2020-04-05, 20:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Vore intressant att veta hur radion etniskt svenska/icke etniskt svenska ser ut i Malmö kontra Stockholm i alla fall (vad gäller covid patienter/döda)

Ja det skulle vara intressant. Men det skulle också vara intressant att veta hur smittspridningen i Stockholm ser ut, utanför Järvafältet.

Smittan tycks ju inte sprida sig som en våg i samhället, likt influensorna, utan mer i stora kluster.

Mer information där skulle berätta en del om hur smittan vanligtvis överförs mellan människor.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag hoppas verkligen att alla myndigheter, socialstyrelsen och regering blir skyldiga till arbetsmiljöbrott, då de nu faktiskt avvisar material ifrån Kina som privatpersoner tagit fram underlag för. Det är helt skandalöst. Hoppas att den där Anders (bra journalist med svåra frågor, och klurig) som ska intervjua på Agenda ikväll.

Det är skandal att socialstyrelsen sitter som en stoppkloss för inköp av material, och tycker sjukvården ska skippa ansiktskydd vid användning av visir, istället för att köpa in (kanske) ej godkänt material från Kina. Även läkaren säger att det är tid för att köpa nu och göra utvärderingsen. Det var även upp i torsdags på FoHM pressträff, där flera teknikföretag kan tänka sig att tillverka skyddsmaterial, men där inte socialstyrelsen svarat!.
Se gärna rapport, om skyddskläder för vårdpersonal, och senare kommer detta tas upp i Agenda också.

https://www.svtplay.se/video/25935864/rapport/rapport-5-apr-19-30-5?start=auto

Ska man köpa in i panik från Kina och man inte vet kvalitén på utrustningen så ska man inte räkna med att den går att använda. Går den att använda är det ett plus. Då måste man köpa in från andra ställen eller undersöka om vi kan tillverka utrustning inom landets gränser men det borde redan vara på gång sen flera veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Men det har redan muterat, en agressiv och snällare variant. I USA today pratade de om 70 undertyper av två main-strains. Wuhan-typen och en "mixed". Även om vi har skydd, säg i 3 månader, med vår så kallade flock-immunitet, vad gör vi då i augusti, om de kommer en andra våg? Ska vi offras igen i någons slags kollektiv offeranda?
Se vart det tar vägen? Se vilka permanenta skador som åsamkas våra lungor?
Se om det går på de unga nästa gång? Ska vi gå igenom hela proceduren igen då?

Nu sorterade vi bort de äldre? Vilka ska bort nästa gång?
Jag kan inte ge dig facit eller besvara frågorna. Däremot tror jag att du oroar dig i onödan över sådant som du inte kan ha kontroll över vilket kan leda till att du mår dåligt psykiskt. Kolla den här videon: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/3-tips-sa-hanterar-du-din-ovisshet-for-framtiden
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det är en mycket bra tabell!
Dock tror jag att det ännu är för tidigt att kunna kolla på den.
Hur ska du kunna se någon som helst mätbar skillnad med 400 fall på en tiomiljonersbefolkning?
Överdödligheten får du kolla i efterhand.
Citera
2020-04-05, 20:04
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Lägg ner spammandet med fjortischatten nu. Tror alla har sett olika versioner av din inbjudan i snart vartenda inlägg du skrivit.

tack för varningen
Citera
2020-04-05, 20:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

På nyheterna precis:
Finland 🇫🇮 stå rakryggade och skickar ut skyddskläder till hela Finland och säger att beredskapslagren är överfulla, folket behöver ej oroa sig! De har läget under kontroll!!

Det skall sägas att det finns en orsak till, varför Finland har behållt sina beredskapslager, som inte nämns i tråden.

Nämligen dess strategiska läge. Man har inget "Göteborg" mot nordsjön, all export/import är via östersjön.
Citera
2020-04-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Vilka arbetsplatsolyckor med dödlig utgång tänker du skulle ingå i den gruppen som kan jobba hemifrån? Vrickat långfinger leder sällan till döden

Nu var det ett enkelt exempel bara för att visa på att ifall folk rör sig mindre ute i samhället skulle det kunna leda till att andra vanliga dödsorsaker minskar, vilket alltså ju då inte har ett dugg att göra med hur farlig/ofarlig Corona är, så att säga. Och hur många som dött just av Corona. Men det tror jag nog du förstår.

Ja jag har som sagt inte forskat så vet inte exakt vilka arbetsrelaterade dödsorsaker som finns i vanliga fall för alla dessa personer som (nu) jobbar hemifrån. Kanske är det vanligare med stress för dem, (tänk hjärtinfarkt), i min egen bransch finns lite andra orsaker osv. Det var dock inte min huvudpoäng med resonemanget så kommer inte spinna vidare på det. Utan huvudpoängen är att allt behöver granskas och titta på andra dödsorsaker i jämförelse under andra vanliga år, för att se om dessa minskat, och i så fall varför etc. Och specialgranska Corona i relation till detta, bl.a. siffrorna, ifall man kan ha t.ex. missat dödsorsaker på äldreboenden pga brist på tester etc.

Vill att allt utreds mycket, mycket noga. Och det tror jag det kommer göra också. Hoppas i alla fall.
Citera
2020-04-05, 20:06
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja det skulle vara intressant. Men det skulle också vara intressant att veta hur smittspridningen i Stockholm ser ut, utanför Järvafältet.

Smittan tycks ju inte sprida sig som en våg i samhället, likt influensorna, utan mer i stora kluster.

