2020-04-05, 16:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Italien var de som inte vidtog åtgärder. Du vet väl att det var där viruset upptäcktes först i Europa. Look where that got them.
Eh..? Det var ju de som vidtog åtgärder när de väl märkte vad det var frågan om.
Däremot kan man ju undra varför andra länder inte gjorde nåt när de märkte vad som hände i deras närhet.
Ett gott exempel är ju vår egna alldeles förträffliga Tegnell och vad han hävde ur sig i början om virusets ofarlighet ...

Tveksamt att det var där viruset upptäcktes först. En tysk blev tidigt smittad av en kinesisk affärskontakt och spred det till andra världsdelar och länder, bl a till norra Italien.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag ser att det finns studier påbörjade som visar att det kanske kan finnas ett samband.
Så du kanske är något på spåret här.

Jag hoppas det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda i några länder i västvärlden

Sverige 422
  • Danmark 179
  • Norge 66
  • Finland 28
  • Island 4
  • Polen 84
  • Ukraina 32
  • Vitryssland 8
  • Portugal 295
  • Serbien 51
  • Rumänien 148
  • Australien 34
  • Grekland 70
  • Ryssland 45
  • Tjeckien 62
  • Bulgarien 18
  • Slovakien 1
  • Slovenien 28
  • Estland 15
  • Litauen 12
  • Lettland 1
En rad icke-västerländska länder där.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, jag tror också att sådana "drakoniska" (som PK-media säger) åtgärder har en viktig psykologisk effekt, och inte bara en faktiskt effekt (att folk håller sig inne, inte träffar andra o.s.v.). De visar folk att det är på riktigt. Om man bara ger befolkningen "råd" och "rekommendationer", så ger man signalen att situationen inte är så farlig, och att man kan välja om man ska följa råden och rekommendationerna eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Precis.
Jag förstod genast Kina stängde att detta är mycket allvarligt. Kineserna hade inte stängt av jättestäder, stora delar av landet, massor med industrier, flugit tiotusentals sjukvårdspersonal, byggt upp sjukhus, tagit de enorma kostnaderna för förlorad produktion och annat för ingenting.
De visste att detta lilla virus är mycket farligt.

Samma här.

Och Europa hade nästan en månad på sig förbereda sig, Sverige 1,5 månad ... men viktigast var att Mello festivalen skulle köras med publik i Stockholm.
Citera
2020-04-05, 16:08
Medlem
JustZlatans avatar
Jaha, vad är det här!?

”Immunförsvaret kan överreagera mot det nya coronaviruset och skapa cytokinstormar i kroppen, som angriper inre organ.”

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/covid-19-darfor-blir-aven-unga-och-friska-allvarligt-sjuk

Kinaviruset är alltså som Spanska sjukan!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Gå och lägg dig. Norge, Finland och Danmark har bara 5 miljoner invånare var och kommer drabbas värre av en andra våg, dom har också sabbat sin ekonomi mer vilket även det är dåligt för folkhälsan.

Sverige är värre

Döda för befolkning;
Sverige 40
Norge 12
Danmark 31
Finland 5
Tyskland 18
USA 26
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Jag tyckte mig läsa i tråden härom veckan att så var fallet i Spanien.. men å ena sidan, är inte äldreboenden ett slags hem då, relaterat till uttrycket deras hem.
När det gäller döda på gatorna i Ecuadoor, närmare bestämt i Guayaquil, deras största stad, så stod det ju i aftonbladet bla om detta för ett par dagar sedan..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO17V1/militaren-hamtar-doda-pa-gatan-i-ecuador

Till och med SVT nyheter visade film om detta.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/doda-kroppar-pa-gatan-i-ecuadors-storsta-stad-guayaquil

Hur som haver har dessa spanska dödsfall räknats med i deras siffror för länge sedan. Alltså ser jag det inte som troligt att tusentals skulle ligga döda i sina hem utan att det uppmärksammas.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
nej de sätts inte i karantän, fhm verkar inte tro på karantän utan det gäller för dem som alla andra om de får några symptom skall de stanna hemma.
Jösses! Vet inte varför jag hade ett litet hopp om att FHM tagit sitt förnuft till fånga vad gäller just återvändande svenskar och karantän, i synnerhet pga asymptomatiska smittbärare och utbrottet i USA
Citera
2020-04-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Dessutom kan man fråga sig varför din artikel utelämnade just den här delen.

Det går idag inte att lita på någonting naturligtvis. 28 döda idag. 3 imorgon kanske? Okej!
Funkar ju inte att ha diskussioner när underlag saknas.

Vi diskuterar alltså folks ord mot ord förstod jag precis...helt meningslöst.
Citera
2020-04-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Till skillnad från många lagar är detta en extremt tydlig lag. Inte särskilt svår att tolka rätt.

Fast frågan är om det får någon större effekt. Svår att få folk att efterleva och symptom är ofta svart eller vitt.

Om vi ser till sjukvården är det framförallt 60-80 åringar som ska sättas i karantän. 80+ också men eftersom det är nästan fullbelaggt nu tycks man neka dessa intensivvård.
Citera
2020-04-05, 16:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Inte AT som startat tävlingen. Det är Dr Campbell.
Det skulle i så ha varit för att han genomskådade Tegnells icke-strategi ...
Citera
2020-04-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag förstår bara inte hur man ska ta reda på om en människa dog av corona om man inte testar personen varken före eller efter döden. Men jag är nog trög.
Det intressanta med det skulle väl vara att se om personen hade smittan, så att de som varit nära personen får den informationen. Annars finns det ingen mening med det. Det skulle bara inflatera siffrorna i jämförelse med andra sjukdomar där man inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in