2020-04-05, 08:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Till att börja med kan alla lägga ner påståenden om att jag skulle jobba för staten. Jag har varit medlem i tio år, och har säkert hundra referenser i min historik till att jag är naturvetare och jobbar med forskning och produktutveckling i kommersiell privat sektor, vilket fortfarande gäller.

Även jag önskar att alla fick välja själva när de kopplades ur respirator. Men nu är vi i en pandemi, utan beredskap, och då sätts normala möjligheter ur spel.

En respirator är inte en andningsmask. Det är ett invasivt ingrepp, jämförbart med en bergsbestigning, där man som multisjuk 85-åring kan ha mycket låga chanser att någonsin kunna ställa sig upp igen, även om man överlever.

Att dö nedsövd med ett rör nedstucket i halsen, utan sina anhöriga, är inte ett särskilt värdigt sätt att dö. För många av de riktigt gamla och sjuka är det värdigare om de får dö i sitt hem, sida vid sida med sina anhöriga. Sådana här avväganden görs i vården dagligen, inte bara nu.

Italien blev mycket mer tagna på sängen än Sverige, eftersom de var först. Spanien var också extremt sena.

Det man måste förstå är att oavsett vad du väljer för åtgärd, så kommer den behöva pågå under lång tid. Det finns inget scenario där man kan bromsa som fan ett litet tag, och sen återgå till ett normalt liv inom överskådlig framtid. Det kommer vara döden för Kinas exportindustri om alla inresande/tillbakaresande ska sitta i två veckors karantän, flera år framåt. Det görs normalt fem miljarder utrikesresor till/från Kina per år, varav många är affärsresenärer. Utan västerländsk export är Kina ett U-land.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fast om vi utgår från 750 döda (som det mycket väl kan visa sig vara idag), vilket jag antar att han inte gör med de siffror han utgår ifrån, så ligger vi nog u linje med UK och Frankrike.

Fel.

Lägger du på extra på Sveriges siffror (som du dubblerat) så ska du redovisa varför du inte gör detsamma med de andra länderna i din jämförelse. Om du vill vara någotsånär seriös i din argumentation alltså.
Citera
2020-04-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Hej infidel, kan du expandera lite om detta?

Jag har läst att skiten ger sig på hjärnan så man slutar andas i sömnen i vissa fall men det är helt random om det ger sig på hjärnan eller inte.
Lugna ner er
Citera
2020-04-05, 08:38
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nej. siffran 2,5 miljoner döda kommer från CDC och Fauci. Inget som Trump har hittat på.
Fauci har sedermera reviderat siffran till ett par hundra tusen, för att nu hävda att modeller som används i förutsägelser inte är tillförlitliga.

https://www.thegatewaypundit.com/2020/04/wow-dr-fauci-now-says-cant-really-rely-upon-models-wth/

För flera år sedan yttrade han dock en profetia som däremot slog in. Kanske modellerna var mer tillförlitliga på den tiden.

Dr. Fauci predicted a 'surprise outbreak' back in 2017

https://trendingviews.co/video/dr-fauci-predicted-a-surprise-outbreak-back-in-2017-11793.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Hm? Det låter som att man ska undvika att cykla och promenera. Hålla sig inomhus, inte gå ut alls. Vilket liv som väntar. Vi har hiss i huset, bor fyra trappor upp. Man deppar ihop snart.

På jobbet har dom gått runt och sagt, mellan raderna, att "om ni nyser eller hostar på en kuwaitier så är det snabb skjuts till flygplatsen med polis och deportering".
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

===

Bra attt TT tittat på det!

Men vad betyder det?

i FHM siffra som revideras, vad ingår?

A dead from covid-19 (enligt Campbell https://youtu.be/fXJ3KGcUopo?t=1656)
B dead with covid-19 (enligt Campbell https://youtu.be/fXJ3KGcUopo?t=1656)
C äldre avlidna på äldreboenden (testas de?)

(mitt inlägg igår (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19))

Är det nån som faktiskt vet detta här?

Tittar vi bara på siffran A dead from covid-19 ??
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Högst troligt ja, vi kommer säkerligen så småningom få korrekta siffror. Just nu tror jag inte mycket stämmer, tyvärr.

Så här såg det ut i en italiensk by, dödligheten var 4 gånger så hög än beräknat.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.corriere.it%2Fpoliti ca%2F20_marzo_26%2Fthe-real-death-toll-for-covid-1 9-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0c3cdbe1130.shtml

OM det nu skulle vara sant att Sverige (dvs antar jag Folkhälsomyndigheten)

har två siffror för rapportering

A dead from covid-19
B dead with covid-19

och OM det skulle vara så att det bara är den ena A dead from covid-19 som rapporteras,

(jag säger inte att det är så för jag vet inte det)

blir inte det väldigt konstigt isåfall,

när karaktäristiskt för Covid-19 är just att risken att avlida ökar med annan sjukdom?

Det är ju liksom det som är hela grejjen?

Det borde väl isåfall vara mer rättvisande att redovisa A + B,

fast det kanske är det som görs?

Det här är ju offentliga uppgifter.
Citera
2020-04-05, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dom har inte mörkat, dom har hela tiden sagt att siffrorna kommer bli reviderade eftersom, därför kommer siffror vissa dagar vara väldigt höga då dom nya inräknade hamnar i dagens skörd.

FHM har ju bevisat gång på gång att de inte är trovärdiga.

Exempelvis ligger deras propagandafilm om att platta till kurvan fortfarande ute på hemsidan: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/

En icke-propagandistisk kurva hade placerat toppen många ggr högre än sjukvårdens tak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Dagens bomb. Helvete om det skulle visa sig stämma.
Det kan nog stämma, men eftersläpning är inget unikt för Sverige. Också Italien beräknas ha en sådan på runt 50%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Så var bussfärden trevlig i övrigt?

hon var sju resor surare när den enda kassan på ICA bemannades av en superspridare som tog i alla hennes matvaror
Citera
Medlem
Citat:
Med en mycket lägre folktäthet. Bra jobbat FHM
Citera
Avslutad
Citat:

Fel.

Detsamma kan sägas om de flesta andra länder isåfall. Foliehatten aside, ser du något skäl till varför endast Sverige skulle ha lågt rapporterade siffror?
Citera
2020-04-05, 08:40
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Man kan visst handla annat än mat, näthandeln är i full gång och Amazon och liknande levererar hem varor.
Turistindustrin skulle ju ha gått på knäna oavsett, det är ju samma i Sverige utan lock down.

Visst finns det näthandel och den frodas men är det verkligen samhällsnyttigt att leverera telefonskal och handväskor? Visst hade det blivit konsekvenser även om man använt den svenska modellen men nu är det betydligt allvarligare. I Sverige är krogar och barer öppna givet vissa begränsningar men det är möjligt att ta ett glas vin eller äta den möjligheten finns inte i Italien.
Citera
2020-04-05, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Lugna ner er

Varför då?

Det har ju diskuterats av internationella experter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in