2020-04-05, 15:07
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Bara 28 döda, börjar det plana ut nu i Sverige? Kan samhället öppnas upp igen i början av maj kanske?

Sorry, men det brukar vara lägre dödstal på helgen och sedan mer i början på veckan.
Citera
2020-04-05, 15:08
Medlem
InOurNatures avatar
Sen att det här snart skulle vara över, alltså, jag vet inte men nästan ingen del av Sverige förutom Stockholm, Sörmland och Östergötland är drabbat. Med det sagt, det har inte börjar på allvar än, rent logiskt skall smittspridningen och viruset bara försvinna? Utan att vi gör något så försvinner det upp i intet?
Citera
2020-04-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Förmodligen för att FHM precis rapporterat, kan ändras sen. Och flera regioner rapporterar säkert inte på söndagar heller.

Är det kl. 12 som gäller för "utcheckning" hos FHM, för att de ska ha tid att sammanställa ?
Citera
2020-04-05, 15:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Stefan Löfven är skyldig till att Anders Tegnell har fått så stor roll i hanteringen av Coronapandemin.

Statsminister Stefan Löfven skiljer sig på ett viktigt sätt från sina företrädare. Han har inte strävat efter makten och ville aldrig ha jobbet som partiledare för Socialdemokraterna. Han blev övertalad. Som statsminister utmärker han sig genom att låta andra kliva fram. Ministrar och tjänstemän. Han har inga problem med att låta Lena Hallengren eller Magdalena Andersson föra regeringens talan på presskonferenserna, eller en statsepidemiolog vid namn Anders Tegnell.

Stefan Löfven delegerar makt och ansvar – på gott och ont. Men det är så han är. Det är en grundläggande del av hans personlighet.

– Han har ingen fåfäng sida. Han har inget behov av att fronta själv, säger en källa i hans närhet.

Han vill alltid vara väl underbyggd och inte gå på magkänsla, och då är det rimligt att lita på dem som ägnat sig åt detta hela livet. I det här fallet Anders Tegnell. Stefan har en väldigt stor tilltro till tjänstemännen.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/regeringens-okanda-krisstyrka/

Huvuden kommer nog att rulla när detta är över. Eller inte!
Den som lever kommer att se.

"Det är i första hand chefer som fattar beslut om skyddsutrustning som riskerar åtal enligt Tommy Iseskog Men finns direktiv uppifrån, som nu från politiker i regionledningen, så kan det straffrättsliga ansvaret hamna där. Även om fällande domar är ovanliga, tror han att vi kommer få se rättsprocesser om brister i arbetsmiljön, särskilt om vårdpersonal skulle avlida av covid-19."

Jag tror vi kommer få se chefer och kanske även politiker inför domstol, säger Tommy Iseskog.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetsgivare-kan-hamna-i-domstol-for-brister-i-vardpersonalens-skyddsklader

Du glömde en av alla hans inkompetenser. Han kan inte skilja viktigt från oviktigt. Han skulle kunna diskutera skyddet av en fjärilsart i Myresjöträsk i 24 timmar om det är vad han tror förväntas av honom. Han saknar omdöme helt enkelt
Citera
2020-04-05, 15:10
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Detta.
Jag tycker kritiken mot Tegnell och hans framträdanden är helt missriktade. Han och FHM gör så gott de kan med de resurser de har. Enligt mig, icke-expert precis som alla andra, så gör de det bra jobb.

Att vi har svårt och/eller går på knäna har ju inte med FHM att göra överhuvudtaget.

Det är utförsäljningen av välfärden som visar sitt ansikte. Det har varnats för att vi blir sårbara av detta länge. Främst av nationalister och vänstern. Men utförsäljningen har fortsatt även efter Reinfeldt-regeringen ska vi komma ihåg.
Dessutom är vi med i EU (marknadsliberalt projekt) som kräver att allt som kan privatiseras SKA privatiseras.

Vore bra om fler kunde få upp ögonen för detta än att skrika om Tegnell.

Det där är långt ifrån hela sanningen. Visst det har säkert skett privatiseringar av äldreboenden och och andra vårdinrättningar som varit mindre lyckade. De förklarar ändå inte att vi inte har några beredskapslager i Sverige. När jag jobbade inom landstinget på 90-talet hade man redan då ekonomiska modeller så att varje avdelning "köpte" och sålde" tjänster av varandra inom samma landsting eller sjukhus. Ett konstigt system som kostade både tid och pengar.

