2020-04-05, 21:19
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du skrattar över att folk dör i andra länder? Vad gör du i den här tråden? Är du här för att kasta skit på andra och boosta dig själv?

Sverige ligger i utkanten av världen, och det är inte så mycket folk som rör sig hitåt (det räckte med några alpturister för att smittan skulle börja spridas här). Dessutom är det andra länder som gör jobbet åt oss genom nedstängningar och stängda gränser.
Sverige åker snålskjuts på andra!

Varför skulle jag skratta åt att folk dör i andra länder? Hur skevt uppfattar du saker och ting egentligen?
Du sitter väl inte och super samtidigt som du sitter och skriver på FB?
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Sverige var och är inte redo för denna typ av kris, Sverige har nedrustat och idioter styr över krissituationer.

Detta med Corona är bara en av allt skit som kan drabba Sveriges befolkning, Räkna inte med hjälp ifrån samhället om du verkligen vill klara dig ur en krissituation.

Rörande Corona så är vi fortfarande bara i början av utvecklingen, sedan kan det komma till förändringar i viruset som gör det än jävligare.

Statens möjligheter är snart förbrukade och du kommer likt förbannat stå där mer eller mindre ensam att överleva.

Sverige är utan tvekan det land som hanterat det här bäst av alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Om vi peakat nu i Stockholm och kurvan går ner och det hela blåser över på tre veckor. Känns reaktionen med alla förlorade arbetstillfällen, all oro och stress och paniken rimlig?

AT nämnde idag i Aftonblaskan att det nog är över nu i Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJ8gv/mindre-efterslapning-av-dodstalen-an-tidigare

Oklart om oron varit är rimlig. Jag har förespråkat sans och balans och det har funnits rätt mycket sånt i det verkliga livet. Men här inne på flashback har det varit domedagsstämning från dag 1. Ibland känns det som att folk här inne faktiskt blir besvikna om Sthlm redan nått sin topp och att Sverige som land klarar sig förhållandevis bra ut detta (får vi hoppas).
Citera
2020-04-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Och AT har haft rätt i sina prognoser tidigare?

Nej, men om han har det denna gång. Är reaktionen då rimlig enligt dig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag skulle också säga Liberaler, Kristdemokrater. Sitter i region Stockholm, och har varit styrande där sedan mer än 8 år. Och det är ju exakt där det saknas just nu iallafall. Såklart har alla regioner olika ekonomi, men Stockholm är ju intressant nu.
Vågar inte journalisterna på SVT göra en sammanställning?
Lista över regioner
Region | Brist på material | Styrt av partiblock senaste 8 åren
Stockholm | typ allt | alliansen
Värmland | ok med allt | Rödgröna smörjan
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Aha, kommer inte ihåg att de byggde om älvsjömässan till sjukhus förra året?
Nej exakt och inte forslade de kylcontainer för lik bakom Huddinge sjukhus heller.
Tre stycken dessutom.
Är väl så smittsam och dödlig att de har räknat med att inte hinna med alla.
Citera
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Du har ingen källa erkänn det.

duger the telegraph
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=Sweden+is+also+updating+its+statistics+t o+say+if+someone+died+from+Covid%2C+or+of+somethin g+else+% E2%80%93+but+with+Covid.+This+might+reduce+the+%E2 %80%9Cdeath%E2%80%9D+figure+by+two+thirds.&ia=web

pa plats nummer 3 kan man se the telegraphs artikel med samma text som pa antiempire
det ar en betalsida sa man kan inte lasa hela texten

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/02/swedes-rest-world-engaging-reckless-experiment/

Citat:
Sweden is also updating its statistics to say if someone died from Covid, or of something else - but with Covid. This might reduce the "death" figure by two thirds.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Bli inte förvånad när det här året är över om vi har rekordlåga nivåer av skjutningar, brott mot person, rekordlåg trafikdöd och kanske även rekordlåg dödlighet i sjukdomar. Under coronaåret 2020 alltså...

Sprängningar och skjutningar kanske fortsätter men i mindre skala men övrigt utgår jag ifrån att det minskar förutom problem i hemmen, där kommer många lida.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nej, jag har ingen källa som uttryckligen säger "Sverige mörkar inte covid-19 dödsfall!". Go figures.
Men, jag har en hjärna som fungerar rätt väl, jag har insikt i hur vårt samhälle är uppbyggt, hur saker och tings sköts, hur det rapporteras, vilka instanser det ska igenom osv. Allt detta har jag försökt förklara för dig på grundskolenivå. För att bara stöta på tonårsvrånghet.

Här kan du läsa mer om hur just detta går till:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

Behöver du mer för att förstå?

Det har varit enkelt om du erkände på en gång att du har ingen källa som styrker ditt påstående att folk som dör i hemmen mörkas inte.
Citera
2020-04-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Oklart om oron varit är rimlig. Jag har förespråkat sans och balans och det har funnits rätt mycket sånt i det verkliga livet. Men här inne på flashback har det varit domedagsstämning från dag 1. Ibland känns det som att folk här inne faktiskt blir besvikna om Sthlm redan nått sin topp och att Sverige som land klarar sig förhållandevis bra ut detta (får vi hoppas).

Jag har samma känsla. Om detta är över nu kommer luften gå ur alla domedagsprofeter.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det värre med testerna är väl att de oftare visar positivt än negativt, och således skapar och förstärker en bild av en hemsk pandemi?
De länder som nyttjat dessa ineffektiva tester i kombination med "snabbtester" (dvs att en läkare frågar dig tre frågor och direkt ger dig diagnosen Covid), exempelvis Italien och Spanien, har ju visat sig väldigt förödande för befolkningen i form av oro och skräck, samtidigt som det egentligen inte dör fler än vanligt i dessa länder.
Lägg till det fake news som lastbilar som forslar lik osv så har du helt plötsligt en paniksituation i hela Europa där politiker agerar helt omdömeslöst.
Dock inte Sverige, än så länge. Tack Sverige.

Jag är ingen expert på de hemtester som började säljas här, men jag har för mig att de tittar på proteinnivåer vilka i sin tur tar viss tid att utveckla till en nivå som visar positivt, så du behövde bland annat vara ganska krasslig eller varit sjuk ett tag innan du kommit upp i nivåer som registreras av testen.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Vad tycker du att dom skulle gjort?
Stängt skolor och köpcentrum? Spärrat in folk i sina hem?
Och med det skapat konkurser och massarbetslöshet långt värre än det vi nu upplever?
DET om något skulle befogat åtal och galjotinen i efterhand när det nu visar sig att den här "krisen" inte är värre än influensan. Eller t.o.m mildare än så. Det dog fler människor totalt i Europa under våren 2019 än i år.
Du får ta och fundera en stund helt enkelt.

Ja och mer därtill. En fullständig nedstängning. Som i andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in