2020-04-04, 23:19
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Naaw, gör det så ont att se dina meningsfränder göra bort sig så fullständigt gång efter annan? ´tackars liten.
Ja. Det gör ont när politiken är viktigare än liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
2020 kmr gå in som massdöden och den värsta ekonomiska kollapsen i modern historia. Hoppas du förlorar allt.

Jag hoppas 2020 blir ett exceptionellt bra år för dig min vän. Önskar dig all lycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En FFP2 eller helst en FFP3 skyddar dock.

Nja. De är hyfsat bra men ändå inte nåt 100% skydd.

Det är så här:

SARS-CoV-2 viruset är rätt så litet virus. Ca. 50-200 nm i diameter.

Inte ens FFP3 klarar av att filtrera 100% av de minsta viruspartiklar. Enligt EN 149:2001 ska de klara ca. 98%.

Nu kommer dåliga nyheter: det räcker med ett (1) virus fram och in i dina celler att du får SARS-2 smittan. Varför är det så? P g a att ingen har immunitet mot det här. Det här är som ebola virus. Det räcker med ett virus framme i målet. Nå, som tur är, det här är ändå inte lika dödlig som ebola är. Men ändå.
Citera
2020-04-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Såg en bild från Italien där någon förutom mask dragit en transparent plastpåse över huvudet. Ett andningshål fanns på baksidan. Jag skall leta lämpliga plastpåsar innan de också tar slut. Masken är dock ett problem, så dammsugarpåse är ett bra förslag.
Varför brände de två miljoner skyddsmask 90?
Da bør det vel være et filter på åndningshålet, slik at det ikke trekkes virus inn i posen når man puster?

Kan det være en ide å kjøpe en slik maske som er beregnet til mennesker med søvnapne, og å dekke slangeåpningen og eventuelle andre åpninger med filter?
https://www.resmed.com/nb-no/healthcare-professional/products/masks.html

Jeg leste også om at dykkermasker brukes som verneutstyr
https://www.tv2east.dk/slagelse/kommune-beder-borgere-om-hjaelp-samler-nytaarsbriller-og-dykkerudstyr
Senast redigerad av POlROT 2020-04-04 kl. 23:28.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Absolut, det kommer bli en 5-19 år lång fest om vi nu siktar på flockimmunitet, då bland en befolkning som till 75 procent gått in i en självvald karantän.

Eller har ni bisarra flockimmu människor tänkt smitta människor för att uppnå era shady mål?

Vad menar du ens med det du säger här...? 5-19 år, vad kommer det ifrån? Du tror inte på några vaccin? Eller att de som haft det kommer ha någon form av immunitet åtminstone ett tag?
För att detta ska vara sannolikt skulle det behöva vara betydligt dödligare än det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Du är otroligt rädd att ekonomin ska kollapsa? Har du många lån?

Nej lagom många, ingen fara för min del
Citera
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nu är det inte din regering som ger dig dödstalen öht, de har noll med varken rapportering eller redovisning att göra, alls. Det sker via kommuner, regioner och sammanställs av myndigheter. Så om det mörkas så ska väldigt många vara med på det, på alla nivåer. Totalt osannolikt. Om du nu inte tillhör de som kallar det att mörka om det dröjer några dagar med sådana som dött hemma eller på äldreboenden osv, det brukar vara poppis här.
Så högre är den definitivt alltså? Och de siffrorna får du varifrån?
"Om det kallas mörkning så är det mörkning."? Vad är det för trams? Bara för att jag kallar dig Kurt-Olle så betyder det inte att du heter Kurt-Olle. Det finns garanterat fakta som säger att det inte är ditt namn, precis som det finns en definition av vad "att mörka" är.

Jag är också fullständigt övertygad att varken Kina eller Ryssland, såväl som en drös andra totalitära länder, inte ger korrekta uppgifter. Fullt medvetet och dolt från högsta ort. Det sker konstant där så givetvis nu också.

Ok, då är du åtminstone på det klara angående dina åsikter om Kina och Ryssland.

Varför Sverige skulle skilja sig förstår jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej, deras inbromsning nu beror på lock down. De har aldrig försökt nå någon flockimmunitet.
Menar du att smittade som sitter i lock down inte blir immuna? Eller menar du att det är för få sjuka där för effekt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Smittan kommer som sagt aldrig stanna av helt med hjälp av bara flockimmunitet. Dock förstår jag inte riktigt vad du försöker säga?

