2020-04-04, 17:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Bra. Den används för opiatabstinens i mitt fall. Licens krävs för att få den och jag tror inte vem som helst får skriva licens.
Känner till det. Används tydligen för överaktiva ADHD:are också.
Citera
2020-04-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Bor på landet så det är lite annorlunda. Tror ändå det funkar någorlunda men sämre bland invandrare. Men man får hoppas Tengele har rätt eller så är han helt ute och cyklar. Lock down är egentligen nödvändigt om man tar med invandrare i ekvationen, politiker borde väl fatta detta?
Jag kan meddela att även på köpcentrum där majoriteten är samma grupp som släpade hit skiten när dom kom hem från sin skidsemester i Italien så fungerar det inte.
Köpcentrum har lika mycket besökare som vanligt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har svårt att förstå