2020-04-04, 23:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Naturligt att vara rädd, från 50 år och uppåt är dödligheten betydande, 80+ värst. Därunder försumbar. Alla känner inte till sina sjukdomar, de har accepterat att orken minskat osv.

Vad menar du med att dödligheten är betydande från 50 år och uppåt?

Det finns ingenting i de undersökningar som gjorts, exempelvis i Italien att det skulle stämma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om det blir 60% eller någon annan siffra beror på hur vi plattar ut kurvan. Tar vi inte bort smittan när vi mår 60% så kommer 70-80% att smittas. Flockimmunitet fungerar inte så bra om smittan redan finns i flocken...

Nej, om det blir 60% eller någon annan siffra beror inte på hur vi plattar ut kurvan. Totala antalet blir detsamma, en plattare kurva innebär bara att det blir utspritt över en längre tid.

Och som jag förklarat flera gånger tidigare så leder inte isolering automatiskt till en plattare kurva.
Citera
Medlem
Alvaros avatar
När folk pratar om åtgärder som länder gjort handlar det också om att tex i Norge har i princip alla livsmedelsbutiker satt upp glas-skärmar framför kassa-personalen, det står antibac i alla ingångar. Det är glasskärmar mellan dom två platserna man packar sina varor i..

På apoteken är det glasskärmar överallt, många apotek har prickar på golvet så man bara får gå i en riktning så personer inte ska kunna mötas osv inne i butiken.

I Sverige har det inte skett mycket sånt utanför stockholm direkt.. Det är inte bara greppen som riksdagen tagit som ger resultat utan det handlar också om vad Ica gjort eller vad personer i samhället gör.

Var någon studie som visade att Norge hade en minskning på typ 57-58% av sociala gatherings medan Sverige bara hade en minskning på 36% eller nåt sånt.. Är rapporterad tidigare i tråden flera gånger <- kan vara att det inte var social gatherings utan typ sociala knytpunkter i samhället eller nåt.. minns inte helt.

Poängen är att det inte bara är upp till riksdagen om befokningen/företagen inte gör ändringar också.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Att det inte peakade lika tidigt som dom först trodde är ett tydligt tecken på att vi gjort ett bra jobb för att platta ut kurvan. I slutändan kommer cirka 60% att bli smittade, och den siffran kommer bli mer eller mindre densamma över allt i världen.
Det sistnämnda håller jag med om men att de helt öppet ljög är helt absurt och som vanligt kommer de undan med att ingen ko på isen där.
Invandringen går plus 900 Miljarder.
I skolorna lärde de ut att invandringen kostar baaaaaara 2% av BNP.

Sjukt land vi lever i.
Citera
2020-04-04, 23:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag frågar dig hur många du tror kommer att vara registrerade som döda i Sverige i statistiken för 2020. Jag frågar inte bara om covid-19.

Det är i genomsnitt 90000 som dör varje år i Sverige. Hur många tror du det kommer att vara 2020 (alltså alla som dör oavsett vad de dör i)?

Den här tråden handlar om covid19 om du missat det. Vill du prata dödsolyckor i trafiken o självmord mm så får du ta det i en annan tråd
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Han är lite drygt 70. Aldrig sett honom rädd innan. Men detta är han rejält skraj för. Inget kul att behöva ligga och lipa efter luft det sista man gör antar jag. Han som alla andra ville ju ha ca 10 år till. Detta virus gör att många bara får fyra veckor till.

Finns ingen som kan garantera någon 10 år till.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Syr du din mask i en flerlagers dammsugarpåse så plockar den en del. Men visst, syftet är främst att stoppa viruset när man andas ut. Lyckas man med det så blir det mindre mängd virus på allt i butiken med.

Jag skulle inte lita på ett hemmabyggt andningsskydd, jag beställde mina N-95 ifrån Kina innan smittan hann hit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vad sägs om ungern, slovakien och Estland?
Intressant. Jag tror förvisso att dessa är väldigt tidigt i sin spridning, men det återstår att se.

Om du bara får välja ett av dem?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Inte min inte, alla foliehattars här dock, som ylade över fascistmetoder, mörkning, regeringe och stats-TV i maskopi osv. Minst 25 konton skrek som galna grisar. När man gång på gång försökte förklara att det säkert var tekniskt fel eller gdpr-relaterat. Man behöver inte vara klyftig för att begripa det ens.
Märkte det.
Citera
2020-04-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Jag tror inte man lyckas utveckla ett vaccin. Finns det ens vaccin mot coronavirus?

https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Verkar lovande som att vaccin kommer att komma för covid-19, men det spelar som sagt i nuläget ingen roll. Flockimmunitet är enda utvägen.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men nu visar hans gravida sambo tecken på smitta..

Det lät ju inte så bra, men sambon Carrie Symonds är tydligen bara 31-år så det borde väl kunna ordna sig för både henne och barnet.

Men visst, graviditeten komplicera ju det hela.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Den delen är faktiskt spännande (enl. mig), samma kur prövas även i andra länder.., så jänkarna är inte först på det.

(fråga mig inte om källa, läst det någonstans)
Published:February 27, 2020:

Citat:
Convalescent plasma or immunoglobulins have been used as a last resort to improve the survival rate of patients with SARS whose condition continued to deteriorate despite treatment with pulsed methylprednisolone. Moreover, several studies showed a shorter hospital stay and lower mortality in patients treated with convalescent plasma than those who were not treated with convalescent plasma.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30141-9/fulltext
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in