Jag försöker säga att om vi försöker nå flockimmunitet utan vaccin så måste vi ändå ta till väldigt strikt isolering för att få ned smittan nära noll, annars kommer vi fortsätta att ha ett behov av många IVA-platser. Använder vi oss istället en strikt karantän I så lite som tre veckor när vi nått dit, så kommer vi inte behöva extra IVA-platser för covid-19 alls.

Det är billigare för samhället att kväva den sista smittan snabbt (när man nått flockimmunitet svärdet för det R-värde man tror att man kan fortsätta hålla med en viss nivå av social distansering, låt oss anta exempelvis R=1,7) än att låta den självdö, då det tar mycket längre tid, kräver fler vårdplatser och ger fler dödsfall.

R=1,7 ger att 41% av befolkningen måste ha haft smittan för att man skall få flockimmunitet. Det innebär att det är rimligt att börja kväva smittan mot noll när man ligger runt 30-35% som varit smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varje dag 2018 dog 250 svenskar. Där är ett viktigt tal att jämföra med.

Det som händer nu är inte bra, men inte det värsta som hänt
Vad är det värsta som hänt landet då, Estonias förlisning med 989 människor döda varav 501 svenskar? Jordbävningen i Indiska oceanen 2004 med 543 svenska dödsoffer? Hongkonginfluensan 1968 eller Asiaten 1957, kanske omkring 300 respektive 750 döda? Kanske Spanska sjukan 1918-1920 där 35 000 personer uppskattas ha dött? 1867 svalt mellan 2 000 och 10 000 fattiga svenskar ihjäl. Har jag missat någon katastrof för landet? Pesten från 1300-talet till 1700-talet med kanske mellan 225 000 och 500 000 döda.

Nu kan vi landa på mellan 20 000 och 50 000 döda om det vill sig illa då det gäller covid-19.

Antal döda i Vietnamkriget för USA blev 58 000 soldater men enorma protester på hemmaplan. Antalet militära dödsfall uppgick till omkring 10 miljoner i första världkriget mellan 1914 och 2018. Omkring 55 till 60 miljoner människor dog under det andra världskriget. Mellan 50 och 100 miljoner människor dog världen över av Spanska sjukan. Digerdöden tog 30-40 miljoner liv. Asiaten 4 miljoner. Ryska snuvan cirka två miljoner och Hongkonginfluensan en miljon döda 1968–69 världen runt.

Om hälften av jordens befolkning smittas av SARS-CoV-2 och 1% dör så blir det omkring 40 miljoner människor, nära spanska sjukan. Med åtgärder, modern vård och kanske vaccin vem vet vad det istället blir, kanske 10 miljoner. Man får se hur det drabbar fattiga länder.

Så många döda kan det bli och inte ett skott har avlossats eller något bombat. Inget behöver byggas upp igen och man kan då tycka att man har råd att rädda liv.

Trafikolyckor, ålderdom, cancer, hjärtproblem, diabetes och allt annat vi lever och dör med har vi redan vård och även mental beredskap för. Vi lägger stora pengar på försvaret och terroristbekämpning trots att allt är lugnt och ingen händer. Detta är en ny osynlig sjukdom som slår snabbt och hårt om vi ger den möjligheten genom att vara slappa och bara tänka på ekonomi.
Citera
2020-04-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Bara för man ogillar en sida så menas det inte att de inte är källor. Extremt korkat uttalande.

Bevisbördan ligger på den som försöker ogiltigförklara något.
Så om jag säger att jag läst på obliark.com att det dog 4000 människor i Italien idag (ja det läste jag på obliark.com vilket är en källa) så har det hänt?
Citera
2020-04-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Inte för att jag vet Regimens plan. Men antar att man vill dra till med en "Lockdown" sent i skedet så att det "Mjuklandar" på 65% och inte skjuter över.

Sedan finns problemet att framtida importfall fortfarande har goda möjlighet att spridas trots "flockimmunitet", bara det att viruset behöver lite flyt och kommer klinga av ganska snabbt.
Precis så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in