2020-04-05, 05:40
Medlem
MrLevaLivets avatar
Bra sida för att hänga med om Coronautveckling i USA:

https://www.nbcnews.com/health/health-news/coronavirus-deaths-u-s-map-shows-number-fatalities-compared-confirmed-n1166966

Nu är det 304947 bekräftade fall, och 8219 döda.

Trump skickar 1000 militärer till New York för att hjälpa styra upp situationen där. Trump meddelar att de närmaste veckorna blir de tuffaste och många fler kommer att dö (och då ännu flera även behöva vård såklart). Kaotisk situation med väldigt utbredd samhällssmittning.

Håller mig fortsatt till min plan att börja köpa fonder i Juni så får vi se.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2020-04-05 kl. 05:52. Anledning: Särskrivning, oacceptabelt
Citera
2020-04-05, 10:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Så du börja vackla nu? Inte samma ljud i skällan längre..
Fast jag delar din oro och har sålt av rätt mycket i veckan som gått.

Även fast marknaden känner till att smittade dubbleras på tre dagar finns stor risk att det blir kaospanik om fem veckor. Obehagligheter kräver som bekant sin tid för att sjunka in på riktigt.
Velig kan man ju få vara, eller kalla det snarare att man omvärderar situationen allt eftersom det kommer in nya fakta. När jag såg HMs siffra -46% i omsättning och tänkte att detta kanske gäller alla företag med inriktning mot konsumenter, så skakade himlen lite. Men mot detta står principen att bara losers ändrar aktie-strategi hela tiden, vinnarna väljer en strategi och står för den. Så jag har inte sålt en enda aktie och kommer nog inte att göra det. Jag kommer att övervintra även ett tänkbart scenario med fortsatta kvartals-redovisningar med makalöst dåliga siffror. Vilket till sist kan utlösa ett kursfall 2. men någonstans där framme är det slut på detta.

Nu tror vetenskapen att kanske 10 miljoner italienare är smittade redan. Det leder till förhoppningen att vi trots allt snack kommer att få flockimmunitet i de flesta länder. Vilket tar bort rädslan för corona våg 2. Det skulle underlätta oerhört för börskurserna redan inom 6 månader. Då är corona ett minne blott i alla västerländer. Indien och Kina kan vi ignorera, ekonomiskt.

Läste att svininfluensan för 10 år sedan tog 260.000 liv. corona hittills har tagit 65.000. Antyder också att det är dagens politiker, inte corona, som är den stora faran för företagen. Och politiker kan man byta ut.
Citera
2020-04-05, 10:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
HM ska gå ner mycket mer innan det är värt att gå in. Undra vilka personer som gick in på den vid 126 i fredags, otrolig FOMO som styr just nu.

Swedbank har jag följt ett tag nu och tradar med den. Gillar den mycket av flera anledningar och går man in idag är det ett grymt köp. Däremot är det mer boten från USA som håller kursen nere än Corona, därför är det ingen stress och finns bättre köp kortsiktigt just nu.
HM känns inte riktigt bra. De var fel redan tidigare, sitter på världens dyraste affärslokaler som sin största image, när näthandeln ökar mer och mer. Har konstigare och konstigare kläder. Och så kommer corona på allting, omsättningen sjunker till noll i flera månader och de kläderna är bara att kasta. Ny okänd kvinnlig (inte bra...) ledare som kommer in under värsta tänkbara scenario. Uppumpad kurs eftersom ägarfamiljen bränner miljard efter miljard och köper aktier oavsett pris, de har redan förlorat 5 miljarder på detta. HM kommer jag aldrig att köpa, de är lika dömda som Nokia en gång var. Men jag kan ha fel.

I en bisats äger t.ex avanza zero mest i HM. Så HMs fall kommer att ta med sig massor av indexfonder neråt också.
Citera
2020-04-05, 10:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaspannan
Tjena!
Är nybörjare på börsen men hade tänkt utnyttja detta unika läge.
Vad tror ni om SAS, Swedbank och Investor?
Swedbank har ju åkt på feta böter för penningtvätt och är nere på 107kr sedan några dagar tillbaka, motsvarande lägsta nivåerna för en 5-års period. Men de borde väl kunna återhämta sig inom rimlig tid?
SAS ligger också på lägstanivån. Här är väl frågan om de kan dippa ännu mer och om de överhuvudtaget klarar sig ur den här krisen.
Vad tror ni?
SAS, de finns troligen inte kvar i nuvarande form om 1 år. Det är som att köpa Nokia-aktier år 2015. Eller Trisslotter.

