2020-04-05, 08:02
Medlem
Merwinnas avatar
Detta är pinsamt (från Kvällsposten):

Det danska utrikesministeriets resevägledning när det gäller Sverige är kort och koncis:

”Vi fraråder alle ikke-nødvendige rejser til hele landet.”

Riskerna med att resa till Sverige anses vara så stora att man bör ha särskilda skäl för – som viktiga affärsresor eller pressande familjeangelägenheter – för att åka hit.

Vi betraktas som pestsmittade!
Citera
2020-04-05, 08:03
Medlem
Har läst lite här och där om andra vågen. När kommer den och kom ner man vara immun mot den om man haft den nu?
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Detta patetiska mantra har jag läst på många ställen. Den som kom upp med det borde få sparken. Insinuerar ni att tusentals skulle begå självmord pga försämrad ekonomi. Denna fantasi ställer ni mot dödstalen för c-19 och åtgärderna för att minska dem.

Om du ser på Spanien under finanskrisen så är det en realitet. Det är de fattigaste och mest utsatta som drabbas hårdast i en ekonomisk kris. Om företag går i konkurs och du för en hög arbetslöshet kommer skatteintäkterna att minska och då även resurserna till sjukvård. I Spanien och Italien är det mycket stor risk att Turistindustrin kommer att drabbas mycket hårt vilket kommer att få mycket allvarliga konsekvenser under lång tid.

Det är det som gör det komplicerat att hantera den här krisen vi måste agera för att minska antalet vårt drabbade så att sjukvården hinner med utan att andra sjuka drabbas men vi kan inte vidta så kraftfulla åtgärder så att samhället drabbas under många år med högarbetslöshet negativ tillväxt mm
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja exakt och FHM och deras posterboy hovnarren Anders Tegnell har fortfarande inte rekommenderat ansiktsmasker och är således återigen sämst i klassen.

Små skitländer som tjeckien som vi aldrig hör något om har ju haft krav på stt täcka ansiktet i veckor
Herr Tegnell&Co kommer tillslut att ändra sig och råda oss till att använda ansiktsmask, frågan blir om det kommer att finnas material så att det räcker till allmänheten?

Jag träffade min läkare i fredags och han bekräftade att smittan är aerosol, jag var redan fullkomligt övertygad innan men ställde frågan av ren nyfikenhet. Och svaret är vad vi redan konstaterat här.
Citera
2020-04-05, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
TT:
Tegnell är kritisk till att WHO nu tror att viruset kan vara luftburet.

Tegnell mot övriga världen. Igen.

Chinos-byxan Tegnell ger sig inte. 'In i kaklet' for att greppa varje halmstra som kan ge honom ratt pa atminstone en punkt av ett par tjog.
Den dagen Chinos-byxan lyckas fa ratt pa en liten petitess i det stora sammanhanget, kommer MSM o alla fans till denne man att jubla hogt, skriva spaltmetrar om det i press och social media och vips sa har Sverige anyo visat sig att landet minsann ar bra mycket battre, tryggare och smartare an resten av varlden.

Allt medans resten av varlden fortfarande undrar om Schweiz och Sverige ar samma sak och tror alla svenskar ar blonda och Bjorn, Benny, Agneta eller Anna.

Nar man sitter pa andra sidan jordklotet och foljer Sveriges utveckling endast i denna tragiska pandemi som rader runt jordklotet, har man i alla fall distans till det hela och mojligen en liten storre varldsbild, an om man lever 'mitt i smeten'.

Men hall ut Sverige, snart kommer sigantur 'Ad#das' och manga andra sprida lugn i traden igen. Sverige ar pa ratt spar, Anders ar en legend, vi gor ratt och alla liknande tomma floskler.
Inte illa menat just till 'Ad#das' , men som ett exempel.

An battre ar att imorgon kommer chinos-byxan forklara att Sverige hade en ratt lugn helg, allt ar under kontroll och pa tisdag var det bara lite efterslapande siffror fran den gangna helgen som gjort att kurvan inte har planat ut som det var tankt innan.

For alla som vart med en stund och har lite insikt om masspsykos, sa ar det ju en 'sanning' att om man upprepar nagot tillrackligt manga ganger, ar det ratt , oavsett hur fel det nu an ma vara.
For de som fortfarande inte insett det, lar det bli smarre eller storre chock de narmsta manaderna, nar 'oppna dorrar' och 'vi mot resten av varlden' grejerna inte visade sig fungera sadar jattebra i en pandemi-situation.
Citera
2020-04-05, 08:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det räcker att man känner till att problemen finns i några länder, såsom vi har sett från Sverige nu på morgonen, och genom tidigare rapporter från Italien.

