2020-04-04, 21:51
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Potentiellt i Stockholm, men inte i hela Sverige.. Eller kanske jag vet faktiskt inte

Haha. Klockrent Hela läget och expertisen prognoser, men förenklat till några rader.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Det sammanfaller. Många äldre sjuka som skulle dö av sin cancer, hjärtsvikt eller åderförkalkning dör nu istället av covid-19.

Det var dock inte min poäng.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarolyXX
Jag tror att 10% av oss redan har "Corona". - Och då kan vi sälla oss till en klubb med Tom Hanks, Boris Johnsson och Prince Charles...

Om så inte vore fallet skulle jag bli förvånad över att viruset drabbade sådana celebriteter.

- Många av oss har det. - Vi vet det bara inte.

- Och det är goda nyheter.

/SG

Tror jag med.
Någon som vet hur det går för Hanks, Boris och prinsen?
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Italien med flest döda har ytterst få unga dödsfall. Jag anar att de flesta unga, även om kroniskt sjuka, överlever covid-19 - även fast Italiens sjukvård går på knäna.

Att det blir stora rubriker varje gång en ung människa checkar ut är inget konstigt, det är så massmedia tjänar pengar.

Man kan räkna antalet unga personer döda av corona på 2 händer worldwide iprincip och det säger väl en hel del om hur ovanligt det är, det är förmodligen större risk att man blir skjuten i skallen en torsdag natt i Rinkeby C än att dö av corona.
Citera
Bannlyst
Citat:
Att det inte är alls säkert att antal döda per år 2020 kommer avvika speciellt mycket från föregående år.
har du en trovärdig källa med länk för ditt pastaende? Eller killgissar du lite?
Citera
2020-04-04, 21:52
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Jo men man kan ju räkna ut med ärslet att det inte är 6k smittade av corona i Sverige.. Säkert 6 k smittade bara i Huddinge där jag bor och då överdriver jag nog inte ens

Redan bekräftat sedan länge tillbaka att sjukhusen bara testade dem som var kritiska. Alla andra fick gå hem och vila upp sig.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Har du en källa med länk som bekräftar det du skriver?

Vad menar du? Lolla upp SCB hur mpnga som dog januari-mars 2019 och jämför själv.

Hur vet ni att alla som dog igår på något sjukhus i Sverige dog av Corona eller de underliggande sjukdomar som de hade?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ingen mening att hänga ut någon, dessutom kan du inte ha läst tråden om du inte sett någon kommit med den uppskattningen tidigare.
Har hängt med i över två månader. Någon enstaka har gjort uppskattningar i ett öppet samhälle där inga restriktioner gjorts som kan överensstämma delvis med vad du påstår.
Men nu är vi där. I ett delvis stängt samhälle och vi kommer ändå få siffror som överstiger 150-200 per dag med råge. Sedan hur många som kommer att bli märkta med C-19 vet vi inte förrän nästa år då det går att räkna överdödligheten på allvar.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Har du en källa med länk som bekräftar det du skriver?

Varje dag 2018 dog 250 svenskar. Där är ett viktigt tal att jämföra med.

Det som händer nu är inte bra, men inte det värsta som hänt
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Någon fler som funderat över hur den här pandemin ska sluta?
Jag tänker en hel del på det.

Hur länge fungerar det att hålla sig undan, jobba hemifrån, undvika så många sociala kontakter som möjligt? Hur länge fungerar det att inte gamla och riskgrupper ska möta andra människor?

Hur länge fungerar det att mer eller mindre stänga ned samhället? Jag fattar ju att många inte vill bli sjuka. Det vill inte jag heller och önskar inte heller någon annan att bli allvarligt sjuk.

Om man inte vill offra en massa människor är det väl bara ett fungerande vaccin som är lösningen? Men enligt de flesta sk experter ligger det ju MINST ett år bort. Klarar vi att hålla ut under den tiden, eller kommer vi bli tokiga? Vad händer med ekonomin och vad kommer hända med människors psyke? Kommer arbetsgivare att acceptera det här? Barn som undrar varför de inte får träffa kompisar eller gå på idrottsträningar. Det blir ett konstigt samhälle i längden. Varje besök i affären är en potentiell risk. Hur länge kommer det finnas mat på hyllorna? Det hela känns lite som att leva under krig, men ändå inte. Personligen är jag nog mer uthållig än snittet skulle jag tro (Kanske inte på Flashback), men i allmänhet. Märks redan att folk börjar krokna tycker jag och då är vi ändå bara i början som jag ser det.
Citera
2020-04-04, 21:53
Medlem
Citat:
har du en trovärdig källa med länk för ditt pastaende? Eller killgissar du lite?
Hur hade du tänkt att man skulle länka till en siffra som är känd först efter årets slut?
Citera
2020-04-04, 21:53
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf.Horn
Tre personer som jag känner testade sig för Corona fastän att de inte kände sig sjuka. Alla testade positivt och är vid det här laget mest sannolikt helt tillfrisknade. De hade inga symptom.

70 000 Amerikaner dog i Asiaten runt år 1957, vilket motsvarar 140 000 med dagens befolkningsmängd. Inte drabbades hela världen av panik för det, förmodligen för att samma människor hade genomlevt ett eller två världskrig.

Vi har blivit veka.

Du bor inte i Sverige antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in