2020-04-04, 23:00
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Problemet med att rättfärdiga något med Gud är att det inte får ifrågasättas, eller anses vara fult att ifrågasätta, på många ställen i världen. Gud ska man frukta, inte kritisera. Det tror jag är ett mänskligt påhitt, även OM Gud skulle finnas.
Jamen fundamentalism kräver bokstavstrogna och reflektioner är ett hot därmed.

Det är inte lika överallt. Inte ens om människor tänker olika.
Citera
2020-04-04, 23:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag har också hopp om vissa saker.
Ja så ha tilltro till att det faktiskt inte är så lätt men att det är lönsamt att tillåta sig själv ha mod för det.
Citera
2020-04-04, 23:57
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Gudsfruktan eller hur människor beskrivs som "God fearing", vad innebär det rent konkret egentligen? Att gå runt och vara rädd för Guds makt är väl inte till Guds fördel så vad fyller det för syfte att frukta Gud för sin egen respektive Guds avsikter?

Respekt är en hygglig synonym till begreppet gudsfruktan. Det finns både respekt på grund av 1) rädsla och respekt på grund av 2) uppriktig beundran. Respekt i form av uppriktig beundran (nr 2) ligger nära kärlek.

Respekt för en person innebär att du visar hänsyn till den personens vilja.
Respekt för Gud innebär att du tar hänsyn till de bud som Gud vill att man ska leva efter.
Citera
2020-04-05, 00:34
Medlem
Känns inte som man tror på en god gud om man har gudsfruktan.
Citera
2020-04-05, 09:04
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Känns inte som man tror på en god gud om man har gudsfruktan.
Varför måste det vara så enligt dig?
Citera
2020-04-05, 09:34
Medlem
Citat:
Att påstå att man följer en Gud är nog det ”bästa” sättet att rättfärdiga ett omoraliskt beteende.

Är det bättre att man påstår att man inte följer en Gud?

Vilken moral följer man då?
Citera
2020-04-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Just nu är Du fruktansvärt äckligt omoralisk,
Du och din JÄVLA personliga moral, som försöker döma ut alla andras!

Va? Det var ju kiss74 som påstod detta, varför attackerar du Denom, och på ett så hemskt sätt. Att kalla någon för "äcklig" är inte ett bra argument för sin sak, tvärtom visar det att man själv inte har så mycket på fötterna om man känner sig tvungen att ta till sådana personangrepp.
Citera
2020-04-05, 09:42
Medlem
Citat:
Jag försöker inte döma någon.

Strunta i denna person, du har inget att skämmas för med dina frågor, jag tycker dina frågor är upplyftande och tänkvärda.
Citera
2020-04-05, 09:55
Medlem
Citat:
Vet knappt vad det är, så jag vet inte om jag tror på den.

Jag har inte satt mig in i det matematiskt, men jag förstår principen.

Citat:
Vore det viktigt för mig personligen så skulle jag sätta mig in.

Det är inte svårt att sätta sig in i relativitetsteorin ytligt, det är bara att kolla på någon video där dom förklarar det.

Citat:
Det finns antagligen tusentals saker jag ”tror på” enbart för att andra har gjort jobbet.
T.ex. så litar jag på en kartbok, att länder, städer och berg ligger där det står att det ligger. Jag har alltså inte undersökt om det stämmer.
Det finns ingen människa som skulle ens ha tiden att undersöka allt, även om de skulle vilja.
Om jag får ont i en tand så går jag hellre till tandläkaren än att utbilda mig själv. Jag har helt enkelt inte den tiden.

Visst, men om någon t.ex. påstår att man kan dö av ett virus, skulle du inte sätta dig in i vad som gäller?

Det bibeln säger är att man kan dö för evigt, om man inte sätter sig in i vad Gud kräver av människor. Vad Gud kräver av människor är inte heller betungande:

"Att vi älskar Guds barn ser vi därav att vi älskar Gud och håller hans bud. Ty detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Hans bud är inte tunga" (1 Joh 5:2-3 Bibel2000)
Citera
2020-04-05, 10:14
Medlem
Citat:
Det finns de som jobbar med detta och alltså är mycket bättre än jag att avgöra om Bibeln är sann.
Däremot kan jag avgöra om andra aspekter av Bibeln är sann. T.ex. påståenden om moral och hur man ska ’vara”. Men de vetenskapliga och historiska bitarna får de utbildade syssla med.

Men frågan är vilken moral är den riktiga. Är det t.ex. rätt moraliskt att vissa stater i USA avrättar brottslingar?

Citat:
Jag tvivlar på att du undersökt alla religiösa skrifter i hela världen? Du kan alltså ha missat sanningen?

Du har rätt, jag har inte undersökt alla religiösa skrifter i hela världen, men dom är välkomna att ringa på min dörr om dom tycker att deras budskap är så viktigt för hela mänskligheten.

Jag kan t.o.m. lyssna på dom som har något att säga här på internet (förutom personangrepp), men det ger större slagkraft om personerna besöker alla hem i hela världen om man anser att man har ett viktigt budskap till mänskligheten.

Jag tror nog att dom flesta människor i hela världen har haft påhälsning av Jehovas vittnen:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Mat 24:14 Bibel2000)
Citera
2020-04-05, 10:19
Medlem
Citat:
Varför måste det vara så enligt dig?

Varför fruktar man någon som är god?
Citera
2020-04-05, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Varför fruktar man någon som är god?

man fruktar rimligtvis den som har makt över allt.

din definition av god är inte nödvändigtvis relevant i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in