Citat:
Ursprungligen postat av
Glaspannan
Tjena!
Är nybörjare på börsen men hade tänkt utnyttja detta unika läge.
Vad tror ni om SAS, Swedbank och Investor?
Swedbank har ju åkt på feta böter för penningtvätt och är nere på 107kr sedan några dagar tillbaka, motsvarande lägsta nivåerna för en 5-års period. Men de borde väl kunna återhämta sig inom rimlig tid?
SAS ligger också på lägstanivån. Här är väl frågan om de kan dippa ännu mer och om de överhuvudtaget klarar sig ur den här krisen.
Vad tror ni?
SAS, de finns troligen inte kvar i nuvarande form om 1 år. Det är som att köpa Nokia-aktier år 2015. Eller Trisslotter.
Swedbank, den genom alla tider mest misskötta banken, som drar in miljarder på sina trogna kunder. Kursen ser otroligt billig ut vid 107 kr, men jag kan påminna om att den bottnade i 18 kr år 2008.
Banker kommer i en ganska nära framtid att sluta finnas. Vi behöver dem inte längre. Mina barn använder bara kort och swish och vet inte ens vad en bank är. De är dömda dinosaurier.
För att komplicera analysen så har jag Swedbank för 7mkr. Det är greed som talar, kursen är otroligt låg och vinsterna kommer att rulla in så länge nollränta råder. Men jag måste verkligen göra mig av med dem vid nästa topp, jag satsar på ca 150 kr som säljkurs.
Notera att SEB har en lika attraktiv kurs, och inte en historia med lika värdelösa ledningar, så jag är lite sugen på att växla in hälften av Swedbank i SEB. Någon som har en åsikt om just detta? Nordea går naturligtvis bort efter att de flyttade till Finland, alla företagskatastrofers moder. handelsbanken, jag kan inte se att deras gamla styrka med lokala små kontor längre spelar någon roll, folk besöker inte bankkontor längre.