2020-04-05, 17:50
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vi kommer att ha världens bästa dödsstatistik om några dagar sa Tegnell i expressen.
Sverige kommer att få en guldmedalj i dödsstatistik.
Slå det om ni kan övriga jordbor
😂😂😂
Betyder det att den kommer vara hög eller låg?
Citera
2020-04-05, 17:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vi kommer att ha världens bästa dödsstatistik om några dagar sa Tegnell i expressen.
Sverige kommer att få en guldmedalj i dödsstatistik.
Slå det om ni kan övriga jordbor
😂😂😂
Hur kan man bara uttala sig så? Jag begriper det inte, det är ju helt sjukt. 🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du bevisar bara mitt argument med denna text.

Du läser allt i siffror.

HUR FAN VET DU ATT DE SKULLE HA DÖTT ANNARS???

Du förstår dig alltså inte på enkel matematik och du förstår dig uppenbarligen inte heller på hur utsatt en åldrad människa är för virus.

Vi tar det en sista gång. Om det dör i genomsnitt 90000 i Sverige varje år (det är siffror hämtade från Sveriges officiella statistik alltså inte mina siffror) så kan man jämföra varje år med denna siffra. Om det dör väsentligt fler än 90000 så är det en indikation på överdödlighet. Med den enkla jämförelsen kommer man att kunna se om det dog fler än normalt 2020 när året är slut. Om det inte dör fler än normalt så innebär det att covid-19 inte lett till en överdödlighet. Om det inte lett till en överdödlighet så innebär det att de som dött skulle ha dött i något annat under året.

Jag vet dock inte hur siffrorna för 2020 kommer att se ut. det vet vi först i januari 2021.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ett test som visar 70/30 är totalt oanvändbart. Det går däremot att använda men då måste vi veta hur stor andel av befolkningen som är smittad relativt väl.

Vi vet att sannolikheten att P(+|S)=70% och P(+|IS)=30%, givet att 10% av befolkningen är sjuk så är 90% icke-sjuk. Då får du att sannolikheten att du har sjukdomen om testet visade positivt (förenklat) bara ges av:

P(S|+)=P(+|S)P(+)/(P(+|S)P(+)+P(-)P(+|IS))≈20,6%. Det är helt oanvändbart.

Gör samma test igen så får du: P(S|+)≈37.8%. Gör samma test igen så får du....du fattar. Konvergensen mot att vara ett rimligt test är totalt bortblåst eftersom man kommer behöva göra flertal för att ens få ett "bra" resultat, om ens bra.

Det allra svåraste när man gissar sånt här är P(+), d.v.s. hur frekvent sjukdomen är hos befolkningen.
Det funkar om man är sjuk och har symptom, för att se om det är corona, men för att undersöka om man har corona utan symptom är det inte speciellt användbart, nej.
Citera
2020-04-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Betyder det att den kommer vara hög eller låg?
Kommer vara den statistik som är mest korrekt.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Floskler. Alla har sina egna filter. En del filter släpper dock igenom lite mer ljus än andra.

Objektiva beräkningar har inget med filter att göra. Vi kommer att få svaret i januari 2021 om det dött fler än normalt under 2020.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nya smittade fall är rätt ointressant. Alla kommer smittas förr eller senare. Danska äldreboende har lika mycket smitta som svenska. Hur förklarar du det om deras åtgärder varit så effektiva?

Det tog lite tid innan danskarna insåg att de måste göra en lock-down. Men nu ser vi resultatet av den vilket innebär att antalet nya smittade fall minskar. De flesta länder gör samma sak om de kan:
lock-down, testa-testa, testa, islorera smittade och så vidare.

Men vi får se hur utveckligen går.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tror alltså inte att det kommer att diskuteras något om vilka åtgärder som sattes in och hur utfallet bliivit? Du tror inte att oppositionen i varje land kommer att föra frågan på tal? Du tror inte att mediernas skribenter kommer att lyfta upp det på olika sätt? Du tror att det bara kommer att passera förbi?

Ja du får tro vad du vill. Du verkar ju vara mer än lovligt alkoholfokuserad.
Hela poängen med pandemibekämpning är att ta i från tårna. Lyckas man så undrar alla amatörer vad allt väsen handlade om.
Ingen kommer att ställa några “länder” till svars.
Citera
2020-04-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
De senaste siffrorna från idag visar en nedgång i antalet nya smittade. Det är det enda sättet att få stopp.
Men dom får inte stopp på något. Dom har en något bättre effekt än oss över tid när det gäller nya fall. Men skillnaden är inte speciellt stor. För bara någon dag sedan hade dom lika många nya fall som oss, precis som det spg ut för 3 veckor sedan.
Citera
2020-04-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
https://www.aljazeera.com/news/2020/03/domestic-abuse-rises-lockdown-france-fund-hotel-rooms-200331074110199.html

Här är en undersökning om ökad dödlighet cancer 520 tusen fall.

https://www.telegraph.co.uk/news/2016/05/25/financial-crisis-caused-500000-extra-cancer-death-according-to-l/

Varför jmf med omvärlden? Därför de kanske får längre antal döda i corona men andra effekter negativa effekter. Och många gör jmf med andra länder. Men för att veta resultatet av den "strategi" som har använts så får vi vänta kanske 5-10 år eller längre.

https://www.umu.se/nyheter/ungdomsarbetsloshet-kopplat-till-samre-halsa-genom-hela-livet_5813411/
Tack för lite länkar.

