Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
https://www.aljazeera.com/news/2020/03/domestic-abuse-rises-lockdown-france-fund-hotel-rooms-200331074110199.html
Här är en undersökning om ökad dödlighet cancer 520 tusen fall.
https://www.telegraph.co.uk/news/2016/05/25/financial-crisis-caused-500000-extra-cancer-death-according-to-l/
Varför jmf med omvärlden? Därför de kanske får längre antal döda i corona men andra effekter negativa effekter. Och många gör jmf med andra länder. Men för att veta resultatet av den "strategi" som har använts så får vi vänta kanske 5-10 år eller längre.
https://www.umu.se/nyheter/ungdomsarbetsloshet-kopplat-till-samre-halsa-genom-hela-livet_5813411/
Tack för lite länkar.
Ifrån Frankrike var det hustrumisshandel det gällde och det kan man kanske förstå då usla förhållanden tvinga ännu tätare. Men är detta verkligen värre än liv och död för tusentals andra. Även om en kvinna olycklitvis dör i våldet så har man ändå räddat tusentals genom att bromsa smittspridningen och därmed lättat för sjukvården. Kvinnan har också ett val att lämna mannen och det kanske är dags nu, tydligen hade 20 000 hotellrum ordnats för detta i Frankrike. Ett sådant val har inte en smittad människa i respirator. Kommer detta att ske i vårt land? Möjligen men är inte de flesta ensamstående idag och vi kanske också ska passa på att hylla våra incels som troligen gör ett stort jobb nu genom att vara där dom vanligtvis är, hemma.
Vad det gäller cancer så fanns en tydlig koppling i statistiken jag såg med rökning och lungcancer, i Europa. Som jag skrev så röker vi betydligt mindre i vårt land numera. Artikeln tar även upp bröstcancer, prostata och tjocktarmscancer. Jag förstår inte sambandet här med arbetslöshet annat en möjligen depression, alkohol, piller och sämre matvanor men skulle det ge cancer på ett eller två år? Rökning är ju lättare att först för där har man byggt upp en risk många år innan. Jag undra om inte detta har sammanfallit med bättre diagnostik och att man som arbetslös fått tid att känna efter och gå till läkaren. Som jag skrev tidigare så finns ingen tydlig ökning i döda av cancer från 2008 i vårt land. Det var dock en topp innan och sen en ökning efter 2013. För nya fall av cancer så gäller det en ökning med två fall per hundratusen människor från lägstanivån på tre från 2008 till 2014. Under finanskrisen 1999-1994 går tom antalet nya fall och döda i cancer ner och många år efter.
Det är jobbigt med arbetslöshet men då man som artikeln i Umeå Universiten i studien frågar om huvud, muskel och magvärk, yrsel och hjärtklappning så verkar det ju handla om curling iställer för allvarliga problem. Man skulle ju kunna tro att alkoholmissbruk ökar med arbetslöshet men det faller stadigt sedan 2004 och likaså relaterade dödsfall. Narkotikaanvändningen är oförändrad genom hela 2000-talet.
Så här ser det ut i vårt land men jag förstår att det kan vara mycket annorlunda i andra länder av olika orsaker och med sämre skyddsnät. Men när man fattar beslut om nedstängning eller karantäner och eventuella följder ekonomiskt så bör man ju utgå från Nordiska förhållanden och inte generella ifrån hela världen. FHM väljer kanske att se till världsstatistik istället för Nordiska förhållande i den här frågan. Nu förstår man också beslutsunderlaget vad det gäller skolstängning. Ett barn i fattiga länder kan naturligtvis bli utan lunch och sinnesro från dåliga förhållanden. Folk som blir arbetslös i ett fattigt land kan till och med svälta ihjäl. Hjälp med barnomsorg för samhällsviktiga grupper är inget problem alls.
Man har medvetet eller inte då valt statistik som inte gäller Norden i så hög grad för att inte genomföra åtgärder som sen presenteras för regeringen som svåra, meningslösa eller omöjliga.
Jag tycker med andra ord att detta inte gäller oss i Norden som har hög välfärd och bra skyddsnätt. Vi är också friskare och röker mycket mindre även om fetman börjar bli ett problem. Arbetslöshet är jobbigt men jag tror helt enkel inte att det leder till sjukdom och död här i nämnvärd grad, skilsmässor möjligtvis. Antalet döda i covid-19 kommer vida överstiga den typen av problem och död även och vi lägger ut det på tio år. För mig är det inte hållbara argument för att inte införa åtgärder som räddar liv nu. Men mycket är ju för sent som nedstängning av landet då vi har för många smittade nu, stadskarantäner möjligtvis.
Jag tycker heller inte man kan vänta på evidens vad det gäller covid-19 eller resultat av olika åtgärder, man måste handla snabbt med den information man har för att rädda liv. Men visst blir det intressant att jämföra åtgärder i framtiden och jag hoppas inte Sverige får skämmas för mycket. Folket har gjort ett bra eget jobb att hålla smittspridningen rimmlig och vi får se hur långt det räcker. FHM har inte gjort mycket och vi hade klarat det lika bra utan dom enbart genom försiktighet, rädsla och omtanke.