2020-04-05, 08:40
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar kring det här med sociala koder och munskydd.

Någon som använder munskydd i det offentliga rummet? Upplever ni att folk stirrar?

Läste att i Österrike delar de ut munskydd utanför butikerna till alla besökare. Oklart vilken klass dock.

Jag tror det är bra för att förhindra smittspridning. Tänker att många nog ändå bär på någon slags social barriär för att ta steget. Att man blir sedd som en knasboll, men det kanske är på väg att ändras? Vad tror ni?

Mask eller som i mitt fall en buff när jag kick in på mitt lokala fik fick tjejen att studsa till och glo på mig. Vi känner varandra väl för jag är stammis men hon såg skraj ut. Jag tog ner den.

En gubbe längre in i lokalen som satt & fikade för sig själv, reste sig och glodde desperat åt mitt håll. Jag vet inte om munskydd signalera lika mycket "smittad" som min buff(bandana) tydligen gjorde. Troligen har man vant sig vi det på ett annat sätt en annat munskydd.

Jävligt tragiskt man har det ju för säkerhets skull inte för att skrämma skiten ur folk.
Citera
2020-04-05, 08:41
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Fel.

Lägger du på extra på Sveriges siffror (som du dubblerat) så ska du redovisa varför du inte gör detsamma med de andra länderna i din jämförelse. Om du vill vara någotsånär seriös i din argumentation alltså.

Jag lägger på det dubbla på endast Sveriges siffror eftersom nya upptäckter har visat sig att det antagligen är de siffror vi ligger på idag. Läs följande:

Citat:
https://www.aftonbladet.se/a/3Jgxj9

”Reviderade officiella dödssiffror vittnar om att antalet döda i covid-19 hittills har varit klart högre än tidigare rapporterat. Det framgår av en granskning som TT har gjort.
Varje dag presenterar Folkhälsomyndigheten de senast rapporterade dödsfallen i coronavirusutbrottet, uppgifter som snabbt blir stora nyheter. Myndigheten påpekar hela tiden att totalsiffran inte är dagsaktuell och väntas öka.
Nu finns reviderade, uppdaterade siffror från myndigheten. De visar att dödstalet, dag för dag, har varit betydligt högre än de tidigare uppgifterna.
Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.
På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.
Statsepidemiolog Anders Tegnell hymlar inte med att statistiken släpar efter, och att även de senaste totalsiffrorna kommer att stiga. Men kanske inte till det dubbla, som exempelvis den 26 mars.
– Jag tror inte det. Nu jobbar vi med det här mer systematiskt. Då borde eftersläpningen bli mindre, säger han till TT.
– Det är absolut inte så att vi försöker dölja någonting. Men vi får heller inte skapa en felaktig bild av att det finns en massa dödsfall därute som vi inte hittar. Vi hittar dem, men ibland hittar vi dem lite sent, säger Tegnell. (TT)”

De andra länderna, vad vi vet, har ju korrekta siffror och behöver således inte dubbleras.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Sa till två senast igår. Stod tätt bakom mig. Pekade på golvet och sa ”håll säkerhetsavståndet” dessa två hippiekillar såg ut som ett frågetecken, mumlade lite och backade sen. Jag var tvungen att säga ”jag mår inte så bra, för er skull”😉 då såg de lite rädda ut.

På vilken planet lever vissa?

Ja, tom en snubbe som skulle fram i nacken på en och peka att man trycker på den gröna knappen (kontokort)
Citera
Medlem
Citat:
Fel.

Lägger du på extra på Sveriges siffror (som du dubblerat) så ska du redovisa varför du inte gör detsamma med de andra länderna i din jämförelse. Om du vill vara någotsånär seriös i din argumentation alltså.

Varför då om de hänvisat till rätt siffror från första början?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant, även fast jag inte förstod alla medicinska termer.

Eller hur!
Förstår de.. den är lite svår om man inte pluggat de här, nåt särskilt stycke du undrar över?

mvh
Citera
2020-04-05, 08:43
Medlem
Citat:
Fel.

