2020-04-04, 22:21
Medlem
Det är bra, snart har vi flockimmunitet i Sthlm och resten av gamlingarna är skyddade.
Dom som dör skulle dött ändå inom ett halvår.
Synd att hela ekonomin och ungdomens möjligheter behöver sabbas pga den narcissistiska 40-talisternas odödlighetsnarcomani.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Sverige har 22 innevånare per kvadratkilometer, Belgien har 379 och Schweiz har 201. Sverige är fyra från slutet, Belgien har den 6:e största tätheten, och Schweiz den 12:e största (Italien ligger 12:a). Listan gäller Europas stater och omfattar 44 länder.
Sånt spelar en stor roll.

https://www.indexmundi.com/map/?v=21000&r=eu&l=sv

Belgien och Schweiz har större turism än Sverige. Dessutom passerar fler personer dessa länder än vad som passerar avkroken Sverige.
Sånt spelar också en stor roll.
Går man på rubrikerna i svenska tidningar så räckte det ju med några smittade återvändande skidturister för att smittan skulle spridas här.

Sverige har helt enkelt en jäkla tur om vi klarar oss lindrigt - allt annat är kvaöificerat skitsnack.
Hade sen vår politiker och berörda myndigheter varit mer på tårna så hade situationen här sett bättre ut än vad den gör.
De viktiga faktorerna för att klara det hela bra är sådant som att ha välorganiserade, sammansvetsade samhällen, egna industrier, god krisberedskap och ej nedmonterad sjukvård. Detta gäller för Sydkorea och Japan, som råkar vara två av världens mest tätbefolkade länder, men som alltså ändå klarar sig bra. Befolkningstäthet kommer i slutändan visa sig spela mycket liten till ingen roll.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har märkt att det börjat komma tillbaks folk på vissa matställen. Tycker det är total galenskap, men när andra länder skapar lagar och regler skapar vi riktlinjer i Sverige. Kanske är jag alarmist, men jag tror inte det här kommer sluta väl för Sveriges del.

Hindra Stockholmarna från att resa så blir det bra.
Citera
2020-04-04, 22:22
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu börjar finska tidningar ge Tegnell rätt: dels kan det vara så att en mycket större del av befolkningen världen över ÄR redan smittade - men symptomfria. Dels gör lock down och olika slags karantäner större skada för samhället än viruset.

Så från det att finnarna undrade om Tegnell var hög till det att han trots allt och efter allt har haft rätt hela tiden.. Hans strategi (inte bara hans utan hans teams..) är den som skadar samhället minst och i slutändan kan vi ändå inte värja oss, eftersom viruset smittar mycket effektivare än vad som har trotts hittills (av många).

I England har man vaknat och börjat undra när skolorna ska öppnas igen.

Och i överlag börjar man nu mer prata om skadeverkningarna på lång sikt när man låter tusentals (tiotusentals, hundratusentals?) företag gå i konken.

Att återhämta sig från det kommer att vara mer smärtsamt och ta längre tid än att göra som Tegnells gäng har förespråkat dvs. försöka bromsa utan att stänga ner helt.

Jo, men då låter det mer som att ekonomiska intressen skall få gå först och inte spillda människoliv... Iofs lär ju många fler dö om ekonomin totalhavererar, hmm - svårt detta och eftermälet blir ytterst intressant att följa...
Citera
2020-04-04, 22:22
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
De svenska judar som har dött i corona är överrepresenterade hela 14 gånger jämfört med den övriga döda. Det skulle vara intressant att se statistiken på de somalier som har dött i Sverige i corona, för att jämföra överrepresentationen.

https://www.timesofisrael.com/swedens-jewish-community-with-9-dead-hit-disproportionately-hard-by-virus/?fbclid=IwAR03XwhUGBXea6v1x73lidPTVEGniEwj8bguXTjJ Us9wsis4T2vXlJp0_yQ

Det var intressant. Det har inte svensk media rapporterat om. Men nästan alla var över 80 år och förintelseöverlevare. Även i Storbrittanien var judar överrepresenterade i dödsstatistiken.

Min gissning när det gäller judar i Sverige är att det är många äldre judar i storstäderna särskilt i Stockholm.

Enligt wiki fanns det 68 700 somalier i Sverige 2018. Jag har hört att ca 15 somalier dött?

Det ger 0,00021.

Sveriges befolkning 2018 enligt wiki 10 120 000. 373 döda i Sverige om jag minns rätt.

Det ger 0,000368.

Så ingen överrepresentation bland somalier.
Men det vore intressant att veta exakt hur många somalier som dött. Fast i Sverige skulle det anses vara rasism. Men man vet att gener påverkar sjukdomar.
Citera
2020-04-04, 22:23
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
...

Om du tycker att det finns något land i Europa som har en bättre strategi, nämn det landet vid namn, så att vi kan jämföra resultatet efterhand.