Swedbank, den genom alla tider mest misskötta banken, som drar in miljarder på sina trogna kunder. Kursen ser otroligt billig ut vid 107 kr, men jag kan påminna om att den bottnade i 18 kr år 2008.

Banker kommer i en ganska nära framtid att sluta finnas. Vi behöver dem inte längre. Mina barn använder bara kort och swish och vet inte ens vad en bank är. De är dömda dinosaurier.

För att komplicera analysen så har jag Swedbank för 7mkr. Det är greed som talar, kursen är otroligt låg och vinsterna kommer att rulla in så länge nollränta råder. Men jag måste verkligen göra mig av med dem vid nästa topp, jag satsar på ca 150 kr som säljkurs.

Notera att SEB har en lika attraktiv kurs, och inte en historia med lika värdelösa ledningar, så jag är lite sugen på att växla in hälften av Swedbank i SEB. Någon som har en åsikt om just detta? Nordea går naturligtvis bort efter att de flyttade till Finland, alla företagskatastrofers moder. handelsbanken, jag kan inte se att deras gamla styrka med lokala små kontor längre spelar någon roll, folk besöker inte bankkontor längre.
Citera
2020-04-05, 10:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.V.S-red
Gå in med 10.000 i Norwegian air (https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52634/norwegian-air-shuttle)

Hoppas på att de råder upp krisen och inom 5 år och återtar sin marknadsposition eller är man bara mongo som går in med pengar i ett bolag som håller på att kursa?
Norwegian kommer inte att existera om 3-6 månader. De har inga kopplingar till norska staten så de kommer bara att få minimal hjälp. Corona har ändrat människors tänkande och vi kommer inte att flyga lika mycket de kommande 5 åren. Jag tror din gambling spelar bort alla dina pengar. Det är som att köpa en kryssningsaktie som Carneval. Stendöd bransch.
Citera
2020-04-05, 10:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Fyndköper nu. Gärna norskt då deras valuta fallit kraftigt. Hittat en liten bank med PE tal på under 2!Köper också oljerelaterat då oljepriset troligen kommer studsa upp snart. Har med relation Ryssland OPEC att göra, ligger i båda parters intresse lösa detta.
Jag studsade till när jag såg NOK-kursen förra veckan, 87 svenska öre, det överlägset värsta lägsta värdet genom alla tider. Vill minnas att genomsnittet på 2000-talet varit åtminstone 140 öre. Tyvär finns väl inga norska aktier att köpa? Norska börsen har exakt de aktier som inte fungera efter corona, olja, hotell, kryssning. Finns inget norskt företag att satsa i, möjligen lax men de har redan bubbel-värdering. Svenska företag är så mycket intressantare.

Växelkursen 87 öre är kanske egentligen den riktiga, med tanke på vad saker kostar i Norge jämfört med Sverige. Så den kanske håller i sig längre än man tror. Utan höga oljepriser existerar inte Norge som företagsland. Stordalen och redarna t.ex kommer att gå i personlig konkurs.
Citera
2020-04-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
S

Banker kommer i en ganska nära framtid att sluta finnas. Vi behöver dem inte längre. Mina barn använder bara kort och swish och vet inte ens vad en bank är. De är dömda dinosaurier.

För att komplicera analysen så har jag Swedbank för 7mkr. Det är greed som talar, kursen är otroligt låg och vinsterna kommer att rulla in så länge nollränta råder. Men jag måste verkligen göra mig av med dem vid nästa topp, jag satsar på ca 150 kr som säljkurs.

Notera att SEB har en lika attraktiv kurs, och inte en historia med lika värdelösa ledningar, så jag är lite sugen på att växla in hälften av Swedbank i SEB. Någon som har en åsikt om just detta? Nordea går naturligtvis bort efter att de flyttade till Finland, alla företagskatastrofers moder. handelsbanken, jag kan inte se att deras gamla styrka med lokala små kontor längre spelar någon roll, folk besöker inte bankkontor längre.

Nu är väl kort och swisch produkter som tillhandahålls av banker?
Citera
2020-04-05, 11:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är sant, och de kommer att vara en fortsatt stor inkomstkälla för bankerna. Men inte i närheten av de 100 miljarder som svenska banker drar in varje år på oskäliga fondavgifter, att de lånar gratis och tar 2.5% av bolånekunder osv. När kontoren slutade besökas av oss kunder så gick vi ut och letade andra bättre lösningar. Istället för att ha roburfonder, eftersom jag var en Swedbank-kund sedan 1985 tack vare ett trevligt kontor i Danderyd, köper jag istället själv aktier via mitt avanza-konto. Avanza tjänar på det, men min kostnad är en bråkdel av förut. Jag skulle omedelbart säga upp mitt bankgirokonto och Swedbank VISA-kort bara avanza gav den möjligheten. Jag behöver helt enkelt inte Swedbank längre. Och mina barn kommer aldrig att behöva Swedbank.

