2020-04-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kanske inte, men om du anser dig vara vetenskapligt inriktat, så borde du kanske vara insatt i Einsteins relativitetsteori?
Är inte så intresserad av vetenskapliga teorier. Jag har inte utbildning, tid, utrustning för att testa vetenskapliga teorier.
Citera
2020-04-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vilka människors ord utgörs Gudsfruktan av?
Jag har inga aningar om vilka människor det är. Det kan ju finnas människor här i forumet som påstår att man ska frukta Gud. Men även de kan ju ha fått det av en annan människa. Kanske från en bok?
Citera
2020-04-04, 17:51
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har inga aningar om vilka människor det är. Det kan ju finnas människor här i forumet som påstår att man ska frukta Gud. Men även de kan ju ha fått det av en annan människa. Kanske från en bok?
Jaha så Gudsfruktan är inte på riktigt bara för att du inte tror på Gud?
Citera
2020-04-04, 17:51
Medlem
Citat:
Du frågade om jag studerat tusentals religioner, och drog slutsatsen att jag inte var intresserad när jag sade att jag inte gjort det.
Gud (som påstående ) har jag studerat mycket. Det jag studerat mest (på hobbynivå) är logik och hur man framför logiska argument, samt vad som är argumentationsfel. Dock har jag mycket kvar att lära och anser mig långt ifrån att vara expert. Tycker det är intressant, helt enkelt.
Och om jag själv ägnar mig åt argumentationsfel eller logiska kullerbyttor så vill jag veta det. Det är därför jag studerar sådant.

du uttalade dig om tusentals religioner; "Att blanda in människor är som upplagt för missförstånd, vilket tusentals religioner, gudar och tolkningar visat.".

ja du verkar intresserad av att argumentera. men vad är det du argumenterar för?
Citera
2020-04-04, 17:52
Medlem
Citat:

naturligtvis är Gudsfruktan inte värd så mycket om man inte tror på Gud.
Citera
2020-04-04, 17:53
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Nej det heter Gudsfruktan.

Guds fruktan låter inte särskilt respektingivande.
Gudfruktan = fruktan för gud, låter mer korrekt.
Citera
2020-04-04, 17:53
Medlem
Citat:
För många så är nog själva fruktan riktig. Men även de som tror på Gud kanske inte fruktar en annan Gud, så att säga?
Citera
2020-04-04, 17:54
Medlem
Gudsfruktan är simpelt uttryckt att man respekterar livets villkor och lever enligt dem!
Citera
2020-04-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
du uttalade dig om tusentals religioner; "Att blanda in människor är som upplagt för missförstånd, vilket tusentals religioner, gudar och tolkningar visat.".

ja du verkar intresserad av att argumentera. men vad är det du argumenterar för?
Ja, det är bevisat (enligt mig) att det finns tusentals religioner, gudspåståenden och tolkningar. Jag behöver inte studera själva religionerna för att anse det. Då alla dessa inte kan vara sann, så måste det bero på att människor har fel, ljuger, överdriver o.s.v.
Alltså blir det väldigt svårt om jag ska gå efter människors påståenden om Gud. Jag behöver något ”mer”.
Citera
2020-04-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ja, det är bevisat (enligt mig) att det finns tusentals religioner, gudspåståenden och tolkningar. Jag behöver inte studera själva religionerna för att anse det. Då alla dessa inte kan vara sann, så måste det bero på att människor har fel, ljuger, överdriver o.s.v.
Alltså blir det väldigt svårt om jag ska gå efter människors påståenden om Gud. Jag behöver något ”mer”.

ett litet underverk kanske?
Citera
2020-04-04, 18:01
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Vad har det med Gudsfruktan att göra?
Citera
2020-04-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
ett litet underverk kanske?
Ja, det kanske skulle räcka. Vem vet?
Det kanske finns en Gud som inte anser att fruktan är nödvändig? En god Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in