2020-04-05, 21:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Angående Italiens ”vändning”, och att ge deras nedstängning cred för det.
...
Det betyder inte att nedstängningen har varit onödig. Tack vare nedstängningen har man undvikit att den här toppen inträffade någon vecka tidigare, eller så, med mycket större koncentration, och på så sätt har man undvikit att fler människor dött i brist på vård.

- Nedstängningen har varit smärtsam. Hade nedstängningen varit mindre smärtsam, och haft bättre effekt, ifall den hade gjorts tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om det bara var en fråga om att stänga gränserna för människor (inte varor) eller ha två veckor karantän, så hade det kunnat vara ett alternativ, beroende på vad dödligheten är.

Men det skulle helt klart vara värt att offra några år livslängd för avsevärt högre välstånd.

Man måste vara lite vettig. Det är ju inte värt att stänga gränserna permanent för att rädda några enstaka liv. Tycker man det så är man antagligen ohälsosamt intresserad av att stänga gränserna.

- Jag tillhör kategorin som är ohälsosamt intresserad av att stänga gränserna. Jag vill snarast stänga gränserna för invandring. Det var en galen tanke att försöka åtgärda fattiga länders växande överbefolkning genom att dumpa överbefolkningen i Europa. Det är ett uttryck för falsk omtanke, och den falska omtanken har bara skapat elände, både i Europa och omvärlden. Och den falska omtanken håller på att ödelägga planetens natur.

Den falska omtanken har fått stort genomslag i samhället. Hos enskilda individer kan den falska omtanken yttra sig genom att personen hellre visar omtanke mot svarta människor än mot vita människor. Det var därför som jag frågade huruvida du skulle vara lika villig att offra svarta afrikaner som vita västerlänningar.

Ifall jag fick styra Sverige, så skulle jag stänga gränserna för invandring, men jag skulle hålla gränserna öppna för besökare och för viss handel. Och jag skulle gärna skicka bistånd till fattiga länder, såvida det skulle handla om bistånd som kan lindra fattigdomen på riktigt.

Beträffande att hålla epidemier ute, så skulle jag inrätta en smittskyddsmyndighet som har befogenhet att omedelbart stänga gränserna ifall det krävs. Såvida det är möjligt, så skulle jag ge dispens för medicinskt bistånd att passera gränsen.
Citera
Medlem
Agenda nu
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Om du tänker lite extra mycket så kanske du inser att även brott har minskat och tror du inte att denna pågående pandemi har ökat folkets medvetenhet och minskat även andra olyckor i trafiken osv.
Folket är mestadels hemma om det går och har givetvis en säkrare miljö.

Bli inte förvånad när det här året är över om vi har rekordlåga nivåer av skjutningar, brott mot person, rekordlåg trafikdöd och kanske även rekordlåg dödlighet i sjukdomar. Under coronaåret 2020 alltså...
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Aha, kommer inte ihåg att de byggde om älvsjömässan till sjukhus förra året?
Eller mer än dubblerade antalet IVA-platser i Stockholm.

Eller triggade krisavtalet i Stockholm.

Etc etc
Citera
2020-04-05, 21:16
Medlem
Vasterass avatar
Sverige var och är inte redo för denna typ av kris, Sverige har nedrustat och idioter styr över krissituationer.

Detta med Corona är bara en av allt skit som kan drabba Sveriges befolkning, Räkna inte med hjälp ifrån samhället om du verkligen vill klara dig ur en krissituation.

Rörande Corona så är vi fortfarande bara i början av utvecklingen, sedan kan det komma till förändringar i viruset som gör det än jävligare.

Statens möjligheter är snart förbrukade och du kommer likt förbannat stå där mer eller mindre ensam att överleva.
Citera
2020-04-05, 21:17
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Mest för att de är farliga.