Jag kan tänka mig att klarna, paypal, och avanza ganska snart kan täcka alla svenskars bank-behov. Sedan kommer det oavbrutet att tillkomma nya mindre spelare, som alltid har lägre priser och därmed mindre vinster. Swedbank kommer att försvinna exakt som nokia gjorde när de inte behövdes längre.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-04-05 kl. 11:22.
Citera
2020-04-05, 11:29
Medlem
Citat:

Det har kommit en rad nischaktörer som erbjuder kort med bättre villkor än bankerna och swisch kan de inte leva på. Swish kan dessutom ersättas med bättre alternativ om de försöker börja ta betalt för det.
Citera
2020-04-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är sant, och de kommer att vara en fortsatt stor inkomstkälla för bankerna. Men inte i närheten av de 100 miljarder som svenska banker drar in varje år på oskäliga fondavgifter, att de lånar gratis och tar 2.5% av bolånekunder osv. När kontoren slutade besökas av oss kunder så gick vi ut och letade andra bättre lösningar. Istället för att ha roburfonder, eftersom jag var en Swedbank-kund sedan 1985 tack vare ett trevligt kontor i Danderyd, köper jag istället själv via mitt avanza-konto. jag skulle omedelbart säga upp mitt bankgirokonto och Swedbank VISA-kort bara avanza gav den möjligheten. jag behöver inte Swedbank längre. Mina barn kommer aldrig att behöva Swedbank.

Storbankerna har ju uppenbart fått konkurrens. Själv gick jag över till Skandia från Nordea för nästan 20 år sedan. Så har jag Avanza och ICA. Jag blev internetkund tidigt.

Egentligen var jag kund hos Götabanken på Klostergatan i Lund. Där öppnade jag konto för CSN-lånet. Men Göta Petter, de gick konkurs, precis som Skånska Banken som låg på stortorget. Synd för jag gillade Götabanken, den var så borgerlig och lundensisk. Staten öppnade konto åt mig på Nordbanken.

När det stormar så har det varit de små bankerna som tar stryk. Hur tror du det går för Resurs i Helsingborg nu? De har väl nästan bara kort hos butikerna. Bauhaus, OnOff osv...

Men att storbankerna skulle dö sotdöden har man sagt länge, de är förvånansvärt sega. Kunderna är trögrörliga och de flesta arbetsgivarna har väl lönekonton i någon storbank. Jag har konto i Nordea tror jag, det gamla postkontot på mitt personnummer.

En solid marknadsposition är värd en hel del.

Idag har jag aktier i SEB och Handelsbanken, jag uppfattar dem som stabilare och mindre riskbenägna än t ex Swedbank.
Citera
2020-04-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det har kommit en rad nischaktörer som erbjuder kort med bättre villkor än bankerna och swisch kan de inte leva på. Swish kan dessutom ersättas med bättre alternativ om de försöker börja ta betalt för det.

Det stämmer, men folk är extremt trögrörliga. Storbankernas kundbas är enastående intakt trots alla alternativ.
Citera
2020-04-05, 11:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Egentligen var jag kund hos Götabanken på Klostergatan i Lund. Där öppnade jag konto för CSN-lånet. Men Göta Petter, de gick konkurs, precis som Skånska Banken som låg på stortorget. Synd för jag gillade Götabanken, den var så borgerlig och lundensisk. Staten öppnade konto åt mig på Nordbanken.
Swedbank, de är ändå rätt stora, la ner sitt sista kontor i Lund för 10 år sedan. Där satt jag med mitt Swedbank-konto och Robur-konto och hade inte längre någon att prata med, var tvungen att köra till Lomma när jag fick kontanter för att jag sålt min bil. Jag gjorde det några gånger. Sedan slutade t.ex bilaffärer göras med kontanter och jag fattade att detta är en dinosaurie som inte bryr sig om mig. Exit Swedbank.

Bankaktier, liksom oljeaktier, är absolut inte några långa investeringar. Det är dödsdömda branscher på 10 års sikt. Det kan vara sista rundan jag äger Swedbank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in