2020-04-05, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Tegnell är en sådan där som bara häver ur sig saker för stunden utan att reflektera. Vi kan inte lita på ett ord den mannen säger.

Att han säger att han inte tror att det dött så många som 750 betyder att det förmodligen är så. Om man skall gå på Tegnells tidigare träffsäkerhet. Förmodligen betyder i hans fall att han inte har en minsta aning utan bara slänger ur sig det han själv vill skall vara sant.

Instämmer. Tegnells ord är inte ens vatten värda vid det här laget. Han har haft fel i varje gissning och påstående.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Allt bygger egentligen på hur långt vi kommit i spridningen i Sverige. Om vi ponerar att en långt större del av det svenska folket har burit på smittan och gått under radarn, låt säga sedan januari, så är det bästa att låta flockimmunitet uppstå i en långsam takt. Har vi i Sverige redan kommit en bit på vägen i smittade fall så borde största vikt läggas vid att verkligen skydda de äldre och riskgrupper. Är vi i början av Sveriges spridning så kan karantän av vissa områden vara bra för att förhindra en snabb spridning. Det viktigaste är att få en långsam spridning. Förhoppningsvis hinner vi då få till ett fungerande antiviralt läkemedel. För att veta hur långt vi kommit i Sveriges spridning behöver vi testa mer och förhoppningsvis kommer det antikroppstester inom några veckor. Är det så att vi har haft en spridning längre i Sverige som gått under radarn och viss immunitet redan uppstått är det positivt inför en 2:a våg, både i Sverige och andra länder.

Tengele tror inte på att vi haft smittan länge. Jag tror inte heller det eftersom ingen dött tidigare.

Det är inte rimligt att det bara uppträdde lindriga eller inga symptom på alla som smittades tidigt men i mars smäller det till och man smittats och dör på 2-3 veckor.

Däremot mycket större smittsamhet ingen droppsmitta som trillar ner 1 meter framför hostaren. Nej dropparna flyger nog mycket längre . I T-banetåg och på bussar hänger det kvar i luften flera minuter, därmed fick det en fantastiskt stor och snabb spridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vad fan är vrålsjuk?

"en somalier, betonggrå i ansiktet hostandes med pärlsvett i pannan".

ville inte blanda in etnicitet så det fick bli vrålsjuk
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men varför går inte sjukvården på knäna i resten av Sverige ?

Med tanke på dom nya siffrorna är jag 100% säker på att vi i resten av Sverige också kommer få det lika illa som Stockholm inom 2 veckor. Jag har länge trott att Skåne skulle hålla en låg nivå på patienter i intensivvård, men nu när det är påsk plus att Danmark antagligen snart öppnas igen så tror jag vi kommer få en dansk skalle efter påsk. Jag har många vänner inom sjukvården, både läkare, syrror och ambulanspersonal. Alla säger att det 'är lugnt, lite för lugnt för tillfället och att inom 60 dagar kommer Skåne vara mitt i eller i början på stormen.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det var ju nån användare som sagt 1000 döda innan helgen var över och han har blivit häcklad, vem var det?
Varmadrycker tror jag och det var fjanten Draken55 som höll på. Du ska veta att den sistnämnd är en känd fjant som man inte behöver bry sig om.

Det finns antagligen ett mörkertal till nämligen de som har dött utanför sjukvården. Ungefär som i f
Frankrike där man inte har rapporterat dem till att börja med helt enkelt för att man inte testar om de har haft infektionen:

Mats Eriksson (Docent i Anestesi & Intensivvård)
@uppsalamats
Instruktionen i nuläget är att provtagning inte görs på avlidna i hemmet där Covid19 misstänks.
På IVA är ca 26% kvinnor, medan mortaliteten för kvinnor är 40%. Kan ej förklara.
Tycker det vore intressant med könsfördelning på de som avlider i hemmet. Behövs nya riktlinjer?
https://twitter.com/uppsalamats/status/1245653999165960192?s=20
Citera
2020-04-05, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Läste någonstans att Sverige inte rapporterar dödsfall som COVID-19 om patienten i fråga har en underliggande faktor som då anges vara dödsorsaken, stämmer det?
När man har kommenterat enskilda fall har man ju gått ut med att dom har haft underliggande sjukdomar eller riskfaktorer.
Citera
2020-04-05, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingYee
Danskarna har en minskande trend rakt igenom. Tre dagar i följd har inlagda på IVA minskat, dödstalen är färre än peaken etc. Får hoppas deras strategi lyckas.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-27-nyeste-corona-tal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte

Ja, Norge och Danmarks kurvor ser riktigt bra ut! I synnerhet Norges.

