2020-04-04, 20:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Vad händer egentligen i Frankrike andra dagen på rad med över 1000 dödsfall. Någon som vet?
Citera
2020-04-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Covid 19 är inte farligare än tidigare coronas.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924857920300972
Frankrike hade 3 döda när studien publicerades. Jag undrar om man ser på det annorlunda nu.
Citera
2020-04-04, 20:55
Medlem
Rainmans avatar
Domedagsprofeter: när börjar vi se tusentals döda per dag i sverige ?
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Finns vaccin för den influensan.

Måhända, men vid ett pandemiskt utbrott lär det bli kaos ändå med en såpass hög dödlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
420 skulle jag tippa på. Räknar man med drygt 1 miljon/pensionär i besparing så är denna strategi en god affär. Allt de behöver göra är hålla minen uppe och köra sina vanliga ursäkter så kommer detta gå jättebra.

Ungefär en halv miljard i besparingar för pensionssystemet hittills alltså, tack vare statens "urusla" strategi. Med tanke på vad pengakåta politiker är i Sverige, världens högsta skatt i kombination med lägsta invånarservice och tomma lager, så tvivlar jag på att detta är oavsiktligt.

Många fler miljarder kommer sparas in innan detta är över dessutom. FHM är antingen genomkorrupta och med på noterna eller världens minst kompetenta myndighet(förutom möjligtvis kalleankamyndigheten MSB)

Att viruset är luftburet samt smittar asymptomatiskt har jag tjatat om i månader, ända sedan de första rapporterna kom kring detta, men det har ju ignorerats totalt och istället motarbetats av deras trollfabrik. Allt för ekonomins skull. Nu ser vi resultatet av detta, precis som jag förutspått och sanningsvågen börjar bli för kraftig att motarbeta längre. Skadan är dock redan gjord, hälften av äldreboenden är nu infekterade tack vare att smittvägen
Barn i skola->förälder på vårdhem->"brukare" hållits öppen.

Men idioterna som ingår i den "grå massan", samt köttberget går ju alltid att lura vart man vill tyvärr. Dessa med attityden "Man ska lita på myndigheter!" är förhoppningsvis de första som går åt. Färre än någonsin kommer att ha den attityden efter detta. Revolutionen är nära, och huvuden kommer att rulla.

Det blev lägre men helg ska man ta med nypa försiktighet. Däremot så är det betydligt lägre än den exponentiell initiala ökningen som Sverige haft Vi skulle om vi initialt hade en dubblering var 2,6 dag ligga på 860 döda idag. Jämförelsen med Tyskland och Italien om kurvorna synkas med de initiala ökningen (värden från Worldometer):

SE: 373 (391 enligt c19)
DE: 775
IT: 1266

Sverige ligger lägre vid samma fas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men ditt cp! I Sverige testas bara personer i behov av vård, eller på sjukhem med symptom. Klart som fan att det blir höga dödstal då.
Nästan alla andra länder har exakt samma kriterier. Så vad menar du att man skall använda den siffran till?
Om du testas postivt för coronavirus och bor i Stockholm så är den generella risken att du dör en på tretton.

Så skydda dig stockholmare.
Citera
2020-04-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det kan mycket väl vara så att det har passerat mig obemärkt förbi men det verkar vara försvinnande få nyhetsreportage från IVA där patienterna kämpar för sina liv.

Från Italien, Spanien och USA är det en stor strömning av sådana inslag men inte i Sverige?

Också lagt märke till det.
Men du vet ju hur svensken är- måste vara solskenshistorier annars blir de rädda och sura och kräver bumbibjörnar och rosa sockervadd!
Citera
2020-04-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Covid 19 är inte farligare än tidigare coronas.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924857920300972

I imagine IFR = 1-1.2% in best case scenarios. The danger is that this is highly contagious, and while the fatality rate is low - it still hospitalizes a large ratio of infected. When hospitals are overwhelmed an IFR of 3% is likely.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ok, så nu är det förskolefröknarna de nya experterna vi skall lyssna på?
Jag förstår dock deras desperation, jag hade känt precis likadant. Men att du använder vad de tycker, för att avgöra om FHM är en pajasmyndighet blir ju rätt patetiskt

Utfärdar man rekommendationer som omöjligen kan följas så känns det dock något pajasaktigt. De måste vara fullständigt medvetna om hur tex en förskola och barnen där fungerar och att rekommendationerna därför inte fungerar där och vad som sker när klasser eller avdelningar slås ihop pga allt fler sjuka lärare och barnskötare.

När det också finns teorier från experter i utlandet om att mängden virus avgör hur svårt sjuk man blir känns det som medveten misshandel av personal inom skola och barnomsorg. När asymptomatisk smitta de facto existerar och barn med covid-19-smittade föräldrar ska gå till skola/förskola.... Personalen har ingen skyddsutrustning, inte ens när blöjor ska bytas (smitta via avföring finns), när barn gråter, snörvlar, nyser och kladdar överallt.
Ja, jag börjar luta åt att vissa beslut av FHM är riktigt pajasaktiga eller åtminstone människofientliga.

I förskolan där mitt yngsta barn går har nästan alla leksaker tagits bort eftersom personalen inte hinner rengöra dessa flera gånger om dagen. (Personalstyrkan är nere på 20%) Även om de hann rengöra flera ggr/dag hinner lilla Kevin kladda ner dem tills Albin stoppar klossen i munnen.
Citera
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Avlidandet upphör alltid under helgerna i Sverige. Det är sen gammalt.

Javisst ja. Korkat av mig att leva kvar i nån gammal, såväl som ny, kvällspropaganda.
Det var blott ett önsketänkande att 200 miljoner till gammelmedia skulle ändra på dödstalen ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det kan mycket väl vara så att det har passerat mig obemärkt förbi men det verkar vara försvinnande få nyhetsreportage från IVA där patienterna kämpar för sina liv.

Från Italien, Spanien och USA är det en stor strömning av sådana inslag men inte i Sverige?
Nä här har vårdpersonalen tid att latja runt i skyddsutrustning på sjukhusens officiella instagramkonton.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag har aldrig tvekat att viruset är väldigt smittsamt. Däremot tror många här inne på en dödlighet på 3-10% vilket är helt befängt.

Italien har nu 36 358 avslutade fall.

Rehabiliterade: 20 996
Döda: 15 362

CFR: 42%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här