2020-04-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
De räknar med 113 döda om dagen ett år framåt om den där flata kurvan ska uppstå. 113x365=41245

Det finns 2.000.0000 människor över 65 år. Dödlighet för äldre med sjukhusvård 2,4%
Om 50% av de äldre ändå blir smittade har vi då 24.000 döda. Det ger en jämn fördelning av 65 st döda per dag av äldre. Räknar du med riskgrupper och övriga befolkning under 65 år kommer man nog upp till 113 döda i 365 dagar framåt.

har vi otur kommer ett jätte utbrott och vi har Italiens siffror som de var i 27:mars.

Men det här är nog det bästa som kan hända. Den snällaste uträkningen om allt verkligen klaffar ett år framåt nu...
Det var snällt räknat. Måste till en ändring bland de i höga positioner för att uppnå en så lugn och fin framtid.
Citera
2020-04-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Absolut inte.

Jag har kört simuleringar på detta. Det blir många fler smuttade om det fortfarande finns smitta i samhället när du mår talet för flockimmunitet.

Rent matematiskt är det självklart.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Italien har antagligen många miljoner smittade. De kommer få en förhållandevis enkel våg till hösten, medan de som haft mindre spridning nu kommer få det tuffare. Förhoppningsvis blir det dock hanterbart överallt.

Nej,
det är osannolikt. Om det var fallet skulle vi veta det då detta är ett snabbt övergående problem.

Du kan räkna baklänges vad dödligheten är om många miljoner smittats. Varför skulle hela världen stänga ned för det? Konspirationsteorier avfärdas.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Även Borlänge med sin stora Somaliekoloni sticker ut.
Någon som har koll på antalet avlidna där?

12 av Dalarnas 16 avlidna är från Borlänge. Hur många, om någon, som tillhör somaliska communityt vet jag inte.
Citera
2020-04-04, 23:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nu pratar en överläkare på Amerikas presskonferens.
Dom ska börja skjuta in blodplasma från tillfrisknade in i sjuka patienter. Det kommer ske över hela landet.
Källa presskonferensen live.

Intressant, när USA väl bestämmer sig för något så har de en fantastisk vetenskaplig kapacitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Borde inte Italien uppnått den där jävla "flockimmuniteten" snart?

Vi vet inte om den finns ännu, inget land har kommit dit. Kanske blir Italien landet där det sker, eller konstateras att det aldrig blir någon flockimmunitet, kanske kan man bli smittad igen? Då får riskgrupperna hålla sig isolerade resten av livet.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Gravid = tillhör riskgruppen

"Den som är gravid har ett nedsatt immunförsvar och när det gäller vanlig säsongsinfluensa betraktas gravida som en riskgrupp. Gravida har också minskad lungkapacitet, eftersom fostret och livmodern tar allt större plats, och därför riskerar gravida att bli svårt sjuka av vanlig säsongsinfluensa mot mitten och slutet av graviditeten."

Tack.. Det kände jag inte till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har kört simuleringar på detta. Det blir många fler smuttade om det fortfarande finns smitta i samhället när du mår talet för flockimmunitet.

Rent matematiskt är det självklart.

Smittan kommer som sagt aldrig stanna av helt med hjälp av bara flockimmunitet. Dock förstår jag inte riktigt vad du försöker säga?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Visst. Men om det inte sker markant ökning inom 2 veckor så kommer det inte ske längre fram heller.
Hur länge skall Regeringen hålla folk hemma?
Helt rätt. Har det inte eskalerat mera så var detta en säsongsinfluensa deLuxe.
Vore väl underbart. Jag skulle vara en av de första och medge att min foliehatt tryckte så hårt att jag inte kunde få ut några logiska tankar utan allt var fabricerat från media.
Tyvärr tror jag inte det är så.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Ett system måste testas för att se om det verkligen är hållbart.

De flesta av oss har anat eller förstått att det nuvarande systemet har fundamentala brister i grunden.

Men bygget är långt gånget och nu testas det kraftigt så vi får se vad det är gjort av samt dess förmän i olika former.

Vi får se om vi tills vidare kan undgå det oundvikliga.

Njut av showen!

Absolut, det kommer bli en 5-19 år lång fest om vi nu siktar på flockimmunitet, då bland en befolkning som till 75 procent gått in i en självvald karantän.

Eller har ni bisarra flockimmu människor tänkt smitta människor för att uppnå era shady mål?
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-04 kl. 23:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Mindre mängd virus ger självklart en mindre risk. Sen spelar det ingen roll om viruset kommer från dig eller omgivningen. Det hjälper.

Jag kommer inte att ha mask om jag inte är smittad. Den kommer att öka risken för att jag blir smittad.

Men du får tro vad du vill.

En FFP2 eller helst en FFP3 skyddar dock.
Citera
2020-04-04, 23:13
Medlem
Jasså. Tiden börjar bli mogen. The shit is going to hit the Fan. Det är väl dax att jag gör mig lite mer synlig här.