Ifrån Frankrike var det hustrumisshandel det gällde och det kan man kanske förstå då usla förhållanden tvinga ännu tätare. Men är detta verkligen värre än liv och död för tusentals andra. Även om en kvinna olycklitvis dör i våldet så har man ändå räddat tusentals genom att bromsa smittspridningen och därmed lättat för sjukvården. Kvinnan har också ett val att lämna mannen och det kanske är dags nu, tydligen hade 20 000 hotellrum ordnats för detta i Frankrike. Ett sådant val har inte en smittad människa i respirator. Kommer detta att ske i vårt land? Möjligen men är inte de flesta ensamstående idag och vi kanske också ska passa på att hylla våra incels som troligen gör ett stort jobb nu genom att vara där dom vanligtvis är, hemma.

Vad det gäller cancer så fanns en tydlig koppling i statistiken jag såg med rökning och lungcancer, i Europa. Som jag skrev så röker vi betydligt mindre i vårt land numera. Artikeln tar även upp bröstcancer, prostata och tjocktarmscancer. Jag förstår inte sambandet här med arbetslöshet annat en möjligen depression, alkohol, piller och sämre matvanor men skulle det ge cancer på ett eller två år? Rökning är ju lättare att först för där har man byggt upp en risk många år innan. Jag undra om inte detta har sammanfallit med bättre diagnostik och att man som arbetslös fått tid att känna efter och gå till läkaren. Som jag skrev tidigare så finns ingen tydlig ökning i döda av cancer från 2008 i vårt land. Det var dock en topp innan och sen en ökning efter 2013. För nya fall av cancer så gäller det en ökning med två fall per hundratusen människor från lägstanivån på tre från 2008 till 2014. Under finanskrisen 1999-1994 går tom antalet nya fall och döda i cancer ner och många år efter.

Det är jobbigt med arbetslöshet men då man som artikeln i Umeå Universiten i studien frågar om huvud, muskel och magvärk, yrsel och hjärtklappning så verkar det ju handla om curling iställer för allvarliga problem. Man skulle ju kunna tro att alkoholmissbruk ökar med arbetslöshet men det faller stadigt sedan 2004 och likaså relaterade dödsfall. Narkotikaanvändningen är oförändrad genom hela 2000-talet.

Så här ser det ut i vårt land men jag förstår att det kan vara mycket annorlunda i andra länder av olika orsaker och med sämre skyddsnät. Men när man fattar beslut om nedstängning eller karantäner och eventuella följder ekonomiskt så bör man ju utgå från Nordiska förhållanden och inte generella ifrån hela världen. FHM väljer kanske att se till världsstatistik istället för Nordiska förhållande i den här frågan. Nu förstår man också beslutsunderlaget vad det gäller skolstängning. Ett barn i fattiga länder kan naturligtvis bli utan lunch och sinnesro från dåliga förhållanden. Folk som blir arbetslös i ett fattigt land kan till och med svälta ihjäl. Hjälp med barnomsorg för samhällsviktiga grupper är inget problem alls.

Man har medvetet eller inte då valt statistik som inte gäller Norden i så hög grad för att inte genomföra åtgärder som sen presenteras för regeringen som svåra, meningslösa eller omöjliga.

Jag tycker med andra ord att detta inte gäller oss i Norden som har hög välfärd och bra skyddsnätt. Vi är också friskare och röker mycket mindre även om fetman börjar bli ett problem. Arbetslöshet är jobbigt men jag tror helt enkel inte att det leder till sjukdom och död här i nämnvärd grad, skilsmässor möjligtvis. Antalet döda i covid-19 kommer vida överstiga den typen av problem och död även och vi lägger ut det på tio år. För mig är det inte hållbara argument för att inte införa åtgärder som räddar liv nu. Men mycket är ju för sent som nedstängning av landet då vi har för många smittade nu, stadskarantäner möjligtvis.

Jag tycker heller inte man kan vänta på evidens vad det gäller covid-19 eller resultat av olika åtgärder, man måste handla snabbt med den information man har för att rädda liv. Men visst blir det intressant att jämföra åtgärder i framtiden och jag hoppas inte Sverige får skämmas för mycket. Folket har gjort ett bra eget jobb att hålla smittspridningen rimmlig och vi får se hur långt det räcker. FHM har inte gjort mycket och vi hade klarat det lika bra utan dom enbart genom försiktighet, rädsla och omtanke.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du förstår dig alltså inte på enkel matematik och du förstår dig uppenbarligen inte heller på hur utsatt en åldrad människa är för virus.

Vi tar det en sista gång. Om det dör i genomsnitt 90000 i Sverige varje år (det är siffror hämtade från Sveriges officiella statistik alltså inte mina siffror) så kan man jämföra varje år med denna siffra. Om det dör väsentligt fler än 90000 så är det en indikation på överdödlighet. Med den enkla jämförelsen kommer man att kunna se om det dog fler än normalt 2020 när året är slut. Om det inte dör fler än normalt så innebär det att covid-19 inte lett till en överdödlighet. Om det inte lett till en överdödlighet så innebär det att de som dött skulle ha dött i något annat under året.

Jag vet dock inte hur siffrorna för 2020 kommer att se ut. det vet vi först i januari 2021.

Detta är som att resonera med ett utvecklingsstört mongo.

MÄNNISKOR ÄR INTE SIFFROR.

jag tar det igen

MÄNNISKOR ÄR INTE SIFFROR.

Aldrig varit med om någon att vara så extremt trångsynt.

Upprepar samma mantra om och om igen.

Har du Asperger att du inte kan förstå att en människa som dör är en död människa.

Helt jävla otroligt.

Denna människa kan inte överhuvudtaget ha någon slags socialt samspel i samhället när man är så här extremt efterbliven.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Nu har pomperipossa vaknat också:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/loofs-inbjudan-till-kristersson-om-coronasamtal-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in