Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OVK3/har-ringlar-kon-lang--vid-systembolagets-vinslapp
Det här går ju strålande. Idiot-svenskar passar på att köa för och köpa sitt goda gift vid systembolaget utan att ens ta hänsyn till social distansering.
Det här går ju strålande. Idiot-svenskar passar på att köa för och köpa sitt goda gift vid systembolaget utan att ens ta hänsyn till social distansering.
Det här är faktiskt väldigt märkligt, trodde Systembolaget var statsägt, dvs att staten och inte minst socialstyrelsen hade möjlighet att påverka.
För att ta ett liknande exempel österifrån:
Varuhuset Stockmann har två ggr per år "Galna Dagar". Det skickas ut illgula kataloger sådär en vecka före, folk köar för att komma in, det brukar vara allmänt kaos.
I år hann de olyckligtvis trycka och sända ut katalogerna, årets datum var 25-29 mars. Inte så lyckat.
Men de avblåste alltsammans. I år är Galna Dagar bara på nätet, och det verkar inte ha gått så lysande eftersom de förlängde kampanjen med en vecka till 5 april.
Jag gick faktiskt till Stockmann på "Galna Dagar lördagen" 28.3, och det var otroligt tomt. Färre människor uppe i varuhuset än i parken utanför mitt fönster. Konstaterade att inga Galna Dagar produkter just fanns till salu (andra bra erbjudanden nog, köpte 2 par handskar och 3 Buffar för 20%-50% av ordinarie pris), och absolut noll gula "galna" skyltar.
På livsmedelsavdelningen (som numera drivs av S-gruppen) var det litet mer folk, inte i närheten av Galna Dagar-mängder, men mer än vad som riktigt var trevligt. Närapå alla tidigare annonserade erbjudanden fanns, men också här noll stora kampanjplakat. Köpte skumbollar och choklad till min fars äldreboende.
Så nog verkar det från finsk horisont ytterst märkligt att detta vinsläpp genomförs som vanligt. Varför inte låta folk reservera på nätet och hämta ut vid förbestämd tid? Eller skicka hem varorna?