäller det ha någon specifik erfarenhet och kunskap som efterfrågas i Kina. T.ex. erfarenhet inom något specifikt ingenjörsområde eller inom forskning som efterfrågas i Kina. Det är inte direkt att vem som helst kan fara över till Kina och börja jobba och landa expat kontrakt.

Dessutom så blir mängden expats i Kina nu färre för varje år. Inhemsk arbetskraft som pluggat utomlands finns det gott om. Varför ska de behöva anlita en utlänning då det är både dyrt och svårt.

Största chansen att få börja jobba i Kina är om du jobbar på något industriföretag med verksamhet i Kina och på så vis börjar jobba på kontoret de har i Kina.

Det har dock snarare blivit svårare att landa cushy expats kontrakt med massa perks idag jämfört med 10 år sedan. Kinas guldålder för expats och utlänningar har redan varit. Den var för 10+ år sedan. Visst finns det gott om möjligheter fortfarande men de blir färre. Kulturen och mentaliteten och också gått utför de senaste 10 åren. Fler och fler kineser är anti-utlänningar och mer och mer etno-nationalistiska. Nej, skit i Kina. Dra till Taiwan, Vietnam eller Japan om ni ska till Asien och jobba. Bättre mentalitet och kultur hos lokalbefolkningen och du kommer må bättre av att leva i dem länderna. Vietnam är också ett kommunistiskt land och Vietnam kanske kommer vara där Kina är idag om 10-15+ år.

Själv har jag bott i Kina många år och har en slags hat-kärleksrelation med land.

Ja, du har helt rätt att det är extremt ojämlikt, men har man kompetens så varför klaga? Och ja, jag håller med dig om att det har blivit mycket sämre de senaste åren. Jag gillar inte all korruption och andra fånerier som CCP håller på med, jag har ingenting positivt att säga om dem förutom att dem har gjort mig och andra hyfsat rika.

Det finns bara två fördelar med Kina: knulla brudar och tjäna pengar, om man ska vara krass. Finns ingenting som är av kvalitet, lägenheterna är skit, även de dyra lägenheterna, maten är kass. Har ni möjlighet att åka till USA eller Singapore så är det nog bättre, det håller jag med om. Men Kina har betydligt högre löner än Sverige om man har kompetens, framförallt inom IT där jag arbetar. Dubbla lönen efter skatt i snitt. Men visst är det inte så mycket billigare än Stockholm. Och t.om dyrare om man vill köra fin bil.
Citera
2020-04-01, 20:29
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Finns bara två fördelar med Kina: knulla brudar och tjäna pengar.

Och troligen mer att knulla brudar, än att tjäna pengar.

För de riktigt stora beloppen tjänar man i Silicon Valley och i New York City, och knappast i Shanghai.

Och när den där bruden väl är på smällen, och du inser att du kommer att bli pappa, då kommer du att fråga dig själv: Vill jag verkligen att mina barn ska växa upp och bli hjärntvättade av skolsystemet i Kinas Kommunistparti-diktatur?

Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Låter inte så kul att låta sina barn växa upp och bli hjärntvättade av skolsystemet i Kommunistparti-diktaturen Kina:

Skulle du vilja att dina barn lärde sig att "frivilligt insistera på att bli ledda av Kommunistpartiet?

https://thediplomat.com/2019/04/the-chinese-communist-partys-latest-propaganda-target-young-minds/
Citera
2020-04-02, 10:05
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ja, du har helt rätt att det är extremt ojämlikt, men har man kompetens så varför klaga? Och ja, jag håller med dig om att det har blivit mycket sämre de senaste åren. Jag gillar inte all korruption och andra fånerier som CCP håller på med, jag har ingenting positivt att säga om dem förutom att dem har gjort mig och andra hyfsat rika.

Det finns bara två fördelar med Kina: knulla brudar och tjäna pengar, om man ska vara krass. Finns ingenting som är av kvalitet, lägenheterna är skit, även de dyra lägenheterna, maten är kass. Har ni möjlighet att åka till USA eller Singapore så är det nog bättre, det håller jag med om. Men Kina har betydligt högre löner än Sverige om man har kompetens, framförallt inom IT där jag arbetar. Dubbla lönen efter skatt i snitt. Men visst är det inte så mycket billigare än Stockholm. Och t.om dyrare om man vill köra fin bil.

Det är väl lika enkelt med tjejer i alla asiatiska länder. Har snarare blivit svårare i Kina p.g.a. den ökande nationalismen. Du kan ju bo i Japan, HK, Singapore eller Seoul och leva samma liv du gör i Shanghai (expat-livet i Asien liksom) men få betydligt högre livskvalitet.

Den där lönen blir dock inte så mycket värd om du skaffar familj där och vill ha dina barn på internationella skolor som kostar 300k sek per år. Förutsatt att ditt kontrakt inte betalar för internationell skolgång för barn vilket har blivit allt ovanligare för expats jämfört med förr.
Citera
2020-04-02, 10:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Fast den svenska känslan för frihet och yttrandefrihet, är inte önskvärd i Kina. Så, den får man lämna kvar i Sverige om man planerar att bo i Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in