2020-04-05, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det stämmer, men folk är extremt trögrörliga. Storbankernas kundbas är enastående intakt trots alla alternativ.

Det är en gammal sanning att folk är trogna sin bank hela livet men det har skett stora förändringar här inte minst bland yngre. Bankerna har redan sedan flera år tillbaks börjat tappa på område efter område så investering i bank har inte varit lysande och kommer inte bli det. OMXS30 domineras dessutom stort av bank så att vara exponerad mot det är heller inte bra.
Citera
2020-04-05, 11:38
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag studsade till när jag såg NOK-kursen förra veckan, 87 svenska öre, det överlägset värsta lägsta värdet genom alla tider. Vill minnas att genomsnittet på 2000-talet varit åtminstone 140 öre. Tyvär finns väl inga norska aktier att köpa? Norska börsen har exakt de aktier som inte fungera efter corona, olja, hotell, kryssning. Finns inget norskt företag att satsa i, möjligen lax men de har redan bubbel-värdering. Svenska företag är så mycket intressantare.

Växelkursen 87 öre är kanske egentligen den riktiga, med tanke på vad saker kostar i Norge jämfört med Sverige. Så den kanske håller i sig längre än man tror. Utan höga oljepriser existerar inte Norge som företagsland. Stordalen och redarna t.ex kommer att gå i personlig konkurs.

Hur ser det ut med mineralbrytning i de Norska bergen? guld, silver, koppar m.m?
Har Sverige så rikligt så borde det vara lika rikligt i Norge
Citera
2020-04-05, 11:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Hur ser det ut med mineralbrytning i de Norska bergen? guld, silver, koppar m.m?
Har Sverige så rikligt så borde det vara lika rikligt i Norge
Jag kan inget om detta. Oavsett om det finns eller inte så har norrmän inte den mentaliteten att tjäna pengar på detta. Den som såg TV-serien om oljan i Norge kunde se att de inte ens skulle haft oljeintäkter utan aktivt pådrivande företag från USA, England m.m.

OT. men den som kan sin historia vet att Sverige GAV bort Norge till norrmännen 1905 utan knot. Ett mer värdelöst folk och land (innan oljan...) fanns inte enligt svenska politiker och kungen.
Citera
2020-04-05, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det är en gammal sanning att folk är trogna sin bank hela livet men det har skett stora förändringar här inte minst bland yngre. Bankerna har redan sedan flera år tillbaks börjat tappa på område efter område så investering i bank har inte varit lysande och kommer inte bli det. OMXS30 domineras dessutom stort av bank så att vara exponerad mot det är heller inte bra.

Ja, det tar kanske slut vad det lider.

Tittar man på bolånemarknaden har storbankerna dock 75% fortfarande.

Så finns SBAB, länsförsäkringar och övriga som har 25%.

Det ger en viss bild och jag tror du får en liknande siffra på lönekonton.

De små bankerna hittar nischer, men de har inte ökat de sista 20 åren. De är i alla fall inte fler till antalet.
Citera
2020-04-05, 11:47
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Jag kan inget om detta. Oavsett om det finns eller inte så har norrmän inte den mentaliteten att tjäna pengar på detta. Den som såg TV-serien om oljan i Norge kunde se att de inte ens skulle haft oljeintäkter utan aktivt pådrivande företag från USA, England m.m.

OT. men den som kan sin historia vet att Sverige GAV bort Norge till norrmännen 1905 utan knot. Ett mer värdelöst folk och land (innan oljan...) fanns inte enligt svenska politiker och kungen.

Haha, nåväl hela Norge åker ju in i Sverige och handlar och har vant sig vid det, det har varit guld och gröna skogar väldigt länge för norrmännen, jag kan nog tänka mig att de är lite bortskämda. Nu står tex Nordby med hur mycket yta som helst helt utan kunder uppe i Strömstad och svenska gränsen, ett väldigt hårt slag mot just den handeln med stängda gränser, är det någon som har varit där och beskådat förfallet?
Citera
2020-04-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ja, det tar kanske slut vad det lider.

Tittar man på bolånemarknaden har storbankerna dock 75% fortfarande.

Så finns SBAB, länsförsäkringar och övriga som har 25%.

Det ger en viss bild och jag tror du får en liknande siffra på lönekonton.

De små bankerna hittar nischer, men de har inte ökat de sista 20 åren. De är i alla fall inte fler till antalet.

När man överväger en aktieplacering är det ointressant hur stor del av marknaden de har nu, det intressanta är om den ökar eller minskar. Det är vad som kommer avgöra om placeringen blir bra eller dålig.
Citera
2020-04-05, 11:59
Medlem
Citat:
När man överväger en aktieplacering är det ointressant hur stor del av marknaden de har nu, det intressanta är om den ökar eller minskar. Det är vad som kommer avgöra om placeringen blir bra eller dålig.

