2020-04-04, 20:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Då prövar jag igen..

Tegnell erkänner att han har haft fel, läs själv..

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell sier at Sverige kunne gjort mer i en tidligere fase av koronautbruddet, men at han ikke trodde det ville bli så ille.

Han forklarer den sene responsen med at mange ikke forsto alvoret i det som skjedde i Kina.

– Mange av oss så på det som skjedde og tenkte «det trengs kanskje ikke bli så mye mer», sier Tegnell.

https://www.nrk.no/urix/tegnell-erkjenner-at-sverige-kunne-startet-tiltak-mot-koronaviruset-tidligere-1.14972575

Och om man erkänner att man gjort fel, betyder det ju att man skulle ha agerat på ett annat sätt..

Det som är mest anmärkningsvärt i sammanhanget är ju att vi hade facit och borde ha agerat efter ett värsta tänkbara scenario.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Jag kan absolut inte hålla med dig om att coronaepidemin knappt har börjat. Den lider snarare mot sitt slut.

Om dina siffror stämmer (tack för siffrorna förresten) så är 480 mot 846 inte jordens undergång.

Snarare en läxa att vi måste ha ett sjukvårdssystem som snabbt måste kunna skala upp vid behov.
Nog har vi en bit kvar på den berömda kurvan. Men jag tror definitivt fasen av "chock" och rädsla börjar avta. Folk har en mer realistisk lägesbild. Det känns hoppingivande, sen får vi se vart vi hamnar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Bland de testade för coronavirus är dödlighten 7,8% i Stockholm.
2 849 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 225 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet.
Enligt Region Stockholm https://www.sll.se/

Men ditt cp! I Sverige testas bara personer i behov av vård, eller på sjukhem med symptom. Klart som fan att det blir höga dödstal då.
Nästan alla andra länder har exakt samma kriterier. Så vad menar du att man skall använda den siffran till?
Citera
2020-04-04, 20:52
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
När vaccin finns tillgängligt.
Ok, då har du verkligen förklarat dig själv utvecklingsstörd. Du tror alltså att det har ett samband? Antal döda och när ett vaccin är framtaget. Låt mig gissa, du tror allt ät en konspiration och det är redan bestämt när man ska sätta in vaccinet?
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Så här tycker extremt många förskolelärare om FHM rekommendationer.

Jävla pajasmyndighet...

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/pLePJX/corona-sprids-fritt-i-den-svenska-skolan
Om samtliga i en familj är hemma och sjuka i corona förutom ett av barnen så skall det gå till skolan. Uppvisar eleven inga symptom så är det skolplikt som gäller. Lägg därtill att det är mer eller mindre omöjligt att efterleva FHM:s påbud i en skolmiljö.

Så deras upprop och protest är mer än fullt förståeligt!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det där kommer jag tro på måndag/tisdag när jag ser de verkliga siffrorna

De säger jävligt mycket de där...

Ja de har sina idéer. Får ta det de säger med en nypa salt. Kan iof bero på att ingen vet eller kan veta vart detta tar vägen.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Covid 19 är inte farligare än tidigare coronas.
Citat:
Comparison of incidence and mortality rates of four common coronaviruses circulating in France with those of SARS-COV-2 in OECD countries.
Citat:
It is concluded that the problem of SARS-CoV-2 is probably being overestimated, as 2.6 million people die of respiratory infections each year compared with less than 4000 deaths for SARS-CoV-2 at the time of writing.
Citat:
This study found that the mortality rate of common coronavirus infections is 0.8% in France.
Citat:
Under these conditions, there does not seem to be a significant difference between the mortality rate of SARS-CoV-2 in OECD countries and that of common coronaviruses (χ2 test, P=0.11). Of course, the major flaw in this study is that the percentage of deaths attributable to the virus is not determined, but this is the case for all studies reporting respiratory virus infections, including SARS-CoV-2.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924857920300972
Citera
2020-04-04, 20:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jo, det finns ju för f-n till och med på ICA
Inte i min stad som är en av de större i Skåne.
Citera
2020-04-04, 20:53
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Avlidandet verkar avtagigt.

Det har påståtts - ökats...

Folk dör - mest i parti och minut - hur är det nu ? Nu - räknat, statistiskt på årsbasis ?

Många lägger upp siffervärden / grafer / diagram. ,,,, Slutsatser, eller åtminstonde början till sådana.

Tack snälla för det....
Du kan vara lugn, det kommer att öka under nästa vecka.
Citera
2020-04-04, 20:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Ursäkta mig men varför delar dom inte ut hanskar och mask om det är så viktigt?

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det finns inga!

Det vi borde fråga är: varför tillverkas inga?

En släkting till mig gjorde 12 000 delar VARJE DAG till svenska gasmasker 1969.
Citera
Medlem
Jupp- gör vi det har vi bevisligen nått toppen, det vore fint.
Dock är frågan hur länge sjukvården kan fortsätta ta in patienter utan att den blir överbelagd och dödsiffran stiger bara pga det??
Hade vi haft tillräckligt med respiratorer osv hade jag känt mig lugn.
Men nu vetefan..
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror personligen att siffran 0.66% är något i överkant för en blandad population där man försöker hålla undan äldre från smitta. Då ska det dö 316,000 personer i Italien innan man når 60% flockimmunitet. Nu är det ”bara” 15,400 döda och det verkar som att man redan har passerat toppen.

Ja. CRF 0.2% till 1.16% Ta ett medeltal (0.2+1.16/2)= CFR 0.6% Sedan släng på eftersläpningen av dödsfall, vad hamnar vi på då, CRF 0.5%? Jag personligen finner det intressant att 20% visar inga symptom. Likaså att mängden smittade som är oupptäckta. Vi får se facit på detta längre fram, när pandemin är över och vi kan mäta antikroppar i stora urval av hela befolkningen.

Källa på ovan hypotetiska siffror är här, i slutet av videon av Dr. Campbell:
https://www.youtube.com/watch?v=c1aoULlMpn0
Senast redigerad av Hegamon 2020-04-04 kl. 21:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in