2020-04-05, 14:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Ok fast var precis in på c19.se så står det 419 och 401 enligt FHM: sida.

26 av 28 dödsfall verkar vara från region Stockholm. Tror det kommer vara lite eftersläpp för att det är helg.

Det måste även gå några dagar för att man ska kunna se en ev peak med även om jag hoppas den kommer snart.
Så när krisen är över i Stockholm och stockholmarna uppnått en hög grad av flockimmunitet, då är det dit man ska fly när smittan sprider sig över landet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Är du besviken?
Om det skulle visa sig att vi fortfarande inte kan rapportera siffror som dom förhåller sig bör man väl vara besviken?
Eller tycker du det är i sin ordning?
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Ok fast var precis in på c19.se så står det 419 och 401 enligt FHM: sida.

26 av 28 dödsfall verkar vara från region Stockholm. Tror det kommer vara lite eftersläpp för att det är helg.

Det måste även gå några dagar för att man ska kunna se en ev peak med även om jag hoppas den kommer snart.
Ok då har dom fått in ytterligare siffror på c19.se, och dessa siffror+ ev tillkommande under dagen ser vi först på FHM imorgon kl 14.00. Men FHm ligger alltid efter så dom kanske har siffror från mer än en vecka tillbaka som "släpar"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Vaddå vi? Det är inte ok att leka med folks liv. Personligen hoppas jag på en internationell genomlysning efter denna pandemi och ser gärna både politiker och myndighetspersoner få stå till svars i internationella rättegångar.

Det blir en lek med liv hur du en gör. Hela denna process med strategival kan sammanfattas av att välja mellan pest och kolera.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Nu sitter man ju lite spänd varje dag och väntar på dödsökningen. Skönt att i dag var en ”bra” dag.
Citera
2020-04-05, 14:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det är ju det de har fått. Dagens siffra samt för någon dag tillbaka är de faktiska och reella siffrorna.
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Är du besviken?
Jag har svårt att tro att det endast var 28 personer som dog i COVID det senaste dygnet.
Citera
Medlem
Gisecke säger att det blir några tusen svenskar som dör, lite mer än en tuff influensasäsong lol Blir mer och mer klarlagt att Sverige sköt detta på ett sensationellt bra sätt.

Jag tror däremot det borde forskas mer på riskerna med testosteronunderskott. Har noterat en klar korrelation mellan alarmism och misstänkt testosteronbrist, här kan nämnas den hysteriska flickpojken Wolodarski, lilla Hanif och den hermafroditiske professor Rocklöv som bra exempel. Det finns så klart evolutionära förklaringar till detta fenomen men man kan konstatera att Tegnell och Gisecke som utstrålar mer balanserade testosteronvärden hela tiden varit maskulint lugna och samlade och inte kollapsat av rädsla som de tidigare nämnda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Hur menar du då? och vad är det man kan förvänta sig?
Jag har sett i annan statistik att ungefär hälften av de som skrivs in på IVA dör, oavsett land. Det kan mycket väl vara ungefär 200 som skrivits ut från IVA vid det här laget, sett till hur många som har dött (fler har dött, men en del ligger ju kvar och är fortfarande i limbo).

Så det skulle vara rimligt att de får sin siffra från det registret. Tror inte det finns något annat register i Sverige över tillfrisknade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Anar jag en smula ironi? Smittan sprids okontrollerat på vårdhemmen och om tre veckor har vi ingen aning om hur siffrorna ser ut. Men man håller ju tummarna för att det håller sig runt 113 döda per dag minst i det här i ett år runt hela landet.
Sen är det bra om vårdpersonal kan orka med att vårda andra människor till andra krämpor som cancer brutna ben, svåra infektioner osv.

Då är det ändå den mest positiva bilden man kan utgå inifrån. 113 döda under 365 dagar. Det är många döda. Om man utgår från verkligheten och den data som finns, det kommer bli högre dödstal om några veckor och det kommer vara låga under sommaren. De fixade aldrig att platta ut kurvan. De låg hela tiden 3-4 veckor efter för att de saknar fantasi. Sorgligt men sant.

Du har ratt. Jag var ironisk. Det kanske ar svart att fa fram det i text alltid. Den enda smileyn jag kan komma pa att den kanns nara att anvanda efter en ironisk text, ar i detta sammanhang denna.
Citera
2020-04-05, 14:22
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomeline
’ Sverige har världens bästa dödssiffror’ - rubrik i Expressen nu

Anders Tegnell säger att han ’vågar påstå att Sverige har världens bästa och högsta (?!) dödssiffror.’

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/formodligen-varldens-basta-dodsstatistik/

Vet inte ens var jag ska börja... Sverige förnekar sig inte i alla fall. Världens bästbästaste land på allt, alltid, spelar ingen roll i eller på vad. Den svenska självbilden och prestigen som kommer med den är riktigt, riktigt obehaglig. En jävla parodi till land är vad det är.

Du borde nu öva på din läsförståelse lite. Det som artikeln handlar om är att vi har de tillförlitligaste siffrorna i världen. Men sedan klarar du inte av att analyser det och skriver om något annat.
Citera
2020-04-05, 14:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Japp, och det är samma personer gång på gång som verkar vara ledande i denna domedagsprofet-tråden. Och folk verkar bara följa efter. Det är troligtvis folk som ändå alltid sitter inne o nu hoppas att alla ska följa dom in i fördärvet..
"Vanlig" influensa störtdyker den gångna veckan.

Citat:
Vecka 13 - 2020

Webbsök visar att vi hade en mycket låg och minskande influensaaktivitet i Sverige jämfört med föregående vecka. Nivån är normal jämfört med motsvarande vecka under föregående säsonger. Tröskelvärdet för epidemistart passerades vecka 44.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/webbsok-for-influensa/sasong-2019-2020/

Intressant fråga är ju om även Corona kommer att ebba ut likt den vanliga influensan håller på att göra.
Citera
2020-04-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det visar att det inte finns någon opposition värd namnet i det här landet.

Tycker också oppositionen har varit väldigt tysta och varje gång jag nämner det kontrar någon duktig pojke med att "det är väl inte läge för partipolitik nu". Såklart är denna pojke en anhängare av regeringen och tycker att de sköter sig utmärkt. Det jag menar är förstås att de övriga partierna inte kan sitta tysta utan har all rätt att kritisera regeringens beslut eller komma med egna förslag för att göra nuvarande situation bättre. Ibland verkar det som om regering och riksdag är samma gäng som bara byter plats med varandra emellanåt. Kritiska frågor kräver tydliga utförliga svar! Något som svenska folket behöver få i en krissituation som denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in