2020-04-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men just om det säger han varje dag att det är eftersläpning på siffrorna.

Fast jag tycker också att de skulle redovisa reviderade siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Precis som de som satt i kontrollrummet i Tjernobyl?

Covid orsakar lätt en härdsmälta då det växer explosionsartat o styrstavarna tar 3 veckor att få ner.

Nä, att tro man kan kontrollera covid som Tengele tror är dömt att misslyckas
Vilken liknelse. Det var ju den snabba regleringen i samband med att en chef (politiker) körde över expertens råd som orsakade en härdsmälta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja visst hade det varit intressant. Men i ett kaotiskt läge som det som råder i norra Italien, merparten av Spanien och nordöstra Frankrike är det ingen som har tid eller möjligheter att ta reda på det.

Allt blir gissningar. Och gissningarna blir bättre efter epidemin.
Helt överens.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Se ut som den stränga karantänen i England döms ut.

Brittisk virusstrategi ifrågasätts
Citera
2020-04-05, 09:24
Medlem
Corona-cruiset - Diamond Princess - VG

Lite intressant statistik från det "perfekta experimentet"
Citera
2020-04-05, 09:24
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Alla vet att siffrorna i en epidemis inledning är otillförlitliga. Men de ska helst vara otillförlitliga på samma sätt, vecka efter vecka.

Man vill ha jämförbara tillförlitliga siffror, så gott det går. Därför vill man inte ändra rapporteringsrutiner i onödan. Det skedde t.ex en gång i Wuhan, och resulterade i ett tydligt jack i deras kurvor.

Ja, men så ha en graf som man kallar "daglig rapportering" och så har man en graf man kallar "reviderad rapportering med inkluderad eftersläpning".. Att publicera två jpgs istället för en är inte en jättemanöver direkt..

Det hade åtminstone gett mig mer förtroende om jag kunde läsa deras reviderade totalsiffra. Någon på FHM sitter med den faktiska totalen dom har i sitt system så det är väldigt konstigt att dom inte rapporterar ut den? Jag kan förstå att man inte kan göra en perfekt analys på en graf som alltid ligger lite fel i tiden, men det är intressant att man släpper en total som är "390" när alla på FHM är 100% medvetna om att den är helt fel? Och att dom faktiskt sitter på en annan siffra nånstans..? Kan dom inte bara ge ut två olika..? Det är trotts allt inte bara lekmän som vill ha tillgång till siffrorna utan det är även andra forskare och läkare osv som vill få tillgång men som bara får samma värdelösa siffror som vi får..
Citera
2020-04-05, 09:25
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
TT rapporterar att många fler döda döljer sig i statistiken:

Nya uppgifter visar högre dödstal

Reviderade officiella dödssiffror vittnar om att antalet döda i covid-19 hittills har varit klart högre än tidigare rapporterat.
Det framgår av en granskning som TT har gjort.

/.../Nu finns reviderade, uppdaterade siffror från myndigheten. De visar att dödstalet, dag för dag, har varit betydligt högre än de tidigare uppgifterna.

Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.

På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.
Statsepidemiolog Anders Tegnell hymlar inte med att statistiken släpar efter, och att även de senaste totalsiffrorna kommer att stiga. Men kanske inte till det dubbla, som exempelvis den 26 mars.

– Jag tror inte det. Nu jobbar vi med det här mer systematiskt. Då borde eftersläpningen bli mindre, säger han.
https://tt.omni.se/nya-uppgifter-visar-hogre-dodstal/a/xPkOqG

Det tror jag också och de verkliga siffrorna kommer att komma fram på måndag.

Och Flashback folket hade rätt IGEN som så många gånger annars. Vad säger ni nu alla förnekare som till och med menade att de oficiella siffrorna var i överkant ?

Antalet föda kommer efter detta revideras igen och igen och dldstaken kommer att vara betydligt högre än vad de är nu med denna rapport. Vi som larmat från ex. insidan av sjukhusen blev inte trodda. Men här får vi en liten upprättelse och mer kommer..Inte enbart i Sverige--Finland och Norge kommer få kraftigt ökade antal döda och i USA kommer det snarare explodera framöver om sanningen kommer fram.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Detta gäller det mesta om Flashback.

Man kan jämföra det med ett stekelsamhälle som en myrstack eller en bikupa. Vart och en av inläggen betyder inget, men kollektivt så är det som en "superhjärna" som överträffar Tegnell med råge.

Olika infallsvinklar och rapporter länkas, och filtrerat genom ens egen erfarenhet och sunda förnuft så får man en lägesbild om coronan som jag anser är rätt.

Du uttryckte det jag ville ha sagt, men mycket bättre. Precis så!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Lite svårt att förstå vad du skrev. Ekonomin repar sig när efterfrågan kommer tillbaka. Kanske inte med samma entreprenörer och anställda, men vad gör det.
Håller med dig där.
Jag tycker bara att man ska skydda sitt folk.
Citera
2020-04-05, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba

Det är klart, ekonomin går före liv. Att äldre som byggt upp alla stater i Europa nu ska offras är en smaksak, sånt är livet liksom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Så länge FHM envisas med att man bara smittar vid symptom kommer de aldrig att hitta svaret på hur smittan kom in på äldreboendena.
Ett till problem är ”två dagars symptomfrihet” innan man återgår till jobbet. Det låter som de tagit det rakt av från riktlinjer för norovirus/calicivirus. Men Covid har ju visat sig ge positiva testsvar många dagar efter symptomfrihet.

Upp till 5 veckor enligt (de opålitliga) kineserna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba

Nej, ser ut som att en person har ifrågasatt strategin. Det är inte samma sak som ”döms ut”.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Sverige mörkar inte per se. När någon dör i Sverige eller någon annan stans så vet man inte då vad en person dog av.

538 är väldigt duktiga på prognoser speciellt val. I den här videon diskuterar man svårigheter med prognoser angående corona. Man tar även upp problemen med antal döda.

https://fivethirtyeight.com/features/politics-podcast-why-forecasting-covid-19-is-harder-than-forecasting-elections/

FHM tar upp att Norge redovisar sina döda annorlunda. Jag vet inte om det stämmer. Men jag vet att Norge har helt annat sätt att redovisa anmäld brottslighet på jmf med Sverige. Där redovisas endast de grövsta brottet.

Jmf länder statistiskt vad det än är är jättesvårt.

Sen får vi vänta minst 5-10år innan vi vet vad denna epidemi kommer kosta i liv och hälsa.

Läste någonstans att kineserna hade underrapporterat döda med 40 gånger men då har de nog underrapporterat antal smittade med minst 100 gånger och det är inte ens säkert de har fuskat med vilja. Även om jag tror delar av samhället har gjort det.
Man kan inte göra fel med det dubbla och innan folk ens vet om felet går man ut i media och det första man säger är " vi döljer inget"
Antagligen är det någon, några som sett det och hört av sig till media och Tegnell och media har kommit överens om att få det att se bättre ut än bäst och snickrat ihop en fin liten fint med " vi döljer inget". Allt för att inte göra mig tex, skitförbannad.
Jag är mamma och vet att när ett barn säger det första den gör " jag har inte gjort något" så är det lika bra att utgå från det värsta. Bita ihop, ta ett djupt andetag, räkna till tio och förbereda sig för katastrofen. Varit med om sådant några gånger.
Det här är detsamma " vi döljer inget" man vill från början tala om att man faktiskt har ljugit eftersom någon har tagit dem på bar gärning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in