2020-04-05, 15:53
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OVK3/har-ringlar-kon-lang--vid-systembolagets-vinslapp

Det här går ju strålande. Idiot-svenskar passar på att köa för och köpa sitt goda gift vid systembolaget utan att ens ta hänsyn till social distansering.

Det här är faktiskt väldigt märkligt, trodde Systembolaget var statsägt, dvs att staten och inte minst socialstyrelsen hade möjlighet att påverka.

För att ta ett liknande exempel österifrån:

Varuhuset Stockmann har två ggr per år "Galna Dagar". Det skickas ut illgula kataloger sådär en vecka före, folk köar för att komma in, det brukar vara allmänt kaos.
I år hann de olyckligtvis trycka och sända ut katalogerna, årets datum var 25-29 mars. Inte så lyckat.

Men de avblåste alltsammans. I år är Galna Dagar bara på nätet, och det verkar inte ha gått så lysande eftersom de förlängde kampanjen med en vecka till 5 april.

Jag gick faktiskt till Stockmann på "Galna Dagar lördagen" 28.3, och det var otroligt tomt. Färre människor uppe i varuhuset än i parken utanför mitt fönster. Konstaterade att inga Galna Dagar produkter just fanns till salu (andra bra erbjudanden nog, köpte 2 par handskar och 3 Buffar för 20%-50% av ordinarie pris), och absolut noll gula "galna" skyltar.
På livsmedelsavdelningen (som numera drivs av S-gruppen) var det litet mer folk, inte i närheten av Galna Dagar-mängder, men mer än vad som riktigt var trevligt. Närapå alla tidigare annonserade erbjudanden fanns, men också här noll stora kampanjplakat. Köpte skumbollar och choklad till min fars äldreboende.

Så nog verkar det från finsk horisont ytterst märkligt att detta vinsläpp genomförs som vanligt. Varför inte låta folk reservera på nätet och hämta ut vid förbestämd tid? Eller skicka hem varorna?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, det är inte så enkelt. Om man bor i hus med trädgård förstås, för då kan man gå ut och stanna hemma på en och samma gång, men annars är det rätt hemskt att inte få gå ut och sträcka på benen. Och tillviljen nytta? Man smittar ingen på en kvällspromenad. Det känns bara så meningslöst att sitta inne för ingenting.

Nu hittar jag inte länken. Tror det var SVT.
Läste i morse om en man som var i karantän med sin familj i en lägenhet i Barcelona. Han tränade att springa. Inne i lägenheten.
Man är bara begränsad av fantasin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
De som inte klarat det bra var såklart för långsamma med att införa sina restriktioner.

Eller menar du på fullaste allvar att färre smittas och dör om fler smittas än om alla stannar hemma och färre smittas?

Som du kan se i bara min mening där så är det liksom fysiskt omöjligt.

Fattar du inte det så kan du inte ha över 90 IQ och det är isf inget att håna, det håller jag med om- vi har alldeles för mycket nedvärderande folkförakt som det är...

Återigen: Ca 60% av befolkningen i alla länder kommer att smittas, karantän eller inte. De som inte blir smittade under karantänen blir smittade efter. Förklara gärna vad Sverige hade tjänat på en karantän, med tanke på att vi inte haft någon explosiv ökning av smitta här? Vi har inte heler haft någon överbelastad sjukvård. Om du vill påstå att jag har fel om detta, ta med en källa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Låter iofs mest som ett principbeslut som inte får några konsekvenser i praktiken..De med diffusa symptom nyår runt ändå.
Till skillnad från många lagar är detta en extremt tydlig lag. Inte särskilt svår att tolka rätt.
Citera
2020-04-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Jaja, men alla som inte är alarmister är inte kloner av Anders Tegnell. Hans strategi (eller FHM’s strategi, han är ju inte ensam om det) har ju dock varit bättre än andra länders, tex Donald Trumps.

På vilket sätt då? Vi har fler döda per capita än USA och då har de lika många invånare som hela Sverige i bara NYC. Våra förutsättningar är långt mycket bättre- vi borde ligga till som Norge och Finland gör.
Citera
2020-04-05, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Har du noterat att siffrorna saktar ner under helgerna?

Exakt, omworldometers siffror stämmer så hade vi på söndagen 5 döda och 36 på måndagen, tänk om det blir 7 * dagens dödstal imorgon ?
Citera
2020-04-05, 15:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Okej: Några fler exempel på länder som tagit åtgärder snabbt:

Spanien
Italien
Tyskland
Frankrike
UK
Danmark

Exempel på länder som inte tagit åtgärder snabbt:
Sverige
Japan
USA
Sydkorea
Kina (förutom Wuhan)

UK var inte snabba.
Citera
2020-04-05, 15:56
Medlem
Citat:
På vilket sätt då? Vi har fler döda per capita än USA och då har de lika många invånare som hela Sverige i bara NYC. Våra förutsättningar är långt mycket bättre- vi borde ligga till som Norge och Finland gör.

Gå och lägg dig. Norge, Finland och Danmark har bara 5 miljoner invånare var och kommer drabbas värre av en andra våg, dom har också sabbat sin ekonomi mer vilket även det är dåligt för folkhälsan.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Vilket land vill du hellre bo i? Spanien? USA? Italien? Kina?
Kurvan har redan vänt nedåt, peaken kanske var 31 mars. Inte så illa globalt. Upp till 1000 pers dör av influensa varje år i Sverige.

Sydkorea.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Media är såna fittor, Aftonbladet skriver att dom behövs mer än nånsin nu men dom har bara utnyttjat Corona till att öka sin profit och har skamlöst ökat den psykiska ohälsan i landet med det. Många har nog haft svåra problem med ångest och depression pga deras rubriker. De ska ju alltid vinkla Tegnell negativt, tom nu när de skulle dementera att dom själva gjort fel när dom skrivit att 750 egentligen dött föregående dygn så satte dom rubriken som om det är Tegnell som ”pudlar”. Det är ju TT som gått ut och sagt att dom kommit med fake news.
Folk behöver inte Aftonbladet och Expressen, räcker med att kolla FHM på nätet och se på nyheterna på tv. Aftonbladet försöker få det till att deras yrke är viktigare än nånsin men, håller inte med. Tycker inte det är viktigare än nånsin att försöka öka ångest och depression hos folket under pågående pandemi, det är en hälsorisk i sig.
Varför behövs Aftonbladet överhuvudtaget. Dessa svin har (och det gäller övriga media också ) alla viktiga nyheter om Corona pandemin under betalsida. Så otroligt girigt i ett läge när det är mycket viktig att alla i landet kan hålla sig ajour med vad som händer. Så sanslöst omdömeslöst och osmakligt. Ungefär i stil med Tegnell som gästade Skavlan mitt under pandemikrisen. Det är något man kan göra när krisen är över. Men han ska inte sitt i ett nöjesprogram under pågående händelse. Omdömeslöst!
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Campbell är ju en av de klokare i frågan! Något man inte kan säga om herr Tegnell

Kan du förklara för mig varför Campbell ska anses vara en av de klokare i frågan? Jag tycker att han bara sitter vid sin overhead och pratar siffror och stryker under ord på papper.

Jag vill ärligt veta varför han anses vara nån allsmäktig. Hans groda om att Sverige delar upp dödsfallen i "av och med Covid" spreds snabbt som en sanning här i tråden, trots att det inte finns några belägg för det påståendet.
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:

Fast USA är på väg att explodera nu i antalet döda, vilket de inte gjorde för 2 v sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in