2018-12-11, 13:48
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Hertta för ju tankarna till hijerta och vidare till hjärta. Hjärter i kortspelssammanhang heter ju hertta på finska, och inte "sydän" som hjärta annars heter.
Jo, jag styrdes också in på dett spåret - den andra kopplingen kändes lite mera långsökt men verkar ju vara parallell med Hertha Berlin. Med livlig fantasi kanske också en konnotation till Hertig kan uppbådas.
Citera
2018-12-12, 16:58
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Mie o sie ar karelska o anses bonnigt, inte finare

Bättre än mää oon vähän kännissä..
Citera
2018-12-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Bättre än mää oon vähän kännissä..

https://www.youtube.com/watch?v=RdRPNIvTTUo

Dessa tammerforsare alltså, bräker som får, mää, sää, bää.....
Citera
2018-12-12, 20:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är inte alls fel och slarvigt. Ain't har använts i engelskan sen urminnes tider. Visserligen hade ain't sina glansdagar redan på 1700-talet, men det är ju väldigt smidigt då det täcker både isn't och aren't. Dock anses det numera informellt och "bör" inte användas i formella texter/sammanhang.

Exakt vad jag menade, men du förklarade detta mycket klarare och bättre.

(Logiskt sett borde "I am not" förkortas till "ain't", men anses vara så kallat fulspråk).
Citera
2018-12-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt vad jag menade, men du förklarade detta mycket klarare och bättre.

(Logiskt sett borde "I am not" förkortas till "ain't", men anses vara så kallat fulspråk).
Precis, det täcker även första personen, I'm not, som du sa. Så väldigt behändigt.

Jag har för mig att ain't används i mycket större utsträckning i nordamerika än på Brittiska öarna. Men jag kan ha fel.
Citera
2018-12-13, 09:49
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Salakka är en fisk.

Löja, närmare bestämt.
Men silakka är strömming.
Ryssarna kallar strömming saláka (салака), ett av ryskans lånord från de östersjöfinska språken.
Citera
2018-12-13, 10:24
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Löja, närmare bestämt.
Men silakka är strömming.
Ryssarna kallar strömming saláka (салака), ett av ryskans lånord från de östersjöfinska språken.

Aha..
Citera
2018-12-13, 10:26
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=RdRPNIvTTUo

Dessa tammerforsare alltså, bräker som får, mää, sää, bää.....

Ja viruset har tagit bra fäste även på andra håll haha..
Citera
2020-04-05, 16:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Det är inte alls fel och slarvigt. Ain't har använts i engelskan sen urminnes tider. Visserligen hade ain't sina glansdagar redan på 1700-talet, men det är ju väldigt smidigt då det täcker både isn't och aren't. Dock anses det numera informellt och "bör" inte användas i formella texter/sammanhang.

Min lärare i engelska trodde inte sina öron när en elev använde det ordet.
Eleven fick ta med en grammofonskiva med en låt som innehöll texten "You ain't nothing but a hound dog".

Ontopic:

I sökningen efter mina skogsfinska rötter har jag träffat på namnet Honkainen invandrad från Rantasalmi, Savolax år 1560.

Det har efter ett antal generationer blivit Hök och senare Höök.
Är det en översättning? Google ger hök = haukka

Skogsfinnarnas namn nedtecknades av svenska myndigheter efter deras uttal och det har blivit många förvanskningar.

Googlade lite och det verkar ibland ha stavats Havuinen.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-04-05 kl. 16:40.
Citera
2020-04-05, 16:49
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har alltid undrat vad som fick finländarna att hitta på egna namn och efternamn. Tittar man historiskt så var det folk med Svenska eller germanska rötter som grundade Finland och gjorde så Finska språket kunde vara ett skriftspråk.

Historiskt sett så uppfanns Finska skriftspråket av Mikael Agricola. Detta låter inte alls Finskt. Förut så fanns det Finska språket i inte någon skriftform. Även Mikael Agricola var svenskspråkig.

Så vad var det som fick Finländaren att totalt dumpa sina Svenska rötter och döpa sig om till mer namn som skiljer sig enormt från vad Judiskt/Kristna namn låter?

Idag är det väldigt sällan att barn får namnet Bengt-Göran eller Åsa-Nisse, eller Maj-Britt, eller "Brittan", som låter med som ett smeknamn. Istället är det mer judiska/kristna namn som Svensken har. Men inte Finländaren. Där är det Pekka, Penti, Poholala, Aho och andra typer utav slumpmässigt stavade namn.

Kan det vara så att Finska folket, som var helt Svenska, ville skilja sig från Sverige, och därmed dumpa allt som var Svenskt och hitta på egen kultur och egna namn?

I Finland sitter någon just nu och tänker "Undra varför svensken hittade på egna namn eftersom vi finnar var här först."
Ps. Blanda inte ihop kristna vita europeer med judar tack.

https://nonkonformism.wordpress.com/2014/08/22/finnarna-europas-aldsta-folk/
Citera
2020-04-05, 18:33
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Finska språket är fött ur Samiskan

Farsan har ju så sjukt finskt förnamn alltså: Juha

Finskt och finskt... Det är en kort form av Juhani som är den finska formen av Johan/Johannes.
Citera
2020-04-05, 20:55
Bannlyst
Finländare har faktiskt sitt ursprung i Asien. Eller från dom Ryska delrepublikerna där dom folkvandrade ifrån för många år sen till Bottenviken yttre skär där det tog stopp.

Det kan man se på att många har ett asiatiskt utseende.

Faktum är att finländska har stora likheter med koreanska, medan vi i Svenska ingår i den germanska språkgrenen.

Finland är inte del av den halvön vi kallar för Scandinavium.

Det låter kanske lite hemskt, men jag gillar Finland som vårt främsta grannland! Och jag har många goda vänner från Finland.

CBS 60 minutes gjorde för några år sen ett inslag om världens mest deprimerade folk. Dom åkte till Helsingfors. Det var senior reporten Morley Safer som åkte dit.

Det var lite orättvis rapportering faktiskt. Och ganska tragiskt att se!
Senast redigerad av Godisglad 2020-04-05 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in