Detsamma kan sägas om de flesta andra länder isåfall. Foliehatten aside, ser du något skäl till varför endast Sverige skulle ha lågt rapporterade siffror?

Svensk myndighetskultur på regioner och statliga myndigheter? Att inte jobba mer än nödvändigt? Är det helg så ör det helg, är det fika så är det fika, har man planerat hemgång kl 16 är det hemgång kl 16 och alla de där siffrorna uppdaterar vi en annan gång...
Citera
Medlem
arbetets avatar
Lite om hur FHM:s mörkning går till med hjälp av statstelevisionen:
Karl-Johan Wattsgård

FHM PRESENTERAR AVTAGANDE DÖDSFALL OCH MÖRKAR
1. FHM publicerar dödsfall dagligen i ett excelark.
2. De offentliggör denna data i grafer i PPT som SVT sedan visar på teven för svenska folket, där antalet dödsfall sjunker från peak fem dagar bakåt
3. Successivt ändrar FHM historiska data retroaktivt, lägger till dödsfall
4. Nästa gång data redovisas visar man inte deltat från förra publikationen
5. Tidigare excelark finns inte på hemsidan och FHM påstår de inte finns öht när kompis begär ut dem
Genom lagg i inrapportering och sättet FHM publicerar information visar de konstant en graf med minskande dödsfall när utvecklingen i själva verket är exponentiellt stigande. De gör sitt bästa att dölja detta för insatta personer som hör av sig.
Fullständigt vanvett.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2948401788559517&id=10000 1691745126
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, tom en snubbe som skulle fram i nacken på en och peka att man trycker på den gröna knappen (kontokort)
Ja, folk glömmer. Det är bara att fösa undan vänligt men bestämt 👍🏼
Citera
2020-04-05, 08:44
Medlem
Månsans avatar
Härligt Tegnell och FHM, det går bra nu. Eller inte.
De svenska dödstalen ligger skyhögt över de föråldrade siffror Tegnell rabblar varje dag pga "eftersläpning". I verkligheten är antalet döda sannolikt det dubbla.

Jag trodde inte riktigt på det tidigare men nu verkar det högst sannolikt -- uppgiften att de som sitter i toppen av FHM är högst mediokra epidemiologer, ljusår ifrån Sveriges mest framstående experter. De är däremot lyckosamma byråkrater och rövslickare vilket tyvärr är skälet till att vi får så virriga, ologiska och felaktiga besked vecka ut och vecka in.
Citera
Medlem
Orkar självklart inte läsa hela denna tråd (om det ens går) men det jag undrar är:

Det dör ca 250 personer dagen i Sverige i normala fall och nu dör ca 50 extra. I Italien dör ca 800 vilket är väldigt få mot de normala dösfallen, så var är egentligen problemet? Skulle det öka exponentiellt förstår jag men det verkar det ju inte göra
Citera
Medlem
Citat:
Fel.

Detsamma kan sägas om de flesta andra länder isåfall. Foliehatten aside, ser du något skäl till varför endast Sverige skulle ha lågt rapporterade siffror?

Det finns ett par grundregler vid krishantering,

-Var tydlig
- Var ärlig

Man måste skapa förtroende.

när journalisten frågade häromdagen och när andra frågat säger FHM "vi ger inte ut siffror på förmodat antal dödade" och slingrar sig enormt runt det.

Detta leder till en viss förtroendekris och sen när dom har svårt att rapportera så misstänker folk foul play.

Helt deras eget fel, inte bara härinne som folk höjer på ögonbrynen, räcker ju med att titta på journalisterna på presskonferensen för att se att folk tänker själva nu.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fast om vi utgår från 750 döda (som det mycket väl kan visa sig vara idag), så ligger vi nog i linje med UK och Frankrike.

Kevin Drum utgår väl från de ”officiella siffrorna” som kan vara fel.
Eftersläpningen vilket enl TT:s extrapolation skulle kunna innebära en total idag på 750 döda, är det eftersläpning av rapportering på äldreboenden eller vad är det?

https://tt.omni.se/nya-uppgifter-visar-hogre-dodstal/a/xPkOqG/, idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in