Jag är anställd inom kommunal verksamhet sedan en del år tillbaka och för varje år blir verksamheten lite mer byråkratisk och lite mer ineffektiv samtidigt som antalet mellanchefer ökar och antalet konstiga och meningslösa projekt som ska prickas av också ökar. Överhuvudtaget ökar overheadkostnaderna inom kommunal verksamhet. Verksamheten slimmas medans administrationen ökar. Det finns med andra ord en hel del att jobba med som är hemlagat och inte härrör sig från privatisering eller privat sektor
Citera
2020-04-05, 15:11
Medlem
DoktorTengeles avatar
Går man tillbaka i tråden så "förutspådde" alarmisterna en helt förintad sjukvård i slutet av mars. Det är idag 5 april, vart tusan är den förintade sjukvården någonstans?

Frågar man alarmisterna idag, så har de skjutit fram domedagen till ett annat datum.

Det är så här sekter fungerar.
Citera
2020-04-05, 15:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Du ar valkommen till Australien sa du kan jamfora sjalv nedstangningen har med 'nedstangningen' i Sverige.
Jag kan garantera dig att du snabbt inser vad ordet nedstangning betyder.
Var inte menat att lata overlagset eller nagot sadant, jag bara vill fa dig att se med egna ogon skillnaden
Jo, jag förstår att det är skillnad, men det är inte antingen eller. Mycket i Sverige ligger nere eller går på halvfart, och allt i länder som Italien, UK m.m. är inte stängt. (Väljer dessa exempel bara för att jag känner till mer om dem än Australien.)

Det blir alltid en fråga om avvägningar och grader, inte ett binärt antingen/eller, även om det säkert kan verka så för en enskild individ utifrån hur man själv påverkas.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-05 kl. 15:13.
Citera
2020-04-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har Sverige haft en signifikant minskning ett par dagar men om det bara är tillfälligt återstår att se.
Ifall spridningen verkligen avtar kan man fråga sig varför, men naturligtvis kan folks medvetenhet ha ökat och man har blivit försiktigare med sociala kontakter.
Men vad händer om folk tror att faran är över? Kommer vi att få en ny våg. Jag tror dessvärre att detta redan är på väg att ske, men med en liten fördröjning.

Viruset är extremt smittsamt och många har inte varit försiktiga. Svårt att undvika att bli smittad faktiskt under 4-7 veckor. Kanske har redan 60% blivit smittade helt enkelt och den verkliga mortaliteten är mycket lägre än vad man trott. 4 av 5 får väl inga symtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Du menar att pubarna är stängda😉

Ja, pubarna ar stangda i Australien. Gar du ut med 2 kompisar sa blir det en vitesbot pa 10.000 SEK.
Bot om du ar ute o gar till stranden och forsoker lapa lite sol.

4 saker far du gora. Handla mat. Ga till apoteket och/eller lakaren. Motion. Resa till jobbet och arbeta dar, om du a) har ett jobb b) inte kan jobba hemifran.

Om det ar samma lage i Sverige har jag nog missat nagot. Min poang ar att skillnaderna mellan landerna ar milsvilda i installning och och atgarder.
Sen om Chinos-byxan Tegnell visar sig ha ratt i slutandan och alla andra fel, underbart.

Men min poang har hade inte med det att gora. Det handlade om restriktioner.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Sorry, men det brukar vara lägre dödstal på helgen och sedan mer i början på veckan.

Förutsatt att man förstår att corona inte tar en ledigt från helger som vi människor gör.
Citera
2020-04-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Det kommer inte vara över på länge, iallafall inte i Sverige. Här har folk spatserat runt oskyddade i afärrer, resuranger m.m. Min gissning är att vi i början av nästa vecka kommer få se siffror vi inte sett förut om inte Tegnell myglar.
Som jag skrev innan i mitt tidigare inlägg. Det räcker bara att se de smittade. De som smittats för 3 veckor sedan dör nu då nya fall dagligen var mycket mindre. Idag är det mer än en fördubbling av alla corona fall och det skulle ge utslag om 3 veckor så över 100 döda lätt framöver. Men jag är mycket rädd för att det kommer att mörkas.
Läste igår hör att 100 dödsfall från äldrevården inte rapporterats tex. Mycket mygel mörkning ja.
Citera
2020-04-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Bara 28 döda, börjar det plana ut nu i Sverige? Kan samhället öppnas upp igen i början av maj kanske?

Detta sägs varje helg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in