2020-04-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om du aldrig varit kär kan jag inte övertyga dig om kärlek heller.

Jo man kan förklara begreppet kärlek även för den som inte varit kär och när det gäller gudsfruktan borde man förstås kunna förklara varför man skulle frukta någon som är genomgod, vill ditt bästa och är allsmäktig.
Citera
2020-04-05, 15:43
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jo man kan förklara begreppet kärlek även för den som inte varit kär och när det gäller gudsfruktan borde man förstås kunna förklara varför man skulle frukta någon som är genomgod, vill ditt bästa och är allsmäktig.
Nej om du inte tror på begreppet kan du inte heller vara mottaglig för en förklaring av begreppet.
Citera
2020-04-05, 15:46
Medlem
Citat:
Nej om du inte tror på begreppet kan du inte heller vara mottaglig för en förklaring av begreppet.

Det är klart man kan vara, man kan beskriva att kärlek är en känsla och vad den leder till. Givetvis borde man också kunna förklara varför man skulle frukta Gud, både för de som tror och inte tror på Gud.
Citera
2020-04-05, 15:47
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det är klart man kan vara, man kan beskriva att kärlek är en känsla och vad den leder till. Givetvis borde man också kunna förklara varför man skulle frukta Gud, både för de som tror och inte tror på Gud.
Hur kan du vara mottaglig för ett begrepp du inte varken tror på eller förstår?
Citera
2020-04-05, 15:50
Medlem
Citat:
Hur kan du vara mottaglig för ett begrepp du inte varken tror på eller förstår?

Det går utmärkt att förklara för en ung person som aldrig varit älskat en person vad kärlek är. Jag förstod vad kärlek till en kvinna var innan jag blev kär i alla fall, inget konstigt med det.
Citera
2020-04-05, 15:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det går utmärkt att förklara för en ung person som aldrig varit älskat en person vad kärlek är. Jag förstod vad kärlek till en kvinna var innan jag blev kär i alla fall, inget konstigt med det.
Vad är det i så fall som motiverar dig att tro på kärlek men inte på Gud?
Citera
2020-04-05, 15:56
Medlem
Citat:
Vad är det i så fall som motiverar dig att tro på kärlek men inte på Gud?

Jag har inte skrivit något om jag tror på Gud eller inte men det går förstås utmärkt att tro på kärlek men inte på Gud. Det jag förklarar är att det bara är rationellt att fukta Gud om man inte tror att Gud alltid vill ditt bästa och är allsmäktig. De som har gudsfruktan tror snarare på en elak eller lynnig Gud.
Citera
2020-04-05, 15:57
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag har inte skrivit något om jag tror på Gud eller inte men det går förstås utmärkt att tro på kärlek men inte på Gud. Det jag förklarar är att det bara är rationellt att fukta Gud om man inte tror att Gud alltid vill ditt bästa och är allsmäktig. De som har gudsfruktan tror snarare på en elak eller lynnig Gud.
Nej rädslan för att bli övergiven av Gud förutsätter varken en ondskefull eller irrationell Gud. Vad är det som motiverar dig att tro på kärlek?
Citera
2020-04-05, 16:00
Medlem
Citat:
Nej rädslan för att bli övergiven av Gud förutsätter varken en ondskefull eller irrationell Gud. Vad är det som motiverar dig att tro på kärlek?

Nu är du tillbaks där du redan varit och detta har jag besvarat. Den kristna Guden överger inte en människa eftersom han alltid älskar alla människor. Den rädslan är alltså obefogad.
Citera
2020-04-05, 16:02
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Nu är du tillbaks där du redan varit och detta har jag besvarat. Den kristna Guden överger inte en människa eftersom han alltid älskar alla människor. Den rädslan är alltså obefogad.
Nej, jag har varit där övergiven av alltet så den rädslan är högst reell. Det är skrämmande nog att öppna upp sig för någon annan, oavsett vem det är. Så vad motiverar dig att tro på kärlek?
Citera
2020-04-05, 16:05
Medlem
Citat:
Nej, jag har varit där övergiven av alltet så den rädslan är högst reell. Det är skrämmande nog att öppna upp sig för någon annan, oavsett vem det är. Så vad motiverar dig att tro på kärlek?

Så Gud övergav dig, varför var han så dum?
Citera
2020-04-05, 16:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Så Gud övergav dig, varför var han så dum?
Jag ser inte vad det har för relevans? Eftersom vi hade en dispyt, och det fanns ingen annan väg ur det hela. Så berätta vad som motiverar dig att tro på kärlek, jag förstår inte hur kärlek går att tro på till att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in