2020-04-04, 20:46
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Tror som sagt på minst 60k döda med tanke på att vi ej har karantän och hela Östermalm är packat med folk på helgerna.
När tror du vi har 60K döda? Bara så jag vet när jag ska citera detta igen.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu börjar finska tidningar ge Tegnell rätt: dels kan det vara så att en mycket större del av befolkningen världen över ÄR redan smittade - men symptomfria. Dels gör lock down och olika slags karantäner större skada för samhället än viruset.

Så från det att finnarna undrade om Tegnell var hög till det att han trots allt och efter allt har haft rätt hela tiden..

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ingen skriver (särskilt kanske i Finland) att Sveriges modell är "den bästa". Man skriver att karantän och lock down är problematiska, eftersom de kräver ett exit - vilket man inte har planerat för när man stängde exempelvis skolorna.
[Min fetning]

Tänk vad man kan ge olika intryck beroende på hur man uttrycker sig.

Jag tror nog att det i alla länder förekommer diskussion om "vad sen?"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
FHM har väl besvarat både det ena och det andra du frågar? I alla fall så har jag uppfattat det.

Jag tycker FHM är fullständigt logiska, i alla fall sett ur en naturvetares ögon. Jag förstår inte heller vilket land i Europa som du tycker gör rätt? Vilket land ska vi ta efter, i Europa? Säg inte Kina eller Sydkorea, snälla. De är inte jämförbara med Sverige.

Det har sagts många gånger i tråden, men vaccin är potentiellt väldigt farligt. Det kommer säkert på lite sikt för riskgrupper, men det är inte aktuellt för massvaccination av barn och friska unga vuxna på många år, eftersom man måste säkerställa att vaccinet är mindre skadligt än Covid-19 för dessa grupper.

Välj vilket land du vill i västvärlden eller nordostasien: Beroende på var de är i smittsspridningskurvan agerar de bättre än Sverige. Vilket kommer att visa sig.

Om du är naturvetare kan du väl se att alla grafer som dragits upp efter vilken takt smittspridningen sker och har skett i olika länder visar att det är kört för Sverige.

Hade de inte turbostartat smittspridningen med att ta in smittade från Italien och Iran och köra ut dem direkt bland befolkningen hade vi kanske haft lite manövreringsutrymme tidigare att förbereda sjukvård m m.

Vad har man kvar att göra när smittspridningen snart är okontrollerad. Inte mycket. Därför börjar man hårt och lättar upp istället för att vara släpphänt i början och sedan försöka reglera. Det går inte att vända utvecklingen på mindre än 4-6 veckor p g a inkubationstid m m. Anden eller rättare sagt viruset är ute ur flaskan.

Angående FHM och deras grodor så länkar jag (och ger kredit) till användaren IQ-145 och hans lista:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Han fick dela upp det på tre inlägg för att få plats.

Ingen naturvetare kan försvara ett sådant agerande.

Skall du inte ut nu på lördagskvällen och bidra till flockimmunitet? Men det kanske du vill andra skall fixa åt dig?

Enda chansen för Sverige är att ha tur med att smittspridningen redan skett i Sverige samt stora delar av de drabbade länderna och många är symtomfria som det som stog på bl a Text-TV (jag länkade tidigare idag). Men det visste ingen förrän undersökningen/studien släpptes idag/igår. Och det har aldrig nämnts någonsin ens i teorin från FHM.
Senast redigerad av heavydutybody 2020-04-04 kl. 20:54.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Precis som vänsterfalangen.

Lever som man lär.

Precis det som är problemet. Man vet inte mörkertalet och det är så denna regering vill ha det för att det ska se fint ut.

Men folk samlar redan in data över vilka som dör nu i landet och kommer dubbelkollas framöver.
Ja det lär inte vara några större svårigheter att räkna ut i efterhand. Så du behöver inte vara rädd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vad är det du inte förstår? Du hävdar att Samhällsnytt sprider falska nyheter, inte sant?

Och då frågar jag dig, vad har du för belägg för detta? Har du någon källa som kan bekräfta detta?

Eller är det helt enkelt så, att det är Din Egen uppfattning, som du nu, när du blir ifrågasatt, inte kan backa upp?

Jag tror på det sistnämnda så länge fakta på det du säger lyser med sin frånvaro. Så länge du inte kan komma med fakta och källa på detta, så behöver du inte svara överhuvudtaget.
Det du verkar missa är att bevisbördan ligger på dig. Samhällsnytt, Avpixlat, Fria tider etc är ingen källa. Det är en telefonstolpe med en papperslapp fastskjuten med klammerpistol. Beklagar att du gått på det hela men så är det. Du kanske vaknar en dag, eller så gör du inte det. Inget jag bryr mig om då ni fortfarande är i kraftig minoritet.
Citera
2020-04-04, 20:47
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Lugn och fin, börjar masken rämna?
Du måste ha blandat ihop mig med nån annan ... ... troligtvis med den vars kommentar du med ett helgarderande bemötte.
Du tror att 5-10k liv kommer räddas i Finland genom stängningen av Nylandsgränsen
Citera
2020-04-04, 20:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men hur skulle det praktiskt vara möjligt att hålla det borta därifrån? Skulle man ha låst dörren med personalen kvar? Skulle hemtjänstpersonalen eskorterats mellan sina uppdrag av någon vakt och sedan låsts in i någon kasern på natten? Det är oundvikligt att viruset kommer dit.
Skyddsutrustning. De har inte haft något skydd alls.
Citera
2020-04-04, 20:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du tror att 5-10k liv kommer räddas i Finland genom stängningen av Nylandsgränsen
Gör jag?
Källa på det, tack.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha 15 i min närhet har haft covid-19. Är du utsänd av ngn?
Det finns gott om rysstroll här och man skulle kunna tro att du är ett men jag tror faktiskt inte att du är ett. Du är bara efterbliven. 60 000 döda tror du, vilket är så korkat så klockorna stannar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
När tror du vi har 60K döda? Bara så jag vet när jag ska citera detta igen.
När vaccin finns tillgängligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Så här tycker extremt många förskolelärare om FHM rekommendationer.

Jävla pajasmyndighet...

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/pLePJX/corona-sprids-fritt-i-den-svenska-skolan

Ok, så nu är det förskolefröknarna de nya experterna vi skall lyssna på?
Jag förstår dock deras desperation, jag hade känt precis likadant. Men att du använder vad de tycker, för att avgöra om FHM är en pajasmyndighet blir ju rätt patetiskt
Citera
Medlem
afKnollentotts avatar
Avlidandet verkar avtagigt.

Det har påståtts - ökats...

Folk dör - mest i parti och minut - hur är det nu ? Nu - räknat, statistiskt på årsbasis ?

Många lägger upp siffervärden / grafer / diagram. ,,,, Slutsatser, eller åtminstonde början till sådana.

Tack snälla för det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in