2020-04-04, 22:12
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Skyddsutrustning eller ej så om det slarvas med de basala hygienrutinerna så kommer det spridas där åndå. Spelar ingen roll om det är i Sverige eller något annat land, det är samma resultat i de flesta länder. Se Frankrike som nu lägger till döda "nursing homes" i sina rapporter. Och det är känt sedan tidigare att de inte har samma utbildning, kunskap eller noggrannhet som sjukhuspersonal i basala hygienrutiner.

Efterssom vårdpersonalen har undersköterskeutbildning så är det nog inte hygienen som är problemet när pensionärerna får COVID-19. Det räcker ju att de andas på dem efter att ha blivit smittade av sina barn. Jag har hört att vårdpersonal andas en hel del. Men det kanske bara är ett rykte.
Citera
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ellerhur!? Demokratiska principer och öppenhet har sina poänger ändå. Självklart räknas det även utanför sjukhusen i den mån berörda regioner, kommuner etc gör det. Eller har du brevet från regeringen med order om att mörka?
Just "mörka" ja, det betyder medvetet undanhålla, dölja eller ändra siffror. Det är som själva innebörden. Så nej, det kan inte tolkas på flera sätt. Om det beror på annat så får du använda andra ord.

Gjorde hon det? Tycker jag hört ända sen start att det varit si och så med skyddsutrustning, även innan corona.

Ok då vet jag! Din egen strävan efter sanningen stannar med andra ord vid vad du vet och inte vid vad du vill ta reda på. Bra i dessa tider, eller?
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Var ser du hur många som är lediga?

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5
Citera
2020-04-04, 22:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Säger inte så mycket då det i veckan kom en del eftersläpande dödsfall.

Vi får se. Just nu ligger vi på takten ”medelsvår-svår influensasäsong ”.
Citera
2020-04-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Sök på sjukhusen på instagram. Personal har tid att tatja runt och posera på selfies med skyddskläder.

Stockholm befinner sig i katastrofläge, det tar väl inte många sekunder att ta en selfie.
Citera
2020-04-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Någon annan som börjar undra vad som egentligen försigår här?

Det har dött ca 391 pers på 4 veckor i Corona i Sverige.

Som jämförelse dör det ca 245 pers per dag i Sverige.

Nu vill regeringen få rent av diktatoriska möjligheter som bara hänt sist under 2:a Världskriget.

Hela världen är nedstängt för att 60.000 pers dött.
Det dör 60-80.000 pers bara i influensan varje år bara i USA.

Vad är det som EGENTLIGEN händer? Något stämmer inte.

De som dör i corona är naturligtvis
utöver de som dör annars.

Corona sprids extremt fort, därför måste man ta till extrema åtgärder.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Finns det statistik dagligen på hur många stockholmare som dör?
250 pers dör varje dag i Sverige. Stockholmare representerar 13% av befolkningen. Såvida de inte har en konstant överpresentation så borde det bli ca 30 pers.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Man kan räkna antalet unga personer döda av corona på 2 händer worldwide iprincip och det säger väl en hel del om hur ovanligt det är, det är förmodligen större risk att man blir skjuten i skallen en torsdag natt i Rinkeby C än att dö av corona.

Absolut intressant. Såg på franska nyhetskanalen att 35% av sjukhusvårdade är under 60 år. Det redovisades inte ålder på de som avlider men du har kanske sett "world wide" statistik.
Den franska uppgiften måste ju betyda att 60-åringar och yngre med stor säkerhet överlever med sjukhusvård.
Vi får verkligen hoppas att IVA-platserna räcker till i Sverige.
Tyvärr kan ju mängden antalet smittade göra att även 60-åringar kommer vägras bästa vård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker FHM har agerat i enlighet med hur informationsläget såg ut då. Det har ju framkommit mycket mer om viruset och spridningen, med facit i hand.

Det har inte gått att missa att FHM:s strategi byggt på att deras egna analyser visat att mörkertalet är enormt, därav är dödligheten mycket mindre än vad som ryktas, och chanserna att kunna stoppa smittan är mycket små. Anders Tegnell, och andra, har sagt det gång på gång.

Här t.ex. för två veckor sedan, 19 mars. Tom Britton säger att 100,000 svenskar kan vara smittade. Anders Tegnell svarar att det sannolikt är ännu mer än så:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-sannolikt-att-fler-an-100-000-svenskar-ar-smittade/

Det blir inte tydligare än så.

Jag drar redan mitt strå för att rädda er andra, eftersom jag troligtvis redan har Covid-19.

Om du tycker att det finns något land i Europa som har en bättre strategi, nämn det landet vid namn, så att vi kan jämföra resultatet efterhand.

Som naturvetare kan jag läsa grafer, ja, och kan läsa att den högsta kända dödssiffran per capita/dag är 11.34 döda per miljon invånare (27:e mars i Italien).

Det motsvarar att Sverige har 113 döda per dag. Där har man mellan tummen och pekfingret hur illa det kan bli i Sverige, när det är som värst.

Det är omöjligt att veta hur FHMs analys varit då dom aldrig har skrivit något på ett papper. Man kan få FHM att ha rätt eller fel i allt i efterhand och det är nog deras strategi.

Det är äckligt hur Sverige, ett demokrati, styrs av en myndighet med noll transparens i sina beslut.
Citera
2020-04-04, 22:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
De som dör i corona är naturligtvis
utöver de som dör annars.

Corona sprids extremt fort, därför måste man ta till extrema åtgärder.

Detta vet du inte. Fram med belägg eller håll mun.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Ok då vet jag! Din egen strävan efter sanningen stannar med andra ord vid vad du vet och inte vid vad du vill ta reda på. Bra i dessa tider, eller?

Och hur i helsike läste du in det i vad jag skrev? Vad där leder dig till den galna slutledningen? Ställ bort groggen nu.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vi får se. Just nu ligger vi på takten ”medelsvår-svår influensasäsong ”.

Vi är i början.

Smittan tar 2-3 veckor innan symtom syns.

Förstår inte varför alla tror att alla blev smittade på en och samma gång.

Exceptionell ökning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in