2020-04-05, 07:27
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Och krisen i Sverige är främst i Stockholm som inte är i närheten av läget i Spanien eller Italien
I Stockholm blir det som i Lombardiet om mindre än en vecka.
Citera
2020-04-05, 07:28
Medlem
Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.

På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött.
Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

*Det är absolut inte så att vi försöker dölja någonting. Men vi får heller inte skapa en felaktig bild av att det finns en massa dödsfall därute som vi inte hittar. Vi hittar dem, men ibland hittar vi dem lite sent, säger Tegnell. (TT)
Senast redigerad av Efternamn08 2020-04-05 kl. 07:30.
Citera
2020-04-05, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Så här tänker jag, vem fan är intresserad av nöjen när det är kris.

Restaurangerna får väl signa upp sig med hungryhouse eller vad ni har i Sverige och alla kommer ju äta lika mycket.

Krogarna får väl starta hemkörning av sprit och krogmat.

anpassa er.

Att kräva att man inte skall stoppa sina NÖJEN för något som coronaviruset gränsar till idioti.

Om alla som kunde jobbade hemifrån, alla över 65 isolerade sig, dom som ville fick ha barnen hemma och man skyddade riskgrupper så skulle det sannolikt få samma effekt som en "hård" karantän i andra länder.

-förutsatt att man gör det i tid och jag börjar misstänka att vi snart passaerar eller har passerat den tiden...

Tur att några förstår. Regimsoldaterna har nästan hjärntvättat mig med sina attacker.

Varit vaken två dygn för att besvara elden. Du får kämpa på när jag sover.

Tror du Tegnell sover med sina två kurvor som huvudbonad? De ser likadana ut jämt.
Citera
2020-04-05, 07:31
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetsgivare-kan-hamna-i-domstol-for-brister-i-vardpersonalens-skyddsklader

spännande men låga förväntningar. Tråkigt bara att de är så här illa.

https://omni.se/a/2GxPWv

samtidigt som WHO vill gå ut med nya uppgifter om luftburen smitta, fortsätter förnekelsen.
Citera
2020-04-05, 07:32
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Vaccinet kommer antagligen vara värre än sjukdomen dessutom. Garanterat inte testat tillräckligt när det kommer efterssom man stressar fram det, och många bieffekter kan ta år att konstatera. Är denna bieffekt sterilitet så kan den vara väldigt svår att upptäcka innan det är för sent. Men vaccintillverkare brukar ha åtalsimmunitet för bieffekter. De kan alltid skylla på att det var en olycklig konsekvens, även om den var planerad, dessutom.
"The world today has 6.8 billion people. That's heading up to about nine billion. Now if we do a really great job on new vaccines, health care, reproductive health services, we could lower that by perhaps 10 or 15 percent!"

- Bill Gates
Citera
2020-04-05, 07:33
Medlem
arbetets avatar
TT rapporterar att många fler döda döljer sig i statistiken:

Nya uppgifter visar högre dödstal

Reviderade officiella dödssiffror vittnar om att antalet döda i covid-19 hittills har varit klart högre än tidigare rapporterat.
Det framgår av en granskning som TT har gjort.

/.../Nu finns reviderade, uppdaterade siffror från myndigheten. De visar att dödstalet, dag för dag, har varit betydligt högre än de tidigare uppgifterna.

Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.

På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.
Statsepidemiolog Anders Tegnell hymlar inte med att statistiken släpar efter, och att även de senaste totalsiffrorna kommer att stiga. Men kanske inte till det dubbla, som exempelvis den 26 mars.

– Jag tror inte det. Nu jobbar vi med det här mer systematiskt. Då borde eftersläpningen bli mindre, säger han.
https://tt.omni.se/nya-uppgifter-visar-hogre-dodstal/a/xPkOqG

Det tror jag också och de verkliga siffrorna kommer att komma fram på måndag.
Citera
2020-04-05, 07:33
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Och om viruset mutererar eller det kommer en ny pandemi, skall du smitta ner minst 60% av befolkningen igen?

Om en andra våg skulle komma är vi naturligtvis betydligt mer förberedda än vi är nu.

Dessutom vet vi inte om man är helimmun i flera år eller ens flera månader (även om det är troligt).

Om viruset är så ofarligt som flockimmunförespråkarna hävdar så varför vara rädd för en andra våg.

Hur dödligt det är och hur många som blivit smittade kan vi få fram med testning snart. Då tar man fram nästa strategi. Inte allt på en gång.

Vitsen med åtminstone lite hårdare tag är inte att plåga folk utan att vinna tid för att sjukvården inte skall krascha, att sjukvårdspersonalen skall klara sig utan att bränna ut sig eller dö på jobbet och att rädda så många insjuknande som möjligt. Samt få tid att ta fram fler antivirala plus annan medicin och ev vaccin.

En del målar upp ett spanska sjukan scenario för att propagera för snabb flockimmunitet. Men det var väl just en att viruset muterade då som gjorde det dödligare.

Har vi immunitet mot denna variant kan det mutera och då är vi kanske inte immuna längre.