De som dök upp till försäljning i Sverige för ett par veckor sedan hade tydligen bara 60% säkerhet (missade i 40% av fallen), så om du testar som negativ, tror att du är virusfri och sedan åker och kramar mormor så är det rätt stor risk att det blir negativt för mormor.

Inte ens de tester som används i sjukvården är tydligen 100% men bra mycket bättre om testen utförs på rätt sätt.

Det värre med testerna är väl att de oftare visar positivt än negativt, och således skapar och förstärker en bild av en hemsk pandemi?
De länder som nyttjat dessa ineffektiva tester i kombination med "snabbtester" (dvs att en läkare frågar dig tre frågor och direkt ger dig diagnosen Covid), exempelvis Italien och Spanien, har ju visat sig väldigt förödande för befolkningen i form av oro och skräck, samtidigt som det egentligen inte dör fler än vanligt i dessa länder.
Lägg till det fake news som lastbilar som forslar lik osv så har du helt plötsligt en paniksituation i hela Europa där politiker agerar helt omdömeslöst.
Dock inte Sverige, än så länge. Tack Sverige.
Citera
2020-04-05, 21:17
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kan du förklara för mig varför Campbell ska anses vara en av de klokare i frågan? Jag tycker att han bara sitter vid sin overhead och pratar siffror och stryker under ord på papper.

Jag vill ärligt veta varför han anses vara nån allsmäktig. Hans groda om att Sverige delar upp dödsfallen i "av och med Covid" spreds snabbt som en sanning här i tråden, trots att det inte finns några belägg för det påståendet.

För att han verkar ta detta på allvar och kommer med bättre tips osv. än både våra svenska myndigheter och svensk MSM.
Citera
2020-04-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Om vi peakat nu i Stockholm och kurvan går ner och det hela blåser över på tre veckor. Känns reaktionen med alla förlorade arbetstillfällen, all oro och stress och paniken rimlig?

AT nämnde idag i Aftonblaskan att det nog är över nu i Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJ8gv/mindre-efterslapning-av-dodstalen-an-tidigare

Och AT har haft rätt i sina prognoser tidigare?
Citera
2020-04-05, 21:18
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/qs/risk-for-respiratorbrist-da-sands-nya-utomlands/

Frankrike och Tyskland har infört exportförbud på sina medicinska företag. varför har inte samma förbud lagts på Getinge som producerar 10000 respiratorer per år i Solna. åtminstone borde Sverige få förtur. varför är det ens tal om prioriteringar mellan patienter när en av Europas största respiratortillverkare finns i Stockholm! många dör när de inte ska göra det. vad tycker ni?
Citera
2020-04-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Norge kommer att skicka medicinsk och logistisk personal till den hårt coronadrabbade staden Bergamo i Italien. 20-25 läkare, sjuksköterskor och logistikpersonal kommer att hjälpa till där i fyra veckor, det som ett svar på Lombardiets vädjan om intrenationell hjälp den 31 mars.

– Solidaritet i Europa är inte en teoretisk övning – nu är det dags att visa det i praktiken, säger Norges hälsominister Bent Høie.

===

Way to go Norge!

Edit: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det krävs visst ett icke-EU-land för något dylikt...
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Du har ingen källa erkänn det.

Nej, jag har ingen källa som uttryckligen säger "Sverige mörkar inte covid-19 dödsfall!". Go figures.
Men, jag har en hjärna som fungerar rätt väl, jag har insikt i hur vårt samhälle är uppbyggt, hur saker och tings sköts, hur det rapporteras, vilka instanser det ska igenom osv. Allt detta har jag försökt förklara för dig på grundskolenivå. För att bara stöta på tonårsvrånghet.

Här kan du läsa mer om hur just detta går till:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

Behöver du mer för att förstå?
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Aha, kommer inte ihåg att de byggde om älvsjömässan till sjukhus förra året?

Återkom gärna när älvsjömässan inte är folktom som ett spökhus. Idag är det stendött förutom mössen under golvet.
Men det är såklart alltid bra att vara förberedd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in