Det är riktigt på ett vis, men egentligen bara med hänsyn taget till vad du får betala för vinsten (PE). Eller så kan man fråga sig hur mycket de kan mjölka av vad de har och dela ut till aktieägarna.

Ta Tele 2 som exempel. Det är inget tillväxtbolag och de jobbar i en tuff marknad. Men de har lyckats mjölka fram betydande värden ändå. En kanoninvestering de sista 5 åren med hänsyn tagen till utdelning.

Bankerna är utdelningsmaskiner idag och det går att tjäna pengar även på företag som inte är i tillväxt..
Citera
2020-04-05, 12:01
Medlem
Citat:
Det är riktigt på ett vis, men egentligen bara med hänsyn taget till vad du får betala för vinsten (PE). Eller så kan man fråga sig hur mycket de kan mjölka av vad de har och dela ut till aktieägarna.

Ta Tele 2 som exempel. Det är inget tillväxtbolag och de jobbar i en tuff marknad. Men de har lyckats mjölka fram betydande värden ändå. En kanoninvestering de sista 5 åren med hänsyn tagen till utdelning.

Bankerna är utdelningsmaskiner idag och det går att tjäna pengar även på företag som inte är i tillväxt..

Bankernas värdering har inte prisat in den verklighet jag beskriver och kommer därför fortsätta underprestera.
Citera
2020-04-05, 12:13
Medlem
Citat:
HM känns inte riktigt bra. De var fel redan tidigare, sitter på världens dyraste affärslokaler som sin största image, när näthandeln ökar mer och mer. Har konstigare och konstigare kläder. Och så kommer corona på allting, omsättningen sjunker till noll i flera månader och de kläderna är bara att kasta. Ny okänd kvinnlig (inte bra...) ledare som kommer in under värsta tänkbara scenario. Uppumpad kurs eftersom ägarfamiljen bränner miljard efter miljard och köper aktier oavsett pris, de har redan förlorat 5 miljarder på detta. HM kommer jag aldrig att köpa, de är lika dömda som Nokia en gång var. Men jag kan ha fel.

I en bisats äger t.ex avanza zero mest i HM. Så HMs fall kommer att ta med sig massor av indexfonder neråt också.

Fel tråd men HM såg helt ok ut. Det är inte lönt att konkurrera med Amazon vid vägs ände online och det fysiska är nästa digitala. Kan man nu omförhandla hyror så har man vunnit mycket. Problemet för HM är att man behöver övergå från att styras utifrån utbud och slit och släng till efterfrågan och hållbarhet. På så sätt förstår jag VD-bytet. Dessvärre tycks man inte ha någon aning om hur det ska gå till.
Citera
2020-04-05, 12:17
Medlem
Citat:
Bankernas värdering har inte prisat in den verklighet jag beskriver och kommer därför fortsätta underprestera.

Det är möjligt.

Handelsbanken har ett PE på 10 och dir avk på 6,5%.

Så prissättningen pekar ju på en ganska dyster framtid utan tillväxt. Nu vet jag inte hur utdelningen i år blir, men prissättningen är för en mycket svag om någon tillväxt.

Man skall heller inte tappa bort att storbankerna kan agera och att konkurrens som leder till svaga vinster avtar, pengarna söker sig till andra mer lukrativa branscher.

Får jag bara mina 6% så dubblar jag kapitalet på 10 år. det är okej.
Citera
2020-04-05, 12:20
Medlem
Citat:
Det är möjligt.

Handelsbanken har ett PE på 10 och dir avk på 6,5%.

Så prissättningen pekar ju på en ganska dyster framtid utan tillväxt. Nu vet jag inte hur utdelningen i år blir, men prissättningen är för en mycket svag om någon tillväxt.

Man skall heller inte tappa bort att storbankerna kan agera och att konkurrens som leder till svaga vinster avtar, pengarna söker sig till andra mer lukrativa branscher.

Får jag bara mina 6% så dubblar jag kapitalet på 10 år. det är okej.

Ja bankerna får ställa in sig på att långsiktigt ha en negativ tillväxt för det kommer ske. Alla deras intäktsben attackeras och detta har bara börjat. Du kan alltså inte räkna med att få denna utdelning framöver, den kommer sjunka i takt med den negativa trenden.
Citera
2020-04-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ja bankerna får ställa in sig på att långsiktigt ha en negativ tillväxt för det kommer ske. Alla deras intäktsben attackeras och detta har bara börjat. Du kan alltså inte räkna med att få denna utdelning framöver, den kommer sjunka i takt med den negativa trenden.

Ptja, vi får väl se...

Det finns ju en gräns när lönsamheten blir för låg för att ny konkurrens skall vara attraktivt.

Där är vi kanske inte ännu, men värderingen är inte på tok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in