Dessutom vet vi inte om det kommer en andra våg snabbt efter i säsongsmönster likt influensa.

Tidigare länkades det till att det inte fungera att bara platta kurvan som FHM säger enligt datorsimuleringar: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.02.20046375v1

Så vad är din lösning. Bara köra på som nu? Någon form av immunitet får vi ändå så småningom. Man kan inte smitta ner fortare bar a för att tvinga fram immunitet om man inte vill riskera massor av liv.

Viruset muterar ständigt enligt uppgift så är "vår" variant en något annan än den kinesiska och den amerikanska är en ytterligare variant. Så mutationen i sig själv behöver inte betyda något.

Mina frågor tog närmast sikt på hur kommer skillnaden mellan länders "flockimunitet" att påverka en andra och tredje våg. Om en karantän varit lyckosam så bör det innebära att en mindre andel av befolkningen smittats. Detta borde i sin tur innebära att fler kommer att drabbas vid en andra och tredje våg. Det skulle i sin tur kunna innebära att fler blir svårt sjuka och fler kommer att dö. Det verkar vara otroligt att tillgripa hårda karantänsregler en andra eller tredje gång.

Såvitt jag förstår måste vi vänta ut en andra och eventuellt tredje våg innan man på ett meningsfullt sätt kan utvärdera strategierna. Att göra det idag när vi inte har en aning om hur många som är smittade hur många som vårdas eller hur många som har dött är fullständigt meningslöst
Citera
2020-04-05, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08

På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött.
Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Dom sannorlika covid dödsfallen på äldreboenden och dom som dör innan dom hunnits provtas (både sjukhusfall och dom som dör hemma) .
Vars rapporteras dessa? Jag gissar att dom som rapporteras är döda med Civid ICD kod. Detta kommer ju medföra en massiv underrrapportering. Antar att man inte provtar döda?

Någon inom vården som vet säkert?
Citera
2020-04-05, 07:35
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Du tror inte att den sociala oron som uppstår till följd av sjukvårdshaveriet blir värre? Många kommer att vara mycket hatiska och hämndlystna då de inser att nära och kära fick en kvalfull, ensam död eftersom staten valde att satsa alla pengar på invandring och intersektionalitet.

Så kan det naturligtvis var men om folk blir arbetslösa får gå från sina hem så kommer nog det att i längden vara betydligt allvarligare och även där kommer ett stort antal människor att dö
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag har då sett extremt få människor stå och nysa/hosta rakt ut på bussar genom åren.

Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tack tips på artikel! mkt intressant. Hoppas det kommer mer sånt så man kan börja få ett hum om mörkertalen. Men om det stämmer så är mörkertalet väldigt stort i Danmark och dödligheten blir väl typ 0,1-0,3%(beroende på om man räknar på Köpenham eller hela Danmark). Sedan tidigare vet vi att typ 99 av 100 av dem som dör är pensionärer (med förhållandevis kort kvarvarande livslängden) .
Nej, 2,7% är ju inte mkt jmf med 60%, och det blir ju tydligt att det kommer alldeles för lång tid att nå 60% om man plattar till kurvan för mycket och att danskarna snart måste de överge de striktaste restriktionerna. Mer och mer tydligt att Sveriges sansade hantering av Corona är/var bäst, vilken hjälpte Thegnell är i så fall.

Man har sagt att man ska lätta på restriktionerna så småningom om man fortsätter ha fallande statistik. Man vill vara säkra på att vården håller.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
här får jag nog ge Tegnell rätt för "rätt ska vara rätt".

Dr Sanjew Gupta gastade om luftburet i CNN och Dr Fauci blev riktigt sur.

Han sa att det var en rapport och att det visst är "aerosol" men än så länge kan man absolut inte säga luftburet.
Smittan är aerosol i upp till tre timmar. Vad är skillnaden mella aerosol och luftburen?
Citera
2020-04-05, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Om du tittar på den markerade texten jag besvarade. Har du fått bilden av att vi värnar om äldre människor i Sverige så kanske du ska lämna den här diskussionen. Vi har redan tillräckligt med människoförakt på Flashback.

Jag vet det. Jag har sett det på nära håll. Resursbristen i äldrevården har länge varit helt ovärdig ett I-land och jag hoppas efter detta att den som föreslår ytterligare nedskärningar helt enkelt får stryk av folket.

I min kommun stoppades nu planerade nedskärningar inom äldrevården. Det är ju uppenbart att den som tog beslutet från första början är hemsk.

Men faktum kvarstår att vi inte försöker rädda folk med IVA när de får influensa utan låter dem dö. Hade det varit lika högt prioriterat hade "stormen varit här" var och varannan vårvinter. Jag vill veta varför Greta 92 med Corona ska räddas till varje pris men ingen brydde sig om Berit 92 som dog en naturlig död på sitt äldreboende av influensa.

Just Flashback vill jag ha svar ifrån för ni är jävligt angelägna om att ta upp bristen på IVA-platser, vilka som prioriteras bort och att nämna ordet "triage" tusen gånger om dagen. Vill bara veta vart ni var för 2 år sedan när tusentals äldre inte fick vård. Äckliga hycklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in