...
Du glömmer att Sverige är ett litet oansenligt land i utkanten av världen. Liten befolkning på en stor yta, om än med några kluster. Vi har Europas lägsta koncentration av PM10 (små partiklar som skadar lungorna).
Vi har därför alla möjligheter att klara oss ifrån detta - framför allt som andra gjort jobbet åt oss genom restriktiva åtgärder och stängda gränser - och trots vår regerings och myndigheters valhänta agerande.

Och glöm inte att det räckte med några återvändande smittade alpturister för att smittan ordentligt skulle börja spridas här. Så känsligt är läget.

Så du kan inte riktigt göra den jämförelsen. Ingen vet vad som skulle ha hänt om alla länder (inkl Sverige) på ett eller annat sätt agerat annorlunda. Jag stödjer dock restriktiva åtgärder, och man måste vara tydlig och peka med hela handen, det håller inte att flumma.

Sen så är det inte en frågan om en tävling, även om vissa här inne som klankar ner på andras resultat verkar se det så.
Citera
2020-04-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Att de som nu dör i Corona inte skulle dött annars.

Men alltså va? 😂
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Lite bakgrundsfakta: Spridningen startade i Kina månader tidigare än man först trott. Detta kan ni enkelt verifiera genom googling, men jag ska göra det ännu enklare för er, ni kan helt enkelt inse det om ni resonerar lite rimligt:
Spridningen har haft en så pass hög takt, från 0 till 100 bokstavligt talat. I januari fanns det (enligt vad man trodde tidigare) ingen smittad utanför Wuhan. 2 månader senare (en månad sen idag) har varenda liten by i hela världen fått smittan. Takten på den spridningen är helt enkelt för hög för att den ska ha kommit så långt som den gjort idag på så kort tid. Med den takten skulle det innebära att nu, ytterligare en månad senare, 100% av Sveriges befolkning fått smittan.

Jag tror dock att väldigt många här är eniga om att smittan pågått längre än man tror. Men det är viktigt att förtydliga det. Det är viktigt, både för att förstå att smittan var väldigt utbredd när karantäner infördes, men också för att förstå att dödligheten inte är högre än en vanlig influensa. Procent som avlider av de smittade motsvarar en vanlig influensa. Skillnaden med corona är att den sprids lättare, vilket gör att TOTALA ANTALET DÖDA blir fler.

- Det som är lömskt med Covid-19, är att sjukdomen först breder ut sig i tysthet, och sedan slår till.

Det scenario som du beskriver, innebär att Covid-19 har spridits ännu bredare, och ännu osynligare, än vad som har framkommit i den vanliga rapporteringen. Det är en skrämmande tanke.

Anders Tegnell har svikit folket genom att avfärda smittsamhet utan symptom. Ifall ditt scenario är korrekt, så är Anders Tegnells svek ännu mycket större än det annars skulle vara.

För oss som inte är experter inom smittsamma sjukdomar, så blir det svårt att veta vad som är sant och falskt, när vi upptäcker att expertisen inte har varit ärlig mot oss. Vem talar sanning? Vem kan man lita på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Resonerar du på samma sätt ifall någon föreslår att Europa ska sluta ge bistånd till Afrika? Utan bistånd så kanske en massa afrikaner mister livet, men det är bara för afrikanerna att gilla läget?
Nej, det hade inget med det jag skrev att göra.

Om Covid-19 inte triggar ett varaktigt bildande av antikroppar, så är sannolikheten mycket liten att vaccinet ska trigga ett varaktigt bildande av antikroppar mot Covid-19.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Hindra Stockholmarna från att resa så blir det bra.

Blir det? Smittan finns väl redan i vartenda län i hela Sverige, även om det förstås är värst i Stockholm.
Citera
2020-04-04, 22:25
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Du ville minnas vad chefen för Socialstyrelsen sagt utan att kolla upp det. Är jag ett högerspöke också? Packad är ju självskrivet när jag argumenterar mot dig men spinn vidare bara.

Aha, du släppte "mörka" helt och låtsades som att det regnade efter att blivit ägd och fokuserade på att göra en klassisk halmgubbe för att försöka vinna poäng. I see.

Jag minns alltså att det sagts att beredskapen är god. Klassiskt, inte bara i Sverige. Vad ska de säga? "Ser rätt illa ut, borgarna har monterat ned allt så ingen vet vad den andre gör, så det är snudd på kört"?
Samtidigt vet jag också att det sas att regionerna rapporterat att det är dåligt med skyddskläder osv. Har aldrig ens hört något annat sägas om det. Men visst, länka till när det sägs att vi hade plenty då. Och hur var det med dekretet från regeringen att mörka, du får gärna länka det också! Tomte.
Citera
2020-04-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vi är i början.

Smittan tar 2-3 veckor innan symtom syns.

Förstår inte varför alla tror att alla blev smittade på en och samma gång.

Exceptionell ökning!

Ja detta är verkligen en exponentiell situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in