2020-04-05, 12:31
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-5-april-2988878?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news

11 nya fall. Ingen död. 3 nya på IVA samt 10 fler inlagda senaste dygnet.

Går trögt det här i Skåne.

Ordnar sig när sommargästerna kommer med ny smitta till påsk. Men allvarligt talat så är det positivt att så få är allvarligt sjuka. Med en platt utveckling hinner sjukvården med. Kanske slipper man ligga i ett militärtält med en slang i halsen.
Citera
2020-04-05, 12:31
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildFoamSoap
Vad bra, fram med en då?
"Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, säger att eftersläpningen inte längre är lika stor som tidigare.

– Vi kör nu antalet smittade mot dödsregistret. Viss eftersläpning kan det vara, men inte alls lika stor som det har varit tidigare, säger han till Ekot."

KÄLLA.Aftonbladet.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-04-05, 12:32
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Teamledare ska man passa sig för. De är rövslickande opportunister som backstabbar de riktiga arbetarna med ett glatt leende.

Om en vecka återgår jag till vården pga akut personalbrist.

Tror ni att jag fått coronainfo hemskickad? Tror ni att det finns struktur? Får jag ens ett tack för att jag ställer upp?

Nej, nej och nej.

De har mig listad som timvikarie, men sedan pandemins början har jag inte hört ett knäpp från min teamledare eller chefen.

Inte ett ord om corona.

Jag ska informera mig själv och tigga om info.

Jävla idioter.

Så ser det tyvärr ut i hela landet.

Handlar snarare om att vi ifrågasätter inget och är lydiga snälla hundar, är tack vare den äldre generationen och det mönstret måste brytas. Läser om många inlägg hur det beklagas men inga åtgärder görs från individen. Och det vet regeringen samt alla som har en slags befogenhet över det lilla folket har inget att säga till om, för svenskar är fega av sig.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Glada nyheter allihopa!!!!!!!!
Stockholm kommer att möjligen nå sin topp nästa vecka enligt AT och vi kan då möjligen få se en utplaning. Men det är fortfarande osäkert. Ska jag satsa mina besparingar, är det att säkert kort?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7446258
Härligt, tredje gången han gissar på en topp är det tredje gången gillt kanske...

Till hans försvar får man ju ändå säga att han uttrycket en stor osäkerhet, men samtidigt blir jag orolig när han tycker att man skall titta mer på antal nya fall som kommer in på iva som en bättre indikator vart epedemin är påväg. De personer som går direkt till pallitativ vård kommer ej med i dessa siffror och de som får pallitativ vård utan att passera iva kommer att öka i takt med att lediga iva platser blir färre. Karolinkska skickade ju ut ett internt meddelande i veckan där de trodde att iva platserna skulle ta slut i helgen och någon dag efter gick man officiellt ut med att man hade gott om platser så det är väll inte orimligt att man redan nu inte väljer att erbjuda iva platser till alla patienter (men det behöver ju inte bara vara corona patienter som avses).

Så går man på nya iva patienter som en indikator för epedemin är det kanske inte så konstigt att man tror sig se en topp i kurvan i takt med att iva platserna håller på att ta slut....
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det undrar jag med, skulle aldrig kunna tänka mig att man går ut med siffrorna om de är fel, skulle skada tidningens rykte.

Något har pressat dom.

Ja och hans uttalande om de döda , hit eller dit. Han verkar inte kunna känna empati, vem skulle prata om döda på det sättet?

Citat:
Han har svårt att tro att det saknas hundratals dödsfall i Folkhälsomyndighetens rapportering.

– Jag tror att det handlar om ett tiotal hit eller dit. Vi vet att de sista dagarna är osäkra, men går vi tillbaka två, tre dagar så blir siffrorna väldigt säkra, säger Tegnell till Ekot.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Vilket dåligt humör flera är på idag ? Jag undrar hur de kommer göra med de.nya siffrorna i Sverige ,Tegnells kurva hur ska det gå om han pressar in 373 till idag söndag eller ska justera varje dag bakåt hur går det med kurvan då haha .
Viruset tar mestadels ledigt i Sverige på söndagar enligt tidigare statistik.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Milan University Study Estimates 20 Million Italians with Coronavirus - Case Mortality Rate May be in 0.25% to 0.30%, Much Lower than Predictions
https://www.thegatewaypundit.com/2020/04/milan-university-study-estimates-20-million-italians-coronavirus-case-mortality-rate-may-0-25-0-30-m uch-lower-predictions/
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det undrar jag med, skulle aldrig kunna tänka mig att man går ut med siffrorna om de är fel, skulle skada tidningens rykte.

