2020-04-05, 08:50
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Fel.

Detsamma kan sägas om de flesta andra länder isåfall. Foliehatten aside, ser du något skäl till varför endast Sverige skulle ha lågt rapporterade siffror?

Men du motsäger inte min kommentar. Du säger endast att alla andra länder i sådanafall har högre dödstal. Eller?
Citera
2020-04-05, 08:51
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

===

Bra attt TT tittat på det!

Men vad betyder det?

i FHM siffra som revideras, vad ingår?

A dead from covid-19 (enligt Campbell https://youtu.be/fXJ3KGcUopo?t=1656)
B dead with covid-19 (enligt Campbell https://youtu.be/fXJ3KGcUopo?t=1656)
C äldre avlidna på äldreboenden (testas de?)

(mitt inlägg igår (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19))

Är det nån som faktiskt vet detta här?

Tittar vi bara på siffran A dead from covid-19 ??
… [ Visa mindre ]

OM det nu skulle vara sant att Sverige (dvs antar jag Folkhälsomyndigheten)

har två siffror för rapportering

A dead from covid-19
B dead with covid-19

och OM det skulle vara så att det bara är den ena A dead from covid-19 som rapporteras,

(jag säger inte att det är så för jag vet inte det)

blir inte det väldigt konstigt isåfall,

när karaktäristiskt för Covid-19 är just att risken att avlida ökar med annan sjukdom?

Det är ju liksom det som är hela grejjen?

Det borde väl isåfall vara mer rättvisande att redovisa A + B,

fast det kanske är det som görs?

Det här är ju offentliga uppgifter.

Poängen är ju precis som du säger att vi inte vet. Men, troligtvis likt när region Stockholm hade hittat fler döda så kommer antalen öka. Detta gäller säkerligen för äldervården med. Det är inte så att jag tror det mörkas, bara att saker inte hänger med samt en ovana i rapporteringen. Vi kommer få exakta siffror, det är bara det att dom hade varit mer relevanta just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja då var det alltså mycket värre i Sverige än som tidigare påståtts. Inte så förvånande men väldigt bra att det kom ut. Om dödssiffran ligger på 750 så innebär det säkert även att antalet smittade är långt högre än den officiella siffran.
Det enda som är förvånande är att det kom ut. Det är rena slakten som pågår i Sverige. Även om smittan skulle stoppas idag så kommer det att ta lång tid innan detta är över och många kommer att dö.

Jag antar att folk inte bryr sig ännu pga att många döda kommer från Järvaområdet, och svensken i gemen känner ingen där.
När smittan börjar märkas mer i innerstan, Bromma, Enskede...då kanske svensken slutar skratta åt Covid.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Mask eller som i mitt fall en buff när jag kick in på mitt lokala fik fick tjejen att studsa till och glo på mig. Vi känner varandra väl för jag är stammis men hon såg skraj ut. Jag tog ner den.

En gubbe längre in i lokalen som satt & fikade för sig själv, reste sig och glodde desperat åt mitt håll. Jag vet inte om munskydd signalera lika mycket "smittad" som min buff(bandana) tydligen gjorde. Troligen har man vant sig vi det på ett annat sätt en annat munskydd.

Jävligt tragiskt man har det ju för säkerhets skull inte för att skrämma skiten ur folk.

Kan tänka mig att en del läser av en sådan situation som ett pågående rån. Munskydd är nog bättre i det avseendet....
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Såg en bild från Italien där någon förutom mask dragit en transparent plastpåse över huvudet. Ett andningshål fanns på baksidan. Jag skall leta lämpliga plastpåsar innan de också tar slut. Masken är dock ett problem, så dammsugarpåse är ett bra förslag.
Varför brände de två miljoner skyddsmask 90?

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Provade sy en mask av dammsugarpåsar, tyg, lite elkabel o gummiband. Blir helt ok.

Har du film eller sekvens av bilder?

Gjorde du något särskilt för att få försegling/"a seal" runtom?

Länk till film du kollade på, mall att sy efter?

Jag har fått hem en del material men inte allt ännu,
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det finns ett par grundregler vid krishantering,

-Var tydlig
- Var ärlig

Man måste skapa förtroende.

när journalisten frågade häromdagen och när andra frågat säger FHM "vi ger inte ut siffror på förmodat antal dödade" och slingrar sig enormt runt det.

Detta leder till en viss förtroendekris och sen när dom har svårt att rapportera så misstänker folk foul play.

Helt deras eget fel, inte bara härinne som folk höjer på ögonbrynen, räcker ju med att titta på journalisterna på presskonferensen för att se att folk tänker själva nu.

Fast foliehattar misstänker alltid foul play.

Hade de sagt "Vi har 367,4 förmodat döda" så hade de ifrågasatt det också.

