Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Det är du som säger att det är 90 000 människor som dör, inte jag. Mitt argument är att det är människor som dör av Covid19 som man kan ha räddat om man agerar rätt. Du likställer det att de ändå skulle dö....
Jag säger att det kommer att visa sig när året är slut då man kan jämföra om det dött fler. Du verkar tro att man kan rädda snälla tant Agda 90 år som fått covid-19. Tyvärr är det nog svårt. Personer i den åldern klarar oftast inte en sådan påfrestning.
Det är många som dör i Sverige varje år som sagt. 90000 är det registrerade genomsnittet. det är inte jag som säger det. Det är fakta och jag postade länken till dig tidigare, men du kanske inte klarar att läsa siffror? Bland dessa 90000 är huvddelen äldre +80. Det är också just denna grupp som är överrepresenterad när det gäller döda i covid-19.
Citat:
Det märks, genom att klumpa ihop alla i en och samma summa.
Bra perspektiv och insiktsfullt av dig.
Det är ju det jag inte gör. Jag räknar med antal döda 2020 minus genomsnittsvärdet. Då får man det antal som kan sägas härröra till covid-19. Om det inte blir en stor differens indikerar de att de flesta som dog i covid-19 var personer som annars skulle dött i något annat. Det är sådana som inte går att rädda.
Citat:
Jag brukar se skillnad på hur människor undkommer och respektera det, inte att se dem som en del av en större siffra.
Det är skillnaden mellan dig och mig.
Om du inte ser genomsnittet döda kommer du inte att kunna se om det dog fler eller inte. Var så säker på att det kommer att finnas ett stycke i Sveriges officiella statistik som explicit behandlar covid-19.
Citat:
Jag ser att man kan rädda Covid19 offer, medan du ser inte skillnaden mellan att rädda dem inom olika grupper och det är samma sak om någon blir dödad av en mygga eller våldtäktsmördad.
Det är här du går vilse. Det går inte att rädda sådana som är sköra och som skulle ha dött någon gång under året även utan covid-19. Huvuddelen som dör i covid-19 tillhör dessvärre just den gruppen som är på väg att dö i ålderssvaghet. Det går inte att rädda sådana.