Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det här är ju dock någonting som Finland bara kommer kunna göra en kortare tid, eftersom en 10-åring inte kan plugga effektivt på distans.
Frågan är också vad de här barnen sysslar med på dagarna? Har man inte utegångsförbud så kommer många ränna till kompisar och hänga i grupp, och då hjälper det inte så mycket längre.
Märkligt nog så så verkar distans-skolgången på många håll gå relativt bra, också för de yngre. Det finns säkert såväl problemelever som problemlärare, men tillsvidare låter det förbluffande positivt. Det är mycket zoom och skype, men också vanlig telefon och skicka bilder till läraren av utförda projekt.
Man måste hålla i tankarna att mycket få vuxna inte arbetar på distans just nu, det är liksom bara vård, polis&brandkår och handeln (som krympt) som inte är hemma.
Ungarna verkar vara ganska sysselsatta med skolan, och åtminstone inne i stan har jag inte sett större grupper än 3-4. Tonåringar uppmuntras dessutom att hjälpa äldre och riskgrupper med att handla för dem och sånt. Också i vår trappa kom det snabbt upp ett anslag med "Kära grannar, behöver ni hjälp?"
I nuläget är allt på distans till 13 maj, men alla verkar förbereda sig på att det gäller terminen ut. Diskussionen går mera om huruvida man skall flytta studentdimissioner o dyl till hösten eller köra på distans.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Bröllop tror jag är mycket mer kritiska, för där samlas flera generationer, och människor som ”sällanträffas” ska kramas och sitta nära.
Absolut. I Sibbo var
det två fester i början av mars som ledde till 30 smittade.
Socialt verkar det nu vara noll-tolerans mot fester av alla slag. Begravningar är nog det som folk upplever som mest problematiska.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Missförstå inte, jag tror också att Sveriges mildare policy gör att spridningen går snabbare än i Finland, men jag tror och hoppas att vår mediansmittade är något yngre, än i länder där man stänger alla de här kontaktytorna för unga människor.
Det är mycket svårt att säga hur snittåldern påverkas - möjligen vet vi mer när antikroppstesten blir universella.
Den åtgärd jag själv är mest glad över är fokuset på hemvården, och på att också erbjuda service till alla andra 70+ som behöver hjälp med matinköp m.m.
Problemet är ju att det är de unga människorna, eller deras föräldrar, som i hög grad vårdar de äldsta.
Läste nånstans att i Kroatien så jobbar åldringsvården i två veckors skift, bor på arbetsplatsen medan de jobbar och undviker alla yttre kontakter (som den egna familjen). Låter inte så trevligt för dem precis.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag tycker det är en svår fråga. Sverige avråder ju från sådana resor, på frivillig basis. Finland stoppar ju många harmlösa resor, vilket kan undergräva förtroendet hos viss grupper. Det är exempelvis inget problem om en barnfamilj åker bil till/från sin stuga, om de handlat maten i Helsingfors, det är bekvämt bilavstånd, och de bara hänger i stugan och spelar sällskapsspel utan att träffa någon.
Det är nästan märkligt hur stor acceptans det har funnits för stängningen av gränsen till Nyland. Snarare är det så att folk tycker att det tas onödiga risker när man tillåter värnpliktiga att korsa gränsen för permissioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Problemet är också att man råka låsa sig i en position där man inte enkelt kan öppna Nyland på väldigt länge, om smittspridningen inom Nyland bromsas. Det kan ta flera år. Det kommer inte vara poppis på landsbygden, om man på vissa ställen har klarat sig helt från smitta, den dag som Helsingfors har ”zombiesläpp”.
Ingenstans har man helt klarat sig från smitta.
Begränsningen är ikraft till 19 april, och i motsats till övriga åtgärder så är väl meningen att faktiskt öppna den gränsen igen då. Och om det förlängs så skall det inte gälla någon länge tid, idén är uttryckligen att skydda sjukvården i resten av landet (som har mycket mindre kapacitet), ge dem mera tid att bygga ut.
Jag tror att det som var incitamentet till det här beslutet var att det uppdagades några smittor i Lappland, både bland turister och säsonganställda. Och när man inte vill ha generellt utegångsförbud så är det här ett enkelt sätt att hindra att folk reser till stugor i andra delar av landet och umgås i bybutiken eller blir sjuka där.
En bi-effekt av att avskärma Nyland, som jag inte tror var avsedd men nog kanske välkommen, är att den förstärkte och höll uppe krismedvetenheten just när den kunde ha börjat sjunka. Det sänder en mycket kraftig signal om att du skall hålla dig hemma och skita i lördagspokern med kompisarna när TV är fullt av poliser och militärer som kollar fordon vid landskapsgränserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Mycket av det andra du nämner här är inte egentligen emot Sveriges strategi, utan mer att man inte får tummen ur, eller saknar beredskapsförråd.
Precis. Det där med att få tummen ur är nog det centrala, både hos oss och i Norge (och Norge var mycket bättre helt i början, vi var litet långsamma den första veckan).
Och det som chockar en mest när det gäller Sverige. Här i veckan stod ngn från er Socialstyrelse på PKn och svamlade om att man först på måndag fått tillgång till uppgifter från intensivvårdsregistret - något som (om än i ofullständig form) är fullkomligt offentligt tillgängligt, och folk i tråden länkat till redan innan de satte upp en speciell corona-portal. Hur kan byråkrater ha så dålig koll på just det de borde ha koll på?