Det är liksom deras essens, att "etablissemanget för oss bakom ljuset". Och det gäller allt från huruvida jorden verkligen är rund, till att klimatförändringarna är bluff o båg och att vi aldrig stått på månen".
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Mask eller som i mitt fall en buff när jag kick in på mitt lokala fik fick tjejen att studsa till och glo på mig. Vi känner varandra väl för jag är stammis men hon såg skraj ut. Jag tog ner den.

En gubbe längre in i lokalen som satt & fikade för sig själv, reste sig och glodde desperat åt mitt håll. Jag vet inte om munskydd signalera lika mycket "smittad" som min buff(bandana) tydligen gjorde. Troligen har man vant sig vi det på ett annat sätt en annat munskydd.

Jävligt tragiskt man har det ju för säkerhets skull inte för att skrämma skiten ur folk.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan tänka mig att en del läser av en sådan situation som ett pågående rån. Munskydd är nog bättre i det avseendet....

Jamen det finns ju inga!
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Låter ju bra men jag tror knappast att de ansvariga kommer att dömmas.

I Stockholm skulle ju den där L och M kärringen från bland annat landstinget, Kallas det landstingsråd ?
Dömmas, Sedan skall alla chefer för alla äldreboenden som drabbats dömmas
Har mycket svårt att se det ske, blir en utdragen process som tar 5 år Eller mer som vanligt?
Sedan man kanske klipper en som får stå vid skampålen, resten går fria och belönas med enorma pensioner. !!

Har nästan aldrig hänt att det yttersta ansvaret avkrävts den högsta chefen i ett arbetsmiljömål och aldrig det politiska skiktet. Det finns massor av lokal chefer mellannivåer etc att sätta åt.

Även om dom är bakbundna av övergripande beslut så är det där ansvaret utkrävs.
Citera
2020-04-05, 08:52
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Klart det visar sig. 1/3de del av Sveriges äldreboenden har fått in smitta.

Personal jobbar utan fullgott skydd och/eller saknar basala kunskaper i hygien (den härliga mångkulturen)

Skulle det vara på samma sätt i Norge hade det varit skandal. Just nu ligger tusentals åldringar i Sverige och kippar efter andan. De får inte antivirala, ingenting. På sin höjd kommer de få lite palliativa smärtstillande så att rosslingarna inte blir för jobbigt för den kacklande personalen att höra.

Fyfan vilket land ni har. Förra året var det enligt forskare på försvarshögskolan ett tillstånd mellan krig och fred. Detta året bjuder ni hela befolkningen på en eventuellt dödlig smitta.

Hittills är jag säker på att bara de som dött på sjukhus räknas, men räkna med att smittan är helt lös överallt bland era riskgrupper.

Ni får det samhälle ni förtjänar.

Hälsningar från Norge. Vi hade sämre utgångsläget än Sverige när vi drog igång lite enklare restriktioner som på inget sätt var svårt att få till. Nu har vi 40 döda. Ni har?

Och ni accepterar detta och älskar regimen. Ni gör inget aktivt motstånd mot situationen. Jag kommer ihåg hur bensinupproret samlade 20 personer av en grupp på 200.000

Ni är döda som folk. Och läget kommer bara bli värre för er. För ni accepterar detta. Ni söker inte upp ansvariga och ryter ifrån. Ni är ett skämt.

Svenskar förtjänar sitt öde
Citera
2020-04-05, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Jag har redan redogjort allt jag kan för att du skall förstå varför jag anser att Sverige gör fel och för lite. Eftersom jag INTE får betalt kan jag inte sitta och skriva romaner som du hela dagarna. Speciellt inte fram och tillbaka med dig eftersom du verkar ha ett sjukligt behov av att få sista ordet. Vi får snart facit.

Som jag skrev tidigare i tråden består sjukvården som bekant också av människor som måste arbeta i frontlinjen. Det är inte bara materiel som skall finas tillräckligt av. Det blir en enorm press psykiskt på läkare och sjuksköterskor om de utan paus skall jobba långa pass och se saker som mer liknar en krigssituation. Inte många pallar det mer än några veckor och du kräver månader. De riskerar också livet bokstavligen då de utsätts för högre virusload både i mängd och frekvens. Där har du ytterligare en psykologisk aspekt förutom ett förbannat och lurat folk som ser sina släktingar offras.

Du kommer få se triage ske långt under 85 år. Vi har väl ca 500 respiratorer.

Den här postades tidigare i tråden: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.02.20046375v1

Har bara läst summeringen. Att bara platta kurvan funkar inte enligt någon datorsimulering. De skarpare åtgärderna ger resultat efter tid. Sedan finns det stort utrymme mellan att be snällt och gå full China-style.

Sydkorea behövde aldrig fas 1 för at de var snabba på bollen och har vi snart diverse tester med antikroppsdetektering som kan tas snabbt och i större mängder vet vi mera exakt vad som skall göras framöver.

