2020-04-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vore väldigt bra om de nordiska länderna hade ökat samarbete inom fler områden
Hoppas EU upplöses efter denna kris, där de större länderna bara roffar åt sig, samarbete fungerar bara på pappret.
Ja det hadde vært veldig fint med mer samarbeid

Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det känns rätt logiskt att de nordiska länderna borde kunna samarbeta mer.

Jag tror Sverige och Finland har ett försvarssamarbete eftersom vi inte är med i Nato. Men jag vet inte om vi har något medicinskt samarbete i Norden?

Men det borde man kunna fråga politikerna om.
Her kan man finne eventuelle internasjonale avtaler:
Citat:
Andre nordiske avtaler og lovgivning
I de nordiske landene finnes det offentlige rettsdatabaser med nasjonal lovgivning. Disse databasene kan også inneholde informasjon om internasjonale avtaler.
https://www.norden.org/no/information/offentlige-rettsdatabaser-i-de-nordiske-landene

https://www.norden.org/no/information/avtaler-og-lovgivning

Jeg husker ikke om jeg linket til denne:
Citat:
Nordisk ministerråd er de nordiske regjeringenes offisielle samarbeidsorgan. Nordisk ministerråd arbeider for felles nordiske løsninger på områder der de nordiske landene kan oppnå større resultater ved å samarbeide enn ved å løse oppgavene hver for seg.
https://www.norden.org/no/nordisk-ministerrad
Citera
2020-04-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
och det har massor med skyddsutrustning
Ok, jag ger dig helt rätt i den biten.

Men det är lite för sent för Sverige att gå den vägen nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur flyttar jag fokus eller frågan kring ämnet när jag konkret fokuserar på antal döda?
För det är väl det ni går efter?
Antal döda skiljer sig inte markant i år jämfört med antal döda i fjol under samma tid.
Det är bara att kolla upp siffrona själv på SCB!!
Än så länge. De senast publicerade dagarnas siffror är väldigt mycket under det normala. Jag gissar på att det är en ”fördröjning” av okänd anledning om en journalist skulle fråga varför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nej, om det blir 60% eller någon annan siffra beror inte på hur vi plattar ut kurvan. Totala antalet blir detsamma, en plattare kurva innebär bara att det blir utspritt över en längre tid.

Och som jag förklarat flera gånger tidigare så leder inte isolering automatiskt till en plattare kurva.
Och man slutar inte smitta vid gränsen för flockimmunitet bara för att den är uppnådd. Har 10% av befolkningen smittan när flockimmuniteten uppnås så kommer de att smitta knappt 10% till osv.

Flockimmunitet måste utgå från några få smittade för att den skall fungera. Finns det många smittade i flocken så fortsätter de att smitta andra ett långt tag efteråt.
Citera
Medlem
Citat:
Att det inte peakade lika tidigt som dom först trodde är ett tydligt tecken på att vi gjort ett bra jobb för att platta ut kurvan. I slutändan kommer cirka 60% att bli smittade, och den siffran kommer bli mer eller mindre densamma över allt i världen.
Vi har ej plattat ut kurvan.. Skit snack.. Vi har högst dödlighet i norden och top 10 i EU och då är vi ett väldigt glesbyggt land.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Nja jag är rätt säker på att vi kommer ha flockimmunitet (i någon form)till sommaren om vi kör på som vi gör nu. Kommer dock göra ont fram till dess. Tror minst 15000-25000 (90% äldre) kommer dö innan midsommar. Sen är jag inte säker på att flockimmuniteten är lösningen. Viruset kan förändras.

Vi kör på som nu med typ 70 nya på IVA varje dag.

Det du förespråkar innebär att 3-4 k behöver IVA varje dag.

I absolut bästa fall har vi 700 ventilatorer i hela landet. Tveksamt om vi ens nu har personalstyrkan att ratta dessa.
Citera
2020-04-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vi har ej plattat ut kurvan.. Skit snack.. Vi har högst dödlighet i norden och top 10 i EU och då är vi ett väldigt glesbyggt land.

Börjar tappa tålamodet med dig en aning. Snälla uttala dig inte om saker du inte förstår.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Du kan tro på det du, det enda du gör är att koncentrera virusen till kondenset som bildas och som du får i ansiktet.

Idiot, vart hade viruset tagit vägen om det inte hade fastnat i munskyddet tror du?
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Än så länge. De senast publicerade dagarnas siffror är väldigt mycket under det normala. Jag gissar på att det är en ”fördröjning” av okänd anledning om en journalist skulle fråga varför.

Visst. Men om det inte sker markant ökning inom 2 veckor så kommer det inte ske längre fram heller.
Hur länge skall Regeringen hålla folk hemma?
Citera
Medlem
asploevets avatar
Ett system måste testas för att se om det verkligen är hållbart.

De flesta av oss har anat eller förstått att det nuvarande systemet har fundamentala brister i grunden.

Men bygget är långt gånget och nu testas det kraftigt så vi får se vad det är gjort av samt dess förmän i olika former.

Vi får se om vi tills vidare kan undgå det oundvikliga.

Njut av showen!
Citera
2020-04-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det lät ju inte så bra, men sambon Carrie Symonds är tydligen bara 31-år så det borde väl kunna ordna sig för både henne och barnet.

Men visst, graviditeten komplicera ju det hela.

Gravid = tillhör riskgruppen

"Den som är gravid har ett nedsatt immunförsvar och när det gäller vanlig säsongsinfluensa betraktas gravida som en riskgrupp. Gravida har också minskad lungkapacitet, eftersom fostret och livmodern tar allt större plats, och därför riskerar gravida att bli svårt sjuka av vanlig säsongsinfluensa mot mitten och slutet av graviditeten."
Citera
2020-04-04, 23:05
Medlem
Citat:
Verkar lovande som att vaccin kommer att komma för covid-19, men det spelar som sagt i nuläget ingen roll. Flockimmunitet är enda utvägen.

Hoppas det men tror att det mest är click bait och haussning för mer utvecklingspengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in