2020-04-05, 07:20
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Fel. Sjukvården går på knäna för att karantänen inte hunnit få effekt i de flesta länder ännu. Titta på södra Italien nu. De ligger efter norra Italien med några veckor vad gäller epidemin, deras lock down kom i tid och situationen där är under kontroll. De har inte och har inte haft samma krisläge som norra Italien, trots att sjukvården i södra Italien har sämre utgångsläge från start (färre vårdplatser, färre vårdpersonal).

Men varför går inte sjukvården på knäna i resten av Sverige ?
Citera
2020-04-05, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Återigen har du lust att besvara mina frågor? Om inte så får jag utgå från att du enbart är en okunnig nervös pladdermaja
Det är svårt när man inte får de svar man vill ha, knodden.
Citera
2020-04-05, 07:22
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Korrupta aset Löfven visste att dödssiffran var närmare 1000 och därav sa han det där igår om att vi kommer räkna döda i tusentals.

Ja precis.

Nu kommer nya uppgifter om att antalet döda tros vara minst det dubbla! Fan va sjukt, Tegnell säger att man inte döljer något. Jo tjena.

Allt för att förminska allvaret, ju färre döda desto mer politisk vinst för de styrande. Om detta stämmer är det uppenbart att Sveriges strategi helt har misslyckat.

Citat:
Reviderade officiella dödssiffror vittnar om att antalet döda i covid-19 hittills har varit klart högre än tidigare rapporterat.
Det framgår av en granskning som TT har gjort.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/

Citat:
Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.
På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.
Statsepidemiolog Anders Tegnell hymlar inte med att statistiken släpar efter, och att även de senaste totalsiffrorna kommer att stiga. Men kanske inte till det dubbla, som exempelvis den 26 mars.
– Jag tror inte det. Nu jobbar vi med det här mer systematiskt. Då borde eftersläpningen bli mindre, säger han till TT.
– Det är absolut inte så att vi försöker dölja någonting. Men vi får heller inte skapa en felaktig bild av att det finns en massa dödsfall därute som vi inte hittar. Vi hittar dem, men ibland hittar vi dem lite sent, säger Tegnell. (TT)

Oj ja det är absolut så att de inte försöker dölja något eller skapa felaktig bild, det råkar bara vara så att myndigheterna jobbar lite extra segt nu för att inte skrämma folket

Så vi ligger nu kring 750 (!!!) döda.
Senast redigerad av Haddock93 2020-04-05 kl. 07:26.
Citera
2020-04-05, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nu får ni faktiskt börja tänka, just det du säger har pumpats ut i media oemotsagt i månader och INGEN i Sverige skyddar munnen utan står och hostar rakt ut på proppfulla tunnelbanor och bussar.

Jag har då sett extremt få människor stå och nysa/hosta rakt ut på bussar genom åren.
Citera
2020-04-05, 07:23
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Nej, du har fel. Titta på våra grannländer. Där ser vi ingen kris. Respiratorerna räcker till i alla nordiska grannländer. Finland har gott om mediciner och material. Krisen finns enbart i den humanitära stormakten och framför allt i Stockholm.

Och krisen i Sverige är främst i Stockholm som inte är i närheten av läget i Spanien eller Italien
Citera
2020-04-05, 07:23
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Det här är ett problem över hela världen. Men TT hävdar inte att vi har 750 döda dom gör ett banalt antagande som dom saknar grund för. Nu påstår dom inte heller att det verkliga antalet är 750 stycken det är din egna hemsnickrade tolkning av det dom skriver.

Beräknar betyder just beräkna, är väl det bästa vi kan göra för tillfället. Det sanna antalet kommer förhoppningsvis att presenteras i början på veckan.
Citera
2020-04-05, 07:25
Medlem
Citat:
Skulle någon av alla er som förespråkar en kraftfullare politik i Sverige kunna svara på två frågor?

Om vi antar att relativt fler i Sverige är smittade med Corona än i de länder där man tillämpat någon form av karantän vilken effekt har det vid en andra eller tredje våg av viruset?

Om man inte tillgriper nya karantäner när dessa kommer kommer inte det att innebära att relativt fler kommer att drabbas i karantänländerna?

Dvs i slutändan kommer vi att hamna på ungefär samma andel smittade, vårdade och döda.

Och om viruset mutererar eller det kommer en ny pandemi, skall du smitta ner minst 60% av befolkningen igen?

Om en andra våg skulle komma är vi naturligtvis betydligt mer förberedda än vi är nu.

Dessutom vet vi inte om man är helimmun i flera år eller ens flera månader (även om det är troligt).

Om viruset är så ofarligt som flockimmunförespråkarna hävdar så varför vara rädd för en andra våg.

Hur dödligt det är och hur många som blivit smittade kan vi få fram med testning snart. Då tar man fram nästa strategi. Inte allt på en gång.