I ljuset av sådan information är det troligt att flera länder inte har lyckats rapportera det totala antalet offer. Alternativet är att Italien och Sverige är speciellt dåliga på att föra korrekt statistik, fastän FHM visst är intresserat av att titta på siffrorna i efterhand.

Vi kommer säkerligen med tiden att få se reviderade siffror från flera länder.
Har du en källa med länk som beskriver dödstal i norden och Danmark?? som ju FHM jämför sverige med!
Citera
2020-04-05, 08:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Jag hade munskydd igår i affären, kirurg mask. Ingen som höjde ögonbrynen direkt.
.

Skönt att höra. Krävs nog att fler vågar.
Citera
2020-04-05, 08:06
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja exakt och FHM och deras posterboy hovnarren Anders Tegnell har fortfarande inte rekommenderat ansiktsmasker och är således återigen sämst i klassen.

Små skitländer som tjeckien som vi aldrig hör något om har ju haft krav på stt täcka ansiktet i veckor

Ja, men min poäng var att CDC i USA gick ut och ljög om att masker inte hjälper och att masker bara är till för infekterade osv, precis samma lögner som FHM spred i Sverige. Folk fattar fortfarande inte att myndigheterna ljugit för dem eftersom de repeterar lögnen om att mask är bara till för smittade och att mask inte ger skydd för den som bär den.
Citera
2020-04-05, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Vi kan ta USA tex. Där har man beräknat att cirka 2,5 miljoner skulle dö om man inte vidtog kraftfulla åtgärder. Lägg därtill Europas befolkning, där det är rimligt att anta liknande siffra. Osv för världen...

50 miljoner döda över jorden minst. Inom 9 månader. Utan kraftfulla åtgärder. Värt det enligt dig? Isåfall kan du göra oss alla en tjänst och anmäla dig själv frivilligt att bli svårt sjuk. Tack!

För övrigt kan jag meddela dig om att självmordsstatistiken vid finanskrisen och 90-talskrisen gick ned på totalåret.
50 miljoner, vad blir det, 0.7%? Jag tror mänskligheten klarar det, framförallt med tanke på vilka som dör, och planeten klagar nog inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Neurologiska symptom som i encefalitis. Viruset kan infektera hjärnstammen och fördärva det autonoma nervsystemet vilket leder till plötslig död hos den drabbade med eller utan ett föregående epiliptiskt anfall.

Det borde börja trilla in döda ungblattar i statistiken om ungefär två till tre veckor. Då kommer ni att upptäcka en annan "omöjlig" finess hos det här viruset som svenska läkare ignorerar för att det inte passar in i deras narrativ.

Har inte läst något sådant från Italien. Har inte läst om en enda ung som plötsligt dött. Unga ligger på sjukhus där, men det är för andningsproblem.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Att ekonomin håller sig normal för att en massa människor dör är ju inte sant.

Lite svårt att förstå vad du skrev. Ekonomin repar sig när efterfrågan kommer tillbaka. Kanske inte med samma entreprenörer och anställda, men vad gör det.
Citera
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför pratar folk fortfarande om flockimmunitet när saken är den att det är oklart om det går att uppnå? Det finns ingen sådan direkt för andra coronavirus. Vad som antagligen kommer att ske dock är att viruset muterar till en beskedligare variant. Och läser inte folk de artiklar de länkar till? Läkartidningen tar faktiskt upp det stora problemet med detta virus nämligen att immunförsvaret löper amok vilket jag har försökt säga här nu ett flertal gånger. Så antagligen kan vi glömma det där med vaccin.

Det mest bisarra i det hela är den kampanj nu som förs mot Kina att de inte skulle ha tagit nödvändiga beslut tidigt och istället mörklagt det hela. Till det använder de följande studie som faktisk lägger fram de skarpa beslut Kina tog med total karantän som den mest betydelsefulla insatserna men att det finns utrymme till ännu bättre resultat om åtgärderna sätts in tidigare:

Effect of non-pharmaceutical interventions for containing the COVID-19 outbreak in China

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20029843v3

Problemet är dock att det krävs rejäla ingrepp på den personliga friheten då på individnivå. Det är inte det liberala västsamhället anpassat för vilket leder till en del frågor.

För min egen del så tror jag att det globala liberala samhället nu med detta har fått sig en ordentlig törn på multipla plan och att världen kommer att förändras i grunden de år som kommer.

Jag kan förstå paniken hos alla anywheres som nu ser sina snabbweekends i New york gå upp i rök.

Jag förstår mig inte på er som vill ha isolering och samtidigt skriker om mutationer.

Ska ni isolera/stänga gränserna så fort en ny mutation kommer? Känns ju som ett roligt samhälle där vi kör on/off så fort något nytt har kommit in för kommer ju vara omöjligt att helt ta död på en smitta i en global värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in