Citat:
Ursprungligen postat av
gubbrora
Viruset muterar ständigt enligt uppgift så är "vår" variant en något annan än den kinesiska och den amerikanska är en ytterligare variant. Så mutationen i sig själv behöver inte betyda något.
Mina frågor tog närmast sikt på hur kommer skillnaden mellan länders "flockimunitet" att påverka en andra och tredje våg. Om en karantän varit lyckosam så bör det innebära att en mindre andel av befolkningen smittats. Detta borde i sin tur innebära att fler kommer att drabbas vid en andra och tredje våg. Det skulle i sin tur kunna innebära att fler blir svårt sjuka och fler kommer att dö. Det verkar vara otroligt att tillgripa hårda karantänsregler en andra eller tredje gång.
Såvitt jag förstår måste vi vänta ut en andra och eventuellt tredje våg innan man på ett meningsfullt sätt kan utvärdera strategierna. Att göra det idag när vi inte har en aning om hur många som är smittade hur många som vårdas eller hur många som har dött är fullständigt meningslöst
Varför pratar folk fortfarande om flockimmunitet när saken är den att det är oklart om det går att uppnå? Det finns ingen sådan direkt för andra coronavirus. Vad som antagligen kommer att ske dock är att viruset muterar till en beskedligare variant. Och läser inte folk de artiklar de länkar till? Läkartidningen tar faktiskt upp det stora problemet med detta virus nämligen att immunförsvaret löper amok vilket jag har försökt säga här nu ett flertal gånger. Så antagligen kan vi glömma det där med vaccin.
Det mest bisarra i det hela är den kampanj nu som förs mot Kina att de inte skulle ha tagit nödvändiga beslut tidigt och istället mörklagt det hela. Till det använder de följande studie som faktisk lägger fram de skarpa beslut Kina tog med total karantän som den mest betydelsefulla insatserna men att det finns utrymme till ännu bättre resultat om åtgärderna sätts in tidigare:
Effect of non-pharmaceutical interventions for containing the COVID-19 outbreak in China
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20029843v3
Problemet är dock att det krävs rejäla ingrepp på den personliga friheten då på individnivå. Det är inte det liberala västsamhället anpassat för vilket leder till en del frågor.
För min egen del så tror jag att det globala liberala samhället nu med detta har fått sig en ordentlig törn på multipla plan och att världen kommer att förändras i grunden de år som kommer.
Jag kan förstå paniken hos alla anywheres som nu ser sina snabbweekends i New york gå upp i rök.