2013-03-06, 11:49
Medlem
Kanske vi ska uppdatera denna tråd lite...

Hur ser framtidsutsikterna ut för Fenix Outdoor nu?
Citera
2013-03-06, 13:21
Medlem
Tycker det börjar se dyrt ut. Man är nära ATH och P/E är högsta sen 2004.
Gillar Fenix som fan och det ligger konstant under bevakning, men just nu gillar jag inte prislappen tyvärr.
Citera
2013-03-06, 21:36
Medlem
Tyckt den varit dyr länge.
Citera
2014-10-27, 09:37
Medlem
Tycker det är så jävla tragiskt att ett svensk kvalitetsbolag som Fenix Outdoor inte har någon fungerande aktie!
Känns som ingen vet att den existerar. Ingen trading eller omsättning överhuvudtaget.
Gick en promenad en sväng efter jobbet och man märker på nästan 1 km avstånd att någon har en rejäl och snygg fjällis jacka på sig.
Häftigt varumärke men vilken skitaktie!!
Citera
2014-12-28, 20:37
Medlem
SneakyBandits avatar
Något nytt om Fenix?
Funderar på att köpa in mig men hittar inte mycket.

Ordet är fritt
Citera
2019-01-27, 20:54
Medlem
Swe1227s avatar
Funderar på att börja handla med aktier och har kollat på fenix. Bra nyckeltal verkar det vara osv?
Citera
2019-02-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Tycker det är så jävla tragiskt att ett svensk kvalitetsbolag som Fenix Outdoor inte har någon fungerande aktie!
Känns som ingen vet att den existerar. Ingen trading eller omsättning överhuvudtaget.
Gick en promenad en sväng efter jobbet och man märker på nästan 1 km avstånd att någon har en rejäl och snygg fjällis jacka på sig.
Häftigt varumärke men vilken skitaktie!!

Jag tror huvuddelen av akterna handlas i Schweiz??? Flyttade de inte HQ och reggade bolaget där för ett par år sedan??

Jag ägde Fenix för en lite längre tid sedan och gjorde en fantastisk resa... såöde ändå för tidigt... skulle behållt.

Men knepig aktie då det som du säger är låg handelsvolym och ingen bevakning alls här hemma längre...

Men sök på schweiziska länkar och börs. Kanske där finns mer.
Citera
2020-04-05, 19:43
Medlem
Bumpar denna.

Fenix är en kvalitetsaktie som verkligen tagit stryk av Corona.

Visst kläder och friluftsliv tar säkert stryk, den svenska kronan med då den är listad i Schweiziska Franc.

Aktien satte ATH på 1168 lagom till nyår, föll sedan stadigt hela vintern.

Nu 580.

Jag får kika på den, hade man ett dåligt Q4??
Citera
2020-04-06, 09:45
Medlem
ååkej... nyckeltalen då...

https://www.aktiespararna.se/analysg...l-ag/nyckeltal

Det är ju en liten märklighet 2019 att omsättningen ökade men vinsten gick ner. Det kan ju varit att 2018 var ett kanonår.

Man växer genom expansion och liknas lite vid HM, det är en sagolik vinsttillväxt 2016 och 2017, men 2019 gick vinsten tillbaka.

Denna VD är från precis när Corona upptäckts.

https://www.aktiespararna.se/analysg...-utmaningar-vd

Ingen utdelning i år. Man delade ut 12 kr 2018, det är en ganska liten del av vinsten och ger ingen särskild dir avk.

Det är mycket kläder i Fenix gissar jag. Friluftsutrustning också då... det lär ju straffas hårt av Corona, vem fasen köper ryggsäck nu?

Jag fundilerar lite vidare... om vi antar att de inte orkar expandera vinsten som förr när Corona är över och att vi då går tillbaka till historiskt PE på 15 så skulle vi 2021 landa på 750 kr. Det är det där brottet i vinstutveckligen förra året som stör mig.
Citera
2020-04-06, 10:45
Medlem
Det verkar som att siffrorna för 2019 med ökad omsättning och minskad vinst hänger ihop med växtvärk i USA.

Nämnt som "logistikproblem".

Expansionen i USA var stark och det är väl egentligen det viktyigaste för ett förtag som får räknas in bland Tillväxt.

De använder en stor del av vinsten till att växa, delar ut kanske 20 - 25% av vinsten.

Detta är ett bra läge att gå in i ett kvalitetsbolag som kan stanna i portföljen i många år. Finfina Fjällräven.
Citera
2020-04-06, 11:33
Medlem
Köpt Fenix@607

Det är förbaskat låg likviditet i den aktien så man får ta bästa bud. Att försöka fiska 10-öringar går inte.

När jag köpte min post på 100 aktier så bara rasslade det till, och sedan var kursen 609. Ketchupflaska.... men så snabbt det gick måste det varit robotar, för vilka fler köpare av mänsklig natur kan ha hunnit med det där??

lite läskigt med alla robotar alltid tamigfan överallt.

Kan den låga likviden bidragit till ett kraftigt fall på aktien?

Nu på nästa case... jag skall fiska lite HM....
Citera
2020-04-07, 10:03
Medlem
Fenix 669 senast betalt... fasen vad gött att få 10% på en dag, haha...

Det där är en fin firma med lokaler på attraktivt postnummer. Passa på, den är fortfarande köpvärd tycker jag. Om alla KÖÖÖPER går den upp jättemycket och det tjänar vi alla på!!

Tänk på statusen att äga ett sådant fint bolag, det kan man skryta med på kyrkkaffet!!

Och vet ni mera??

Alla kommer vilja ha deras survival kits nu när det varit pandemi. Tält, stormkök och liggunderlag kommer att nå nya toppsiffror. Vem har fått influensa i vildmarken?? Ingen!

KÖÖÖÖPPP!1!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in