Vitsen med åtminstone lite hårdare tag är inte att plåga folk utan att vinna tid för att sjukvården inte skall krascha, att sjukvårdspersonalen skall klara sig utan att bränna ut sig eller dö på jobbet och att rädda så många insjuknande som möjligt. Samt få tid att ta fram fler antivirala plus annan medicin och ev vaccin.

En del målar upp ett spanska sjukan scenario för att propagera för snabb flockimmunitet. Men det var väl just en att viruset muterade då som gjorde det dödligare.

Har vi immunitet mot denna variant kan det mutera och då är vi kanske inte immuna längre.

Dessutom vet vi inte om det kommer en andra våg snabbt efter i säsongsmönster likt influensa.

Tidigare länkades det till att det inte fungera att bara platta kurvan som FHM säger enligt datorsimuleringar: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.02.20046375v1

Så vad är din lösning. Bara köra på som nu? Någon form av immunitet får vi ändå så småningom. Man kan inte smitta ner fortare bar a för att tvinga fram immunitet om man inte vill riskera massor av liv.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Det har du nästan rätt i, antalet döda är en mycket viktig komponent men knappast den enda.

Vi måste komma ut på andra sidan med ett så väl fungerande samhälle som möjligt. I såväl Spanien som Italien är det rimligt att anta att man efter pandemin kommer att ha gigantiska sociala och ekonomiska problem att hantera. Dessa problem kan mycket väl skörda fler offer än viruset

Det som talar emot att Afrika ska drabba slika hårt är att befolkningen är extremt ung men det som talar för att sjukvården naturligtvis är extremt bristfällig så det är meningslöst att spekulera det kommer att visa sig

Du tror inte att den sociala oron som uppstår till följd av sjukvårdshaveriet blir värre? Många kommer att vara mycket hatiska och hämndlystna då de inser att nära och kära fick en kvalfull, ensam död eftersom staten valde att satsa alla pengar på invandring och intersektionalitet.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är svårt när man inte får de svar man vill ha, knodden.

Jag har inga krav på att få några speciella svar men om jag ställer en fråga vill jag att den besvaras med något som relaterar till frågan. Ditt "svar" hade ingen som helst beröringspunkt med mina två frågor,
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag läste någonstans i msm, tidning på nätet tror jag att en person som frågade om just det fick till svar att han eller hon inte skulle behöva vänta med andra, att det delas upp.
Funderade då hur det går till. De kan ju knappast ha ett väntrum per person. Om man inte vet vem som är smittad så kan det väl inte gå att dela upp.

Karolinska Solna har ett nytt fint stor väntrum det skulle bli ändå bättre om de sätter nummerlapparna utanför väntrummet så hela den stora entréhallen kan användas och bara släpper in 10 åt gången. Kön innan öppning är inte heller trevlig i dessa tider.

Där jag bor har Karolinska labbet en provtagning bredvid vårdcentralen. Trångt så in i helvete. Rena smittorummet. Dit går jag inte av det skälet.
Citera
2020-04-05, 07:26
Medlem
Enligt TT ska de reviderade siffrorna på antal döda per dag många gånger vara det dubbla i Sverige. Aftonbladet har tagit upp det. I slutet i texten under spoiler står det att det totala döda kan vara det dubbla av den anledningen. Är det jag som är trött eller ska jag tolka det som att statistiken för antal döda fortsatt är baserat på de preliminära siffrorna? Att det är fel en dag förstår jag men totala siffran måste väl uppdateras efter de reviderade siffrorna kommit in?

Ps. Såg nu att detta redan tagits upp.

Senast redigerad av Jobola 2020-04-05 kl. 07:28. Anledning: Såg att andra redan tagit upp det
Citera
2020-04-05, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Inte så mycket flockimmunitet i Danmark. Av 1000 blodgivare som testades hade bara 27 antikroppar. Detta i Köpenhamnsområdet.

I hovedstadsregionen har 1.000 donorer afgivet blod fra 1. til 3. april, og her har 27 dannet antistoffer mod coronavirus.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/blodbanker-tester-om-donorer-har-haft-coronavirus
Tack tips på artikel! mkt intressant. Hoppas det kommer mer sånt så man kan börja få ett hum om mörkertalen. Men om det stämmer så är mörkertalet väldigt stort i Danmark och dödligheten blir väl typ 0,1-0,3%(beroende på om man räknar på Köpenham eller hela Danmark). Sedan tidigare vet vi att typ 99 av 100 av dem som dör är pensionärer (med förhållandevis kort kvarvarande livslängden) .
Nej, 2,7% är ju inte mkt jmf med 60%, och det blir ju tydligt att det kommer alldeles för lång tid att nå 60% om man plattar till kurvan för mycket och att danskarna snart måste de överge de striktaste restriktionerna. Mer och mer tydligt att Sveriges sansade hantering av Corona är/var bäst, vilken hjälte Thegnell är i så fall.
Senast redigerad av jerka11 2020-04-05 kl. 07:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in