Mer information där skulle berätta en del om hur smittan vanligtvis överförs mellan människor.

Ja det där har jag också reagerat på, Tom Bitton kunde ju sätta sitt hus i pant på att vi hade 500 000 tusen smittade idag i Sverige. Undra om han har rätt?
Verkar som du säger (enligt senaste mätningen v 14) att det inte alls ökar så mycket som man skulle kunna tro med tanke på antal dödsfall. Har du någon tanke om det? Hur många tror du är smittade med tanke på senaste veckan? Jag var rätt säker på att fler skulle vara smittade i deras bevakning.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Citera
2020-04-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
https://www.svt.se/nyheter/hemliga-finska-beredskapslager-oppnas

Härligt att se att ett grannland iaf har tagit ansvar för sin befolkning!

Sverige har tyvärr blivit en löjligt naiv nation.

WOW, hatten av för Finland!

Underbart land!

Drömland!

I helvete har MSB haft för sig i alla dessa år. Den myndighet måste läggas ner och en ny skapas med äldre i rodret som är insatta i krig och elände.
Citera
2020-04-05, 20:07
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Läkarna och övrig sjukvårdspersonal, tillsammans med Folkhälsomyndigheten och politikerna, kunde ha gjort en massa mera saker för att förhindra denna kris. De kunde ha gjort mer av det som de får betalt för av skattebetalarna och patienterna!

De har vetat länge att tex tobak och alkohol är skadligt och beroendeframkallande, och att man därför inte ska ta hänsyn till medborgarnas "behov" av det, när man bestämmer om det ska förbjudas eller inte.
Och de har haft massa möjligheter att förbjuda eller iallafall begränsa tillgången till det, på ett fullt lagligt sätt, tex mellan riskdagsvalen!
Läkare och övrig sjukvårdspersonal hade kunnat strejka, eller göra något mer än vad de har gjort för att stoppa vansinnet!

De har också vetat länge att smittspridning går att minska, bla genom de åtgärder vi ser nu.
Och det säger sig självt att om det går att minska antalet människor som smittas under en viss tid, då går det också att minska antalet människor som smittas någonsin!

Men de har inte gjort sitt jobb ordentligt, uppenbarligen. Istället har de låtit oss bli sjuka i tex influensa varje år, och sett på när människor tex röker och dricker sönder sina kroppar!

Varför de har gjort det, det vet jag inte. Kanske har de sett en fördel med det här att vi blir sjuka och behöver deras tjänster. Om alla sjukdomar försvann, då skulle de ju bli arbetslösa.
Eller de har kanske fått tydliga direktiv från politikerna om att inte skrämma upp oss, så att vi fortsätter att leva våra smittspridande och ohälsosamma liv, och håller igång ekonomin.

Hur som helst har de gjort en massa onödiga misstag, i sitt jobb att hålla folket friska, och resultatet ser vi nu under Coronakrisen!

Alla har förstås ett ansvar för sin egen hälsa. Men alla har också ett ansvar att förhindra att andra människor skadar sin hälsa, eller skadar andras hälsa, anser jag.
Så bygger man ett starkt samhälle, och inte genom att stå och se på när andra människor skadas!
Man hjälper andra människor helt enkelt!
För vem som helst kan fastna i ett missbruk eller annat skadligt beteende!

Och vi utvecklas ju vi människor. På 1800-talet hade vi tex mycket sämre hälsa än vad vi har idag. Så om det sker positiva förändringar nu pga Coronakrisen gällande vår hälsa, tex färre influensasjuka, varför skulle vi då vilja gå tillbaka i utvecklingen, dvs gå tillbaka till hur vi levde innan Coronakrisen?
Låt oss istället vänja oss vid att leva på ett sätt som innebär mindre smittspridning och bättre folkhälsa!

Och dessutom så vore det rent livsfarligt att gå tillbaka till hur det var innan Coronakrisen. För då riskerar vi ju att hamna i samma situation igen, vid nästa pandemi. Och så dumma får vi bara inte vara!
Exakt hur vi ska leva kan diskuteras. Men vissa uppenbara hälsofaror som tex rökning och alkoholmissbruk, måste vi få bort från Sverige!

Kom ihåg att för mycket stress försvagar ens immunförsvar. Det i sin tur gör att risken för covid, influensa och andra sjukdomar ökar. Stresshormonet kortisol suger ut d-vitaminet ur kroppen. Det i sin tur gör att ens immunförsvar försvagas och man blir sjuk.
Citera
2020-04-05, 20:08
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
SCB lägger ut statistik på antaler döda per dag uppdelat på riket, länen och kommunerna för åren 2018, 2019 och 2020

Vid en hastig koll på Stockholms län syns ingen ökning.

Alltså dör de allra flesta MED CCP-19 i kroppen, de dör knappast av CCP-19.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Bara för tydlighetens skull, du inser att du nu hänvisar till en källa där man ser en tydlig fallande tendens i antalet dödsfall från 25/3 med bara 9 dödsfall den 30/3 och inga efter detta? Det saknas alltså uppenbart data för den sista tiden när dödstalen varit högre. Lite svårt att se en ökande mängd dödsfall då.
Citera
2020-04-05, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
din jävla rikspajas, kör du fortfarande på influensakortet, sist i världen att dra det

Influensakortet?

Mongo. Jag kunde ha jämfört med vad som helst. Jag undrar varför du tycker man ska göra allt för att göra vissa sjukdomar men är så tyst om andra.

Självklart kan man jämföra Influensa och Covid för övrigt. Att det är två olika saker är anledningen till att man kan just jämföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in