2020-04-05, 09:19
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det enda munskydd jag har är ett som Jula sålde förr i tiden, en halvmask med p3 filter, skulle den hjälpa nått? Fabrikat msa

Den har ju ventil som öppnas vid utandning, så den skyddar ju inte andra om jag är smittad....
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-906032/

Filter
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/filtermasker/p3-filter-906033/

P3 R är samma standard som Sundströms filter, dvs >99,997%. Mao, ett jättebra skydd!

https://se.msasafety.com/Filtermasker/Filter/Advantage%C2%AE-Particle-Filters/p/000100001000001231

https://www.srsafety.se/sr-510-partikelfilter-p3-r-h02-1312.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GarethBoko
Sveriges befolkning kommer att få vissa problem med att resa ut ur landet hur som helst på medellång sikt är mitt tips. Speciellt mot grannländerna.

Varför då? Vad skulle skilja sveriges befolkning mot till exempel norges gällande resande till andra länder?[/quote]

Att ingen vill ha dit oss eftersom vi inte tar viruset på allvar, inte testar, inte använder munskydd, tror att man är smittfri efter två dagars symptomfrihet, jag kan se massor av anledningar till att länder inte kommer vilja låta svenskar resa in.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarethBoko
Sveriges befolkning kommer att få vissa problem med att resa ut ur landet hur som helst på medellång sikt är mitt tips. Speciellt mot grannländerna. <klipp>

Varför då? Vad skulle skilja sveriges befolkning mot till exempel norges gällande resande till andra länder?
Om pedofilfinansiären Bill Gates får som han vill så kommer ingen att kunna flyga i framtiden, så tillvida man inte först låter sig utsättas för hans skräpvaccin.
Senast redigerad av sherm 2020-04-05 kl. 09:24.
Citera
2020-04-05, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
FB hade mer rätt än FHM i början av epidemin/pandemin. Hårdare åtgärder hade, då, kunnat fördröja smittspridningen i två veckor, och varje vunnen vecka är guld värd när det gäller att hantera en pandemi som sprider sig så snabbt som denna.

Men, oavsett, om nu viruset kan vara luftburet eller/och andelen assymptomatiska sjuka är stort, så kan vi konstatera att smittan sprids snabbt. I längden kan inga åtgärder som vi människor försöker göra på samhällelig nivå förhindra att hela mänskligheten smittas av SARS-COV2 inom, förmodligen, ett halvår. Jag tror inte att ens kineserna kan förhindra det.

Det vi kan göra är att försöka bromsa smittspridningen så pass att sjukvården hinner anpassa sig, innan vi nått det oundvikliga, flockimmunitet.

Helt rätt allt du skriver och nu har ju FHM inte försökt bromsa smittspridningen så pass att sjukvården hinner anpassa sig.

Norge, Sverige, Danmnark och Finland hade ungefär samma förutsättningar och alla utom Sverige agerade för att minska puckeln.

FHM har ju ännu inte listat ut hur coronaviruset slingrade sig in i äldrevården, dom anser ju att deras rekommendationer skulle räckt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det väsentliga är ju inte om siffrorna är fyra eller tio gånger så stora, utan hur de utvecklas vecka för vecka.
Skulle även vara intressant att veta hur många som dött AV viruset jämfört med de som dött MED viruset.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har jag tyckt länge.
Tror du att fördelarna med lockdown uppväger nackdelarna?
Citera
2020-04-05, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har aldrig hört honom sega att det är dubbelt så många. Han använder eftersläpande siffror som ett argument för att förminska antalet döda en speciell dag. Det är inte samma sak. Detta är första gången jag hör honom erkänna att det är dubbelt så många som dött en de redovisat.

Har reagerat på detta också. Som att dom döda helt saknar värde för statistiken.
Citera
2020-04-05, 09:21
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja att Sverige testar mindre än andra länder. Samt politiker och myndigheter som bara är rädda för att folket skall få panik.De lastar över allt ansvar på individen samtidigt som man försöker bagatellusera hela saken.
Alla högre chefer i Sverige är tillsatta på politiska meriter och åsiktstaket är lågt.

Precis, det finns en politisk vinst av att få ner antalet döda. Speciellt eftersom vi går en unik väg och har hela världens ögon på oss. Om antalet döda eskalerade då hade trycket blivit högre att införa hårda åtgärder samt hade folket straffat de som valt denna strategi.
Citera
2020-04-05, 09:22
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Skulle även vara intressant att veta hur många som dött AV viruset jämfört med de som dött MED viruset.....
Ja visst hade det varit intressant. Men i ett kaotiskt läge som det som råder i norra Italien, merparten av Spanien och nordöstra Frankrike är det ingen som har tid eller möjligheter att ta reda på det.

Allt blir gissningar. Och gissningarna blir bättre efter epidemin.
Citera
2020-04-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Inte viruset, men svenskarna gör skillnad. Så länge det är somalier som dör kommer min granne fortsätta skratta och säga att allt är lugnt. Om hennes egen mamma smittas vet jag inte om hon fortsätter skratta..?

Jag har svårt att tro att NÅGON skrattar åt eländet oavsett vem som drabbas av det.

Men det blir såklart inte lika påtagligt om katastrofen äger rum i problemområden. Detta trots att SABUNI försöker lägga skulden om detta på oss - och är FÖRBANNAD över att myndigheterna förutom på 20 språk inte har informerat de alfabetiska somalierna med videolänkar eller dylikt - kanske via somaliska tv-kanaler, eftersom de inte tittar på svenska?

När man redan pratar om att folkhälsan är sämre i dessa kretsar på Järvafältet pga att de inte har RÅD att äta ordentligt - men samtidigt har RÅD röka - raseras förtroendet helt för SABUNI.

Jag kan inte göra något åt att somalierna väljer att röka istället för att äta ordentligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Helt rätt allt du skriver och nu har ju FHM inte försökt bromsa smittspridningen så pass att sjukvården hinner anpassa sig.

Norge, Sverige, Danmnark och Finland hade ungefär samma förutsättningar och alla utom Sverige agerade för att minska puckeln.

FHM har ju ännu inte listat ut hur coronaviruset slingrade sig in i äldrevården, dom anser ju att deras rekommendationer skulle räckt.

Så länge FHM envisas med att man bara smittar vid symptom kommer de aldrig att hitta svaret på hur smittan kom in på äldreboendena.
Ett till problem är ”två dagars symptomfrihet” innan man återgår till jobbet. Det låter som de tagit det rakt av från riktlinjer för norovirus/calicivirus. Men Covid har ju visat sig ge positiva testsvar många dagar efter symptomfrihet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Många är exemplen då de ledande underskattat hotet och överskattat sin egen förmåga, polens kavalleriattacker mot tyska stridsvagnar eller Neville Chamberlains "peace in our time" är två exempel.

Israel lever under ett ständigt hot om att bli utplånade och så gör Finland så dom brukar vara bra lackmusspapper på hur man skall agera, dom har en väloljad krishantering.

Dom sitter inte på balkongen och spelar vacker musik
Förvisso! Israel spelar inte vacker musik: de spottar på palestinier vid checkpoints för att sprida smittan. Vilken skillnad jämfört med ociviliserade Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in