Citat:
Angående Italiens ”vändning”, och att ge deras nedstängning cred för det.
...
Det betyder inte att nedstängningen har varit onödig. Tack vare nedstängningen har man undvikit att den här toppen inträffade någon vecka tidigare, eller så, med mycket större koncentration, och på så sätt har man undvikit att fler människor dött i brist på vård.
...
Det betyder inte att nedstängningen har varit onödig. Tack vare nedstängningen har man undvikit att den här toppen inträffade någon vecka tidigare, eller så, med mycket större koncentration, och på så sätt har man undvikit att fler människor dött i brist på vård.
- Nedstängningen har varit smärtsam. Hade nedstängningen varit mindre smärtsam, och haft bättre effekt, ifall den hade gjorts tidigare?
Citat:
Om det bara var en fråga om att stänga gränserna för människor (inte varor) eller ha två veckor karantän, så hade det kunnat vara ett alternativ, beroende på vad dödligheten är.
Men det skulle helt klart vara värt att offra några år livslängd för avsevärt högre välstånd.
Man måste vara lite vettig. Det är ju inte värt att stänga gränserna permanent för att rädda några enstaka liv. Tycker man det så är man antagligen ohälsosamt intresserad av att stänga gränserna.
Men det skulle helt klart vara värt att offra några år livslängd för avsevärt högre välstånd.
Man måste vara lite vettig. Det är ju inte värt att stänga gränserna permanent för att rädda några enstaka liv. Tycker man det så är man antagligen ohälsosamt intresserad av att stänga gränserna.
- Jag tillhör kategorin som är ohälsosamt intresserad av att stänga gränserna. Jag vill snarast stänga gränserna för invandring. Det var en galen tanke att försöka åtgärda fattiga länders växande överbefolkning genom att dumpa överbefolkningen i Europa. Det är ett uttryck för falsk omtanke, och den falska omtanken har bara skapat elände, både i Europa och omvärlden. Och den falska omtanken håller på att ödelägga planetens natur.
Den falska omtanken har fått stort genomslag i samhället. Hos enskilda individer kan den falska omtanken yttra sig genom att personen hellre visar omtanke mot svarta människor än mot vita människor. Det var därför som jag frågade huruvida du skulle vara lika villig att offra svarta afrikaner som vita västerlänningar.
Ifall jag fick styra Sverige, så skulle jag stänga gränserna för invandring, men jag skulle hålla gränserna öppna för besökare och för viss handel. Och jag skulle gärna skicka bistånd till fattiga länder, såvida det skulle handla om bistånd som kan lindra fattigdomen på riktigt.
Beträffande att hålla epidemier ute, så skulle jag inrätta en smittskyddsmyndighet som har befogenhet att omedelbart stänga gränserna ifall det krävs. Såvida det är möjligt, så skulle jag ge dispens för medicinskt bistånd att passera gränsen.
Nej, jag har ingen källa som uttryckligen säger "Sverige mörkar inte covid-19 dödsfall!". Go figures.