Citat:
Ursprungligen postat av
trumpetfanfar
Absolut, och det köper jag.
Jag drömmer nog lite väl utopiskt, att människor själva skulle kunna ta sitt ansvar för att minimera spridning utan att en polis ska tillrättavisa dem med lagliga grunder.
(menar inte de som måste ta sig till/från jobb, menar mer de som totalt obekymrat lever på som om inget har hänt)
Rätt vidrigt ändå att människor obekymrat kan sitta och fika eller dricka öl ute på stan, obekymrade om att 500m från dem ligger människor på intensiven och kippar efter andan. Bara för att personer likt dem skiter i andra och bidrar till smittspridning.
Ja enligt min mening så har dessvärre FHM och Anders Tegnell bidragit till den här obekymrade attityden genom att länge i början låta som att det inte var så allvarligt. Det vore Det finns en (flera sidor lång?) redogörelse med "knasigheter" som Tegnell gått ut med som att smittan nog inte skulle komma till Sverige, osv. Man behövde nog inte jobba hemma... Man kunde tvätta händerna så klart.
Medierna höll också under lång tid på att inte ställa kritiska frågor osv utan allt flöt mer eller mindre på "som vanligt" för de flesta. När dödsfallen började komma så började väl folk reagera.... Men då var det rätt sent påtänkt liksom.
Tyvärr litar ju vi i Sverige kanske väl mkt på vad som sägs i media och från statens experter. Det kan bli fel...
Ser i Stockholm ett ganska förändrat beteende ändå där många håller sig hemma nu, när människor börjat dö etc. Men ja, mer borde gjorts tidigare. Även om man inte är för åtgärder som lockdown, så kan nog de flesta se att skarpare rekommendationer och korrekt info borde kommit långt tidigare.
Personligen anser jag man borde infört statliga "hårda" åtgärder tidigt så som Finland gjorde.