Jag har en kusin som är läkare. Själv har jag bara en fil.kand i livsmedelskemi och en journalistexamen. Du behöver inte beskriva hur vården ser ut för mig och hur den fungerar. Blir bara löjligt med så uppenbara härskartekniker. Jag är för både dödshjälp och dödsstraff (i extrema fall). Här diskuterar vi optimal strategi, inga historier om att det är bättre att dö för multi-sjuka 85 åringar.

Är det så du motiverar att du föredrar Sveriges väg. Att du vill vara snäll och hjälpa åldringar att dö? Det behöver du ingen Pandemi för.

Nu har jag varit vaken två dygn, så orkar jag bry mig mer i denna tråd sker det nog inte på flera timmar.

Kom någon test av blodgivare i Danmark och procent av antikroppar också tidigare i tråden plus någon rapport om att Sveriges dödsiffror var högre än de som redovisats. Inte läst dem själv. Men det händer mycket nu. Skall Tegnell och Löfven vara tysta till Mån? De borde ha folk på plats varje dag även om det personer under dem i kristider.
Förlåt, men du är inte rätt person att prata härskartekniker. Dina inlägg dryper av känslor och anklagelser. Du kan gärna få sista ordet, men du skriver ju typ 2000 ord per inlägg, med väldigt mycket "du tycker bla bla" som är nästan nödvändiga att besvaras. Om du kan skriva ett sansat inlägg som handlar om din syn på Covid-19, och inte lägger en massa ord i munnen på mig, eller spekulerar i hur jag är som person, så lovar jag att du kan få sista ordet.

Vården kommer att bli överbelastad. Det är oundvikligt. Det är därför som Covid-19 är ett problem till att börja med. Hade man haft oändligt med vårdresurser så hade man kunnat stöka över det här på några månader utan mitigation, och bara låst in alla gamla.

Men jag ser inte hur det du förespråkar är en lösning på det underliggande problemet. För mig ser det bara ut som ett minimerande av antalet döda på kort sikt. Men att skjuta upp ett problem, i förhoppning om att en bättre lösning ska dyka upp som räddaren i nöden, är inte en lösning för mig.
Citera
2020-04-05, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
AT är en miljon gånger smartare och uppriktigare än den högerextrema fårskock som bräker ut sitt hat i denna tråd. Det mest patetiska är nog att dessa fårskallar längtar efter en "stark ledare som pekar med hela handen", samtidigt som de tycks tro att AT är en diktator på FHM.

Denna högerextrema fårskock på flashback är, givetvis, helt fixerade av "vad alla andra länder gör", utan att dessa högerextrema fårskallar har förmåga att reflektera över om olika beslut är rationella. Nej, "man skall, förstås, göra som alla andra". Gör alla andra Hitlerhälsning "så måste det vara rätt". Gillar en miljon flugor skit "så måste det vara gott".

Dessa sk. "Nationalister" är ständigt sysselsatta med att förtala Sverige och svenskarna. Dessa sk. "Patrioter" verkar ha en pervers längtan efter att en katastrof, verkligen, skall drabba Sverige,, så det sker en systemkollaps.

Sanningen om hur Sverige och svenskarna klarat denna covid-19 kris kommer vi inte att veta förrän denna pandemi blåst över. Kanske inte ens om ett halvår, då de sammanlagda samhälleliga effekterna, och inte minst folkhälsoeffekterna av coronapandemin kan ta 4 till 5 år innan de visat sig. Så tänker i alla fall Generaldirektören för FHM, och det gör han klokt i!

Och svagbegåvade kommunister hyllar sin ledare oavsett om det leder dem rakt in i döden.
Det kommer inte att spela någon roll om det visar sig att "sverigemodellen" var helt galen med massdöd som följd, kommunisten kommer att hylla sin ledare ändå..
Citera
2020-04-05, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
FB hade mer rätt än FHM i början av epidemin/pandemin. Hårdare åtgärder hade, då, kunnat fördröja smittspridningen i två veckor, och varje vunnen vecka är guld värd när det gäller att hantera en pandemi som sprider sig så snabbt som denna.

Men, oavsett, om nu viruset kan vara luftburet eller/och andelen assymptomatiska sjuka är stort, så kan vi konstatera att smittan sprids snabbt. I längden kan inga åtgärder som vi människor försöker göra på samhällelig nivå förhindra att hela mänskligheten smittas av SARS-COV2 inom, förmodligen, ett halvår. Jag tror inte att ens kineserna kan förhindra det.

Det vi kan göra är att försöka bromsa smittspridningen så pass att sjukvården hinner anpassa sig, innan vi nått det oundvikliga, flockimmunitet.
Varför lyckas Norge så jäkla bra med enkla lösningar? Hur kan de göra så mycket klokt medan era ledare snackar om att sjukdomen måste vara jämställd.

Sveriges befolkning kommer att få vissa problem med att resa ut ur landet hur som helst på medellång sikt är mitt tips. Speciellt mot grannländerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in