IVAs börjar bli saturerade i Stockholmområdet. Om en ca. 7-10 dagar händer det överallt i Sverige: IVAs har inga platser kvar, folk börjar dö som i Italien eller Spanien p g a att de får inte det vårdet som de behöver för att deras liv skulle räddas.

Citat:
I takt med att allt fler covidpatienter har blivit så pass sjuka att de måste sövas råder det nu akut bris på narkosmedlet Propofol i hela region Stockholm. Det visar interna mejl från ett av länets stora sjukhus som SVT Nyheter tagit del av. Uppgifterna bekräftas också av en källa med insyn.
– Det är krigssjukvård vi bedriver just nu, säger källan till SVT Nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/interna-mejlen-avslojar-akut-brist-pa-lakemedel

I samband att likhögarna börjar växa, börjar pressen frossa med rubrikerna "Hur h-vete kunde det här hända i Sverige?"

Anders Tegnell - som har hittills hanterats med silkeshanskar av pressen och folket, faller nästan på en natt från nationalhjältestatus till the #1 Enemy of the State/Public.

Då politikerna är ryggradslösa skitstövlar i grunden, får stackars Anders lite mora-kniv i ryggen som "tack" för sina tjänsten och sen kick på arslet. Kanske tvingas han slicka lite corona-smittad stång före sitt avgång. Eat your own dogfood , så att säga. Det vore väl oxå det rättvisa, eller vad tycker ni?

De närmaste veckorna kommer visa såna tragiska nyhetsbilder från Sverige som man är mer van vid att se i Italien, Kina eller Spanien.

Det är inte bara de gamla som kommer att dö. Ni har blivit lite lurade av Anders. Ty IVAs blir saturerade, kommer ALLA över 60 efter en viss tidpunkt att dö. Av dem som behöver IVA-vård, givetvis. De är ca. 5-6% av de smittade som behöver IVA-vård. Om det här ska göras som Anders planerade, dvs. att ni alla ska få det här, är det enkel matematik: 10 miljoner x 5-6 % = 500000-600000 pers. En liten del hinner IVAs rädda, men enlikt NHS i UK, kommer ca. 40% som hamnar till IVAs, dö ändå, oavsett vård.

Även om vi halverar mina siffror, till ca. 250000 döda. Vad tror ni, vilken politisk vald regering tål att ta sånt smäll? Att det dör ca. kvartsmiljon medborgare i riket?

Jag tror Stefan Löfven avgår före Midsommaren är här. Eller kanske han gör som den där tyske finansministern? Det är väl the final solution ut det här skitet.

Tro inte, att även de yngre kan inte dö på det här. Jag tror deras andel kan bli ändå upp till 0.5% av de total antal döda. Det är ju ändå 1250 svenska i åldergrupper 20-60. Mer än vad det dog folk på Estonia när hon sjönk.

Många andra kommer att ha mycket långtidig sjukskrivning. Eller blir skadade för livet. SARS-2 gör elak skada i lungorna. Hade Anders inte berättat det heller till er? Vad synd.

Citat:
En stor del av ambulansutryckningarna i Stockholmsområdet beror just nu på misstänkta coronafall. Och långt ifrån alla patienter hör till riskgruppen äldre.
– Vi har inte kört in någon som är gammal, säger ambulanssjuksköterskan Joni Rääf, när SVT Nyheter följer med under en arbetsdag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stor-del-av-ambulansutryckningarna-i-stockholm-ar-misstankta-coronafall

Ni har säkert hört, att det är inte så farligt med det här COVID-19 - som jag faktisk gillar kalla SARS-2 ty SARS den är. Inte COVID-19, som är ett eufemismiskt namn given av WHO. I syftet att ni skulle inte fatta att det är den befruktade SARS-sjukan det är frågan om. Jo, men ni har säkert hört, att "det är bara de gamla som dör". Vilket ni glad accepterade? En modern Ättestupa alltså! Heja o välkommen! Det sitter väl lite kulturen (generna?) att acceptera Ättestupa-koncepten så lätt även i modern Sverige!

Men att 80% skulle få "lindriga besvär". Berättade ingen, att ca. 60% av dem som har "lindriga besvär" utvecklar en liten pneumoni ? Och att smärtorna och febern kan hålla sig i veckor! Jag har bekanta som har varit sjuka sedan i början av mars månad. Över en månad alltså! Låter SJUKbra vad! Mot flockimmunitet, heja heja! Låter det fortfarande som "lindriga besvär"? Låter det fortfarande lockade att få det här skitet?
Citera
2020-04-04, 23:14
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt, det räcker med att handhygien inte är 100 %. Jag vet att all personal inte följer den notoriska handhygien som krävs inför och efter varje kontakt med en boende 24 h om dygnet. Har flera källor på att rätt många inte ens tvättar händerna och underarmarna när de kommer till jobbet och ska börja sitt pass.

Nej, även om det skulle vara så, så räcker det inte.

Viruset måste komma någonstans ifrån oxå.

Vartifrån är det tror du?

Det troligaste stället är ifrån dem själva, i vilket fall det räcker med att de andas på eller pratar med "brukaren" för att den ska bli smittad.

Din teori står därmed på svajjande ben. Flawed logic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in