Något har pressat dom.

Självklart har de fått order, -"fattar ni inte att det kan bli panik", -"Vill ni ha presstöd i fortsättningen eller inte"?!!

Och den här; -"Ni ingår i totalförsvaret inser ni inte det"!!!
Citera
2020-04-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det blir intressant att se vilka som gissar rätt om dödstal. Om vi nu får veta det.
4 April 373 döda
TT gissar på dubbelt så många Ca 746
AT gissar på ”ett tiotal hit eller dit ” Ca 363- 383.
Fast få se nu C19.se sätter redan nu dödsantalet till 391.
Det här blir en intressant vadslagning. Jag tror jag satsar mina besparingar på TT.

Ok, hur stora besparingar har du? Satsar gärna emot.
Dock tror jag den verkliga siffran ligger lite över c19, dock inte så högt som TT
Citera
2020-04-05, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Eller Danmark som redan lagstadgat för kommande tvångsvaccination.

Never let a good crisis go to waste..

Ja men ngt vaccin finns inte i sikte under överskådlig tid, såvida man inte ska chansa med ngt som inte genomgått de gängse reglerna som tar lång tid.
Sen ska det tillverkas distribueras mm.
Det låter som ngn tillfällig politikerpanik.
Citera
2020-04-05, 12:36
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Imperial College scientist who predicted 500K coronavirus deaths in UK adjusts figure to 20K or fewer. A scientist who warned that the coronavirus would kill 500,000 people in the United Kingdom has presented evidence that if current measures work as expected, the death toll would drop to roughly 20,000 people or fewer. - washington examiner

https://www.washingtonexaminer.com/news/imperial-college-scientist-who-predicted-500k-coronavirus-deaths-in-uk-revises-to-20k-or-less 26 mars 2020
Citat:
The UK could see an estimated 7,000 to 20,000 deaths during the coronavirus pandemic, one of the country's top epidemiologists has said.

NHS England medical director Prof Stephen Powis said last week that if the death toll in the UK was kept below 20,000, "we will have done very well". - BBC

https://www.bbc.com/news/live/world-52171176 5 april 2020

Glädjekalkyler från Storbritannien som visar att om folk följer restriktionerna kommer få människor avlida av covid-19. Kalkylerna visar att dödstalet i pandemin kan sjunka från 500 000 till under 20 000 döda i storbritannien.

Med 20 000 döda blir 2,9 miljoner invånare i UK infekterade om Cfr är 0,7%. Det är en låg siffra som innebär att endast 4,4% av befolkningen i UK blir infekterade.

1 Det kan inte stämma om inte myndigheterna lyckas dölja antalet döda.
2 Det kan stämma om de flesta döda som är över 80 räknas bort från statistiken.
3 Det kan stämma om de flesta över 80 inte får vård på sjukhus mot covid-19 och inte heller räknas som döda av covid-19 utan istället "döda av naturliga orsaker".
4 Det visar sig då man studerar om det finns en överdödlighet i de äldsta åldersgrupperna det eller de åren pandemin pågår.
5 Dödligheten kan minska om alla följer restriktionerna och glädjekalkylen är skapad för att få folk att följa instruktionerna från myndigheterna.
6 Det är psykologisk krigföring.
7 Det har redan dött knappt 4500 personer enligt officiella siffror från UK (worldometer). Då återstår endast 2500 dödsfall innan den mildaste prognosen från regeringens rådgivare passeras och 15 000 döda till den övre gränsen för prognosen.
8 Det har redan dött fler än 15300 personer av covid-19 i Italien.
9 Planen med restriktionerna konmer inte att fungera som förväntat.

källa:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-04-05, 12:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ok, hur stora besparingar har du? Satsar gärna emot.
Dock tror jag den verkliga siffran ligger lite över c19, dock inte så högt som TT

Vad har du för grund för att tro någonting överhuvudtaget? Det enda vi kan vara säkra på är att statistiken antagligen är helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in