2020-04-05, 17:47
Medlem
gabrielle2s avatar
Vi kommer att ha världens bästa dödsstatistik om några dagar sa Tegnell i expressen.
Sverige kommer att få en guldmedalj i dödsstatistik.
Slå det om ni kan övriga jordbor
😂😂😂
Citera
Medlem
37 döda enligt c19.se
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenophobia
Du tror inte att du överskattar smittspridningen lite?

I Stockholmsområdet verkar det hitintills mest ha varit lokala utbrott i Järvaområdet. Finns inte så mycket som talar för en jämn spridning öht. Om du tittar på Italien är Lombardiet klart värst drabbat men även där ser mest isolerade och lokala utbrott där tex huvudstaden och miljonstaden Milano inte haft några större utbrott att tala om.

Modeller och simuleringar är inte mer värda än vad man stoppar i dem.

Exakt så är det. Om man gör en seriös analys om vilka grupper som smittar så isolerar man dessa plus lite till. Och i Sverige VET man mycket väl vilka som stod för den initiala smittan. Men det var känsligt.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
"Vi är folket" är klassisk populistisk retorik, vanligen med konspiratoriska toner mot "de som sitter vid makten". Ofta "judarna", medierna, och, om man inte som Orban o Trump själva utgör den, "statsmakten" i allmänhet.

Ok, så du negligerar hur det ser ut i världen pga av amatörism och egofixering osv.. titta bara på amatörerna vi har i regeringen nu..
Citera
2020-04-05, 17:48
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Du läser om vad han säger istället för att lyssna på vad han säger. Citatet är taget från presskonferensen i den länk jag gav dig, klicka på den och hör för dig själv.

Ett nyckelord i denna fråga är ”certain”. Han har varit positiv till media i allmänhet och i synnerhet när pollsen för hur administrationen sköter krisen gick i hans favör. Ett par enskilda nyhetshus har han dock inget till övers för vilket han gjort tydligt i deras utfrågningar.

Klicka på länken. Lyssna för dig själv. Återkom efter det och påstå att han tycker att fulla sjukhus i NYC är en medialögn. Du är Trumps definition på fake news.
1. Var sjukhusen fulla vid det gällande tillfället då det påstods råda apokalyps? Nej. Det finns fler exempel på fake news om detta.

2. Gäller hans uttalande specifikt sjukhusen i New York? Nej. Hans uttalande gällde specifikt demokraternas politisering av viruset.

3. Har demokraterna politiserat frågan? Ja. De satsar miljoner på att göra just detta. Inte minst med påståenden som ekar i ditt "argument".

4. Har Trump "ändrat retorik"? Nej. Han kallar fortfarande fake news för vad det är.

Du kommer inte någon vart med ditt röda sillargument din pajas. Hela ditt resonemang utgår ifrån ett fake-news narrativ som insinuerar att hans uttalande gällde viruset i sig och inte demokraternas politisering utav det.

Gå och snyt dig.
Citera
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Inte för mig men tydligen för en del på denna tråd.

Takk for svar. Jeg forstår heller ikke alle som snakker svensk, de fleste. Men ikke de med dialekt fra...Skåne kanskje det var.. sånn med mange "æ" i.. Nuvel, off topic..
Citera
Medlem
Tänk om hela flock-immun-strategin kom till i brist på annat. Vi hade inga:

test-kit (Kina vägrade ge Sverige men gav till många andra länder i Europa)
munskydd
skyddsutrustningar
mediciner (just in time)
fältsjukhus
ventilatorer
lungmaskiner
vårdplatser

Så, då ingen ville leverera de redskap som vi behövde för att göra som andra länder, fanns det inte mycket annat att göra än att gå smitta-hela-befolkningen-peu en-peu. (Visserligen mot Sveriges lag men ändå)

Man iscensatte det hela med att dra igång med finalen i Melodifestivalen (27 000), sedan Vasaloppet, bunkerhelg, överfull SL-buss, datahaverier på Arlanda, vinlansering på systemet och så vidare.

Jag hoppas att jag har fel. Men tiden kommer utvisa. Det enda jag med säkerhet vet är att tjänstemannaansvaret måste införas i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Populationsmässigt, Danmark har en lägre populationsmängd än Sverige

Nu var det inte svar på frågan. Jag antar att du inte jämför populationerna i sig. Jag undrar vilken beräkning du gjorde.

Antal avlidna per antal invånare i landet?
Citera
2020-04-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag har följt danskarnas statistik noga. Förvisso är deras nya bekräftade fall inte lika många som Sveriges men det ör ingen jätteskillnad med tanke på att dom dels är 5 miljoner, dels har karantän. Det är är liten skillnad men inget märkvärdigt som motiverar karantän.
37 döda idag enligt c19. Se
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Varför tror du 2 år? Vi har exempel redan nu hur länge det tar, Wuhan. Lockdown någon eller ett par månader. Klart. Och vad vet DU om varför de dör? Det vet ju inte ens läkarna. De har teser som är långt i från bevisade teorier. Men de tror. I åldersgrupperna 70-90 vet man mer. 40-60 mindre.
Men din hjon! Det beror ju dels på att dom i införde karantän direkt, dels att dom kan kontrollera varenda människa genom sina övervakningssystem. Danmark införde karantän men har redan tröttnat på det och vill slopa den.
Citera
Medlem
drvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Här är dagens nya morgonkartor. De är avsedda att representera tidig någon stans runt morgonen europeisk tid.

I vissa länder blir ibland data extrapolerat på regionnivå om det i kortare perioder faller ifrån regionbaserad data dör antingen dödsfall eller antal insjukna, som till exempel Iran som tycks slutat rapportera regionsiffror. Rent generellt är det ganska suspekta tal från Iran.

Allt är baserat på läget ungefär vid morgon/tidig förmiddag europeisk tid för kartorna ifråga.

Jag kan redovisa källor om ni önskar det på områden ni kanske är intresserade av, men det är extremt många och källorna byter ofta form och format så det gäller att leta rejält! Det räcker ju verkligen inte att bara titta på worldometers källor för att säga det milt.

Observera att Ecuador nu har upptäckt "fler döda", som ju vi sett liknande tidigare i Kina, Frankrike och Storbritannien. Worldometers har dock inte än fått med sig detta. Antal döda i Ecuador räknas nu som 318.

Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor och även Danmark, Tjeckien, Nederländerna och numera Finland). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 1000 distrikt visande.
5 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel (med datum syftar det till ca kl 9 på förmiddagen)
4 April
3 April
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar

5 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel.
4 April
3 April
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Se där ja! Tack för översikten, mycket intressant att visualisera det här geografiska förhållandet.
Spektakulärt att vi inte har striktare insatser för att dämpa smittspridningstakten här i Sverige, särskilt när denna data kunde visualiseras så mycket bättre om vi hade beslutsfattare som valt att inkludera oss väljare i resonemangen. Om vi nu sätter pris på liv så är det verkligen ett föremål för öppenhet och väl värt en strävan efter allmän koncensus.
Citera
2020-04-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag har följt danskarnas statistik noga. Förvisso är deras nya bekräftade fall inte lika många som Sveriges men det ör ingen jätteskillnad med tanke på att dom dels är 5 miljoner, dels har karantän. Det är är liten skillnad men inget märkvärdigt som motiverar karantän.

De senaste siffrorna från idag visar en nedgång i antalet nya smittade. Det är det enda sättet att få stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in