Om vi ska tro på Mördar-Anders beror det på "olika faser" Men kurvorna talar emot honom.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Som redan påpekats för dig av andra skribenter. De strängare åtgärderna är inte till för att utplåna viruset eller klara sig undan.

De är till för att sjukvården skall hinna med och så få som möjligt skall dö. Samt hinna med forskning.

Viruset har en massa småmutationer som är meningslösa beträffande immunförsvarsrespons ja. Inte relevant för stategin i stort.

Jag får fortfarande inte ihop vad fördelen skulle vara med att ta en stor stöt på en gång om du inte fruktar att andra vågen skall bli värre. Vi kommer dit så småningom men enligt mig med så få liv på våra samveten som möjligt.

Det jag inte får ihop är att om vi ser på Europa så har de länder som inför olika former av karantäner stora påfrestningar på sin sjukvård. Det kan naturligtvis bero på att man infört karantänen för sent men det finns inget som tyder på att dom kommer att komma bättre ut än Sverige.
Det finns en uppenbar risk att Karantänerna är i första han politiska beslut för att få dessa att framstå som kraftfulla och handlingskraftiga.

Det verkar vara orimligt att använda karantän för att "hinna med forskning" det skulle kunna innebära mycket långa karantänstider med oändligt allvarliga konsekvenser för samhället och ekonomin.

Såvitt jag vet har jag inte förespråkat någon modell det jag vill veta är hur andra vågen skiljer sig mellan ett land med en framgångsrik karantän vdi "först vågen" och t.ex Sverige. Om det i slutänden visar sig att man hamnar på samma dödstal så är nästa fråga hur kostnaderna för respektive samhälle varit med avseende på ekonomi och arbetslöshet.
Citera
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-var-tredje-butik-kan-tvingas-stanga-ner-inom-tva-manader
Att låta folk dö för ekonomins skull är ett dåligt val. Samhället fungerar inte normalt när en epedemi härjar i landet.
Man kan inte förvänta sig att människor ska bete sig som vanligt och samtidigt skydda sig mot smittan.
Och att Tegnell klagar på att folk inte gör som han säger och att för många människor samtidigt blir sjuka för det.
Alltså.. allt är öppet och folk ska köpa varor och kultur som vanligt men med två meters avstånd för att smitta lagom. Inom sex meter kan man ändå smitta, men två är väl just för att smitta lagom och samtidigt hålla igång ekonomin?
Nu vet de flesta att man kan bli svårt sjuk och dö av viruset och att man blir smittad av andra människor. Ingen vill bli sjuk och kanske dö för en möjlig immunitet. Ett dödligt virus och ett helt öppet samhälle går inte ihop.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Tegnell är en sådan där som bara häver ur sig saker för stunden utan att reflektera. Vi kan inte lita på ett ord den mannen säger.

Att han säger att han inte tror att det dött så många som 750 betyder att det förmodligen är så. Om man skall gå på Tegnells tidigare träffsäkerhet. Förmodligen betyder i hans fall att han inte har en minsta aning utan bara slänger ur sig det han själv vill skall vara sant.

Har ungefär samma intryck. Han har inget vidare score kring det han tidigare sagt. Det mesta har visat sig vara fel. Sedan säger somliga att vi ska lita på "experterna". Ändå känns det som att nivån är högre på Flashback än på FHM och det säger väl allt....
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Så kan det naturligtvis var men om folk blir arbetslösa får gå från sina hem så kommer nog det att i längden vara betydligt allvarligare och även där kommer ett stort antal människor att dö

Detta patetiska mantra har jag läst på många ställen. Den som kom upp med det borde få sparken. Insinuerar ni att tusentals skulle begå självmord pga försämrad ekonomi. Denna fantasi ställer ni mot dödstalen för c-19 och åtgärderna för att minska dem.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Har du en källa med länk pa att detta gäller norden och Danmark som ju FHM jämfört sverige med?

Det räcker att man känner till att problemen finns i några länder, såsom vi har sett från Sverige nu på morgonen, och genom tidigare rapporter från Italien.

I ljuset av sådan information är det troligt att flera länder inte har lyckats rapportera det totala antalet offer. Alternativet är att Italien och Sverige är speciellt dåliga på att föra korrekt statistik, fastän FHM visst är intresserat av att titta på siffrorna i efterhand.

Vi kommer säkerligen med tiden att få se reviderade siffror från flera länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in