2020-04-05, 10:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Så frågan är varför folk är sura på Tegnell där han bara är en person som förmedlar vad politikerna och myndigheten kommit överens om.

Han skulle kunna säga : -Nej, det här kan jag inte ställa upp på, ni får finna en annan. Jag slutar idag !
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Kalla det en naturlig rättning istället, för de som inte har starkt vikingablod.
Vad har jag med deras problem att göra ?

Folk som skiter ner sig vid tanken på ekonomisk kollaps eller förändrat samhälle är då rakt inga vikingar. Snarare dumsnåla Svenssons som inte under några omständigheter vill riskera förlora sin bekväma, moderna konsumtions-livsstil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
FHM har från början berättat att det finns eftersläpning.
Ursäkta uttrycket men källa på det tack. Har sett de flesta PK och aldrig hört det nämnas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Den enda tolkningen jag kan göra är: Du får lita på myndigheter din foliehatt.

De räknar inte alla ännu. De som dött måste testas och det prioriteras inte före de som fortfarande lever men soffrorna kommer senare när de sållat bort ”naturliga dödsfall från Corona dödsfall!

De döda som har Corona i kroppen vid provtagning kommer även de räknas till statistiken OM de inte blivit tex påkörda av bil men samtidigt har covid-19

Så ja de har ännu inte räknat med alla döda ännu nej 👎🏼
Så siffran döda i Sverige av Covid 19 är just nu närmare 800 st avlidna.
Citera
2020-04-05, 10:48
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja men de flesta singlarna är ju yngre och dör inte av corona.

Jaså, vad vet du om det?
Det finns rätt så många singelhushåll i 70 års åldern och att påstå att de flesta är yngre och inte dör utav corona låter som trams, lika mycket som de här inne som påstår att det inte är värre än säsongsinfluensa samt att det bara är äldre över 70 som dör.. har du helt missat att det dör personer i alla åldrar i det här utbrottet!
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
För en månad sedan var Johan Carlson en anonym tjänsteman. I dag är Folkhälsomyndighetens generaldirektör en av Sveriges mäktigaste.

Gör han och hans kollegor rätt bedömningar i coronakrisen?

– Facit är inte antalet människor som dör av viruset, säger han i en intervju med DN:s Johar Bendjelloul och Jonas Lindkvist.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndighetens-johan-carlson-det-ar-klart-att-det-kan-kannas-lite-skrammande/

Nehe. Är det hur de dör som är facit?

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vad-varje-hobbyepidemiolog-bor-veta/
den gick inte att läsa gratis.

Du svarar inte på min fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av OY

Är siffrorna snyggare när de efter revidering visar större antal, förklara?

Vad vill du ha sagt med din text, jag ser inte kopplingen till min fråga.
Citera
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Folkhälsomyndigheten och varje presskonferens som hållits där dom noggrant säger att man bara testar dom fall som visar symptom inom samhällsviktiga arbeten och utöver det rekommenderar andra med symptom att hålla sig hemma.

Väl valfri presskonferens och hör själv.

Så som jag har hört det, så testar Tegnell & co en massa personer för att uppskatta hur många som är sjuka.
De har inte skruvat upp statistiken, och därför kan vi med säkerhet konstatera att det inte finns något större mörkertal och att de officiella siffror är ytterst trovärdiga.

Ta dina teorier till konspirations-forumet istället, jag tror hellre på en expert som jobbat med dessa frågor i 30 år, än någon random snubbe på Flashback.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Europas framtid är hotad( expressen)
Står inte på förens någon ringer på dörren och oj då Gabrielle dog av covid-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Fredrik Reinfeldt uttrycker oro över coronautvecklingen där stater världen över skaffar sig mer makt under coronasmittan. Det kan nämligen missbrukas i längden, befarar han.

Tänk att man skulle sitta här och hålla med Fredrik Reinfeldt
Han vill att andra än staten ska ha makt...
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Du verkar inställd på att flertalet bor ihop med en partner.-. tänk istället på hur många singelhushåll det finns i landet och när det gäller folk i 70 års åldern, så är det inte sällan att deras partner dött utav åldersrelaterad orsaker redan.

Många ensamstående föräldrar i 40+ som ofta har barn i tonåren kommer att bli sjuka och dö. Dessa ofta curlade ungdomar kommer falla offer för omvärlden då de inte kan ta hand om sig själva eller ens sköta ekonomi eller arbeten.

Man ser redan nu att den största andelen som får Intensivvård är under 69 och 2/3 är under 59år
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

"Åldersfördelning bland nyinskrivna patienter"

Denna bild har snabbt ändrats och åldrarna sjunker för varje vecka som går. Så snart kommer ingen över 60+ att läggas in för intensivvård. Är det så här illa redan nu så kommer det vara 4riktigt illa om en månad eller två.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
VAD ÄR DET FÖR IDIOTI DU KOMMER MED!!

Tänk istället för skrika.

När de äldre har autogiro är det ingen som frågar efter om de fortfarande är vid liv.

Men slutar de betala hyra/el/telefon etc. då kommer man åtminstone fråga sig "varför" detta har hänt och undersöka saken.

AUTOGIRO är ju orsaken till varför man ibland hittar mumifierade kroppar - sist var det väl på Södermalm.

Edit. här har du ett sådant fall. Låg död i 3 år och autogiro betalade räkningarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddLk7X/har-lag-han-dod-i-tre-ar
Senast redigerad av sno 2020-04-05 kl. 10:51.
Citera
2020-04-05, 10:49
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag är inte heller en foliehatt som du verkar anta. Jag har varit kritisk (och är fortfarande) mot var FHM med Tegnell i spetsen gör. Jag har ifrågasatt:
  • Varför skolorna inte stängdes. Speciellt universiteten och gymnasieskolorna som har en stor radie av studenter som kan sprida vidare. Detta åtgärdades 2 veckor efter jag redan påpekat detta.
  • Varför man inte, om man nu så gärna ville skydda de äldre, gjorde något för det. Åtgärdat alldeles för sent.
  • Varför man aktivt väljer att ignorera information från forskningsrapporter.
  • Att vi har varit så grymt sega i beslut generellt.
  • Att myndigheter hela tiden lägger beslutstagande på regioner och kommuner som besitter mycket lägre kompetens.
  • Att myndigheter skyller problemen vi har just nu på regioner och kommuner. Vad ska vi med en myndighet till om de inte gör något än att fika och säga åt regioner/kommuner vad de ska göra. Vi kan ersätta hela myndigheten med ett fåtal inspektörer och regler att förhålla sig till.

Detta är bara några axplock. Jag tror inte att FHM mörkar hur många döda de är för att man hela tiden ligger tre steg efter, jag tycker bara det tyder på inkompetens.

Det är klart att de av någon andledning kaptitulerade för corona innan ens fighten började. Nu satsar de på två saker
1) Flockimmunnitet
2) Rädda sitt eget arsle.

Detta är inte uteslutande inkompetens. För både i 1 och 2 är de väldigt kompetenta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in