2020-04-05, 15:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Var det enbart cylinderslag?
Vet ej men enda beskrivningen på vapen är den förhörsledaren skrev i mitt citat här ovanför. Rätt säker på att det finns en mer detaljerad beskrivning i obduktionsprotokollet men det lär vi aldrig få se.
Citera
2020-04-05, 16:03
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanda.Schulman
Ajo.. Men det är ju jäkla svårt att veta vad ”tämligen smal” innebär. En rundstav typ 15 cm i omkrets och 30 cm lång tror inte jag skulle gå av. Tror den kan va lite tunnare t.o.m och kanske bara 25 cm lång.

Ett baseballträ är svårt att dölja och ser dumt ut om man glider omkring med på natten sådär.

Hur fasen var det med ficklampor, var det ingen som togs i beslag hos honom?
Nu hittade jag inga så grova rundstavar på Bauhaus men om det finns och i nåt starkt träslag som bok skulle den väga knappt 4 hekto. Räcker det tro?
Citera
2020-04-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vet ej men enda beskrivningen på vapen är den förhörsledaren skrev i mitt citat här ovanför. Rätt säker på att det finns en mer detaljerad beskrivning i obduktionsprotokollet men det lär vi aldrig få se.
Ab 147 sid 728 så beskrivs skadorna relativt ingående, och det är inte svårt att förstå våldet bakom. Men fortfarande väldigt svårt att avgöra vapen. Vilket inte är så konstigt. Klarar inte polis/tekniker och rättsläkare det, så lär inte vi göra det.

. Utseendet på dessa frakturer talar för att dom orsakats av kraftigt trubbigt våld samt kraftiga slag med ett hårt tämligen smalt eller avlångt föremål
Citera
2020-04-05, 16:06
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ab 147 sid 728 så beskrivs skadorna relativt ingående, och det är inte svårt att förstå våldet bakom. Men fortfarande väldigt svårt att avgöra vapen. Vilket inte är så konstigt. Klarar inte polis/tekniker och rättsläkare det, så lär inte vi göra det.

. Utseendet på dessa frakturer talar för att dom orsakats av kraftigt trubbigt våld samt kraftiga slag med ett hårt tämligen smalt eller avlångt föremål
Ja det var därifrån jag citerade. Jag har bara lite svårt att se att ett så fjuttigt vapen som en rundstav på ett par hekto skulle förorsaka såna skador.
Citera
2020-04-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ja det var därifrån jag citerade. Jag har bara lite svårt att se att ett så fjuttigt vapen som en rundstav på ett par hekto skulle förorsaka såna skador
Nån rundstav är det inte. Om den inte är av järn eller solitt stål (typ armeringsjärn).
Citera
2020-04-05, 16:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tänker att rättsläkare kan ha menat runda märken och beskriver därför dessa som cylinderformade.

En cylinder har rumslig utsträckning i tre dimensioner dummisar. En plan cylinder (i två dimensioner) är en cirkel, eller en ringform. Tillbaka till skolbänken.

Cylinderformade märken skulle betyda att LW blivit anfallen med en pepparkaksform, eller någon annan kakform.

Det skulle kanske trots allt tyda på en kvinnlig mördare då.

Rättsläkare som har sjutton slag att bolla med och haft två år på sig att tänka lär förmodligen kunna säga om mordvapnet var inköpt på förmiddan eller eftermiddan, om det köptes till nedsatt pris och om solen sken eller just hade gått i moln.

Jag tvivlar på om det finns någon verklig osäkerhet.

Sen vad det till sist visar sig vara får man väl ge sig till tåls med då.

Sparkar med skorna ifråga är kanske inte aktuellt?
Senast redigerad av Lonnrot 2020-04-05 kl. 17:01.
Citera
2020-04-05, 16:12
Medlem
Citat:

I aktbilaga 145 sid 245-246, huvudprotokollet, kan man kolla den på fb berömda trädstammen och kolla märkena på den lite noggrannare.

Både innan och efter dessa sidor kan man få ytterligare bra info om fyndplasen.
Citera
2020-04-05, 16:12
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Nån rundstav är det inte. Om den inte är av järn eller solitt stål (typ armeringsjärn).
Men jag besvarade ju bara en användare som spekulerar i en 25-30 cm lång rundstav i trä, och varför jag inte riktigt tror på det.
Citera
2020-04-05, 16:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
I aktbilaga 145 sid 245-246, huvudprotokollet, kan man kolla den på fb berömda trädstammen och kolla märkena på den lite noggrannare.

Både innan och efter dessa sidor kan man få ytterligare bra info om fyndplasen.
Ja? Jag småsvingar min hammare här hemma och tror att om klorna på den skulle göra såna märken i ett träd får jag nästan krypa in i trädet. Klorna är för nedvinklade för att kunna träffa annars, oavsett jag svingar horisontellt eller vertikalt.

Imho är vapnet inte en hammare, å andra sidan är jag varken brottsplatsutredare eller rättsläkare heller.
Citera
2020-04-05, 16:20
Medlem
Rastades avatar
Kan ju vara så att SDs armklocka ramlat "om han hade en sådan" och den har råkat hamna mellan slagen som gjort avtryck.
Citera
2020-04-05, 16:23
Medlem
Citat:
Men jag besvarade ju bara en användare som spekulerar i en 25-30 cm lång rundstav i trä, och varför jag inte riktigt tror på det.
Och jag höll med dig. Men det framgick kanske inte

Tydligen har man också, med hjälp av kommunen, letat i olika dagvattenbrunnar efter ett slagvapen och mobilen. Inte hittat ett skit. Eldat upp eländet i pelletspannan under natten kanske - som nån föreslog ovan. Den var ju renrakad om jag minns rätt. Lite aska kvar bara. Det känns lite märkligt att allt var så stökigt efter pelletsbranden från pulversläckaren. Och så skulle då själva eldhärden inne i brännaren vara rent men att man inte gjort ett skit utanför? Det känns ologiskt. Så det är ju möjligt att SD själv bränt ev vapen och mobil och gjort rent på natten. Men då faller min teori om armeringsjärn. Fan!
Citera
2020-04-05, 16:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Och jag höll med dig. Men det framgick kanske inte

Tydligen har man också, med hjälp av kommunen, letat i olika dagvattenbrunnar efter ett slagvapen och mobilen. Inte hittat ett skit. Eldat upp eländet i pelletspannan under natten kanske - som nån föreslog ovan. Den var ju renrakad om jag minns rätt. Lite aska kvar bara. Det känns lite märkligt att allt var så stökigt efter pelletsbranden från pulversläckaren. Och så skulle då själva eldhärden inne i brännaren vara rent men att man inte gjort ett skit utanför? Det känns ologiskt. Så det är ju möjligt att SD själv bränt ev vapen och mobil och gjort rent på natten. Men då faller min teori om armeringsjärn. Fan!
Låt oss leka med tanken på en lagom bit armeringsjärn och hur man gömmer det. Lätt att släppa ner i valfri dagvattenbrunn (medan en hammare nog inte går genom gallret på brunnslocket); hur noga har man eg. kunnat undersöka brunnarna i närheten? Tror ett järn kan ligga oupptäckt i åratal även om man slamsuger och har sig. Eller varför inte en plats med lite mjuk mark och trycka järnet rakt in? Eller snett om det behövs. Vem hittar det långt i efterhand...

Men nu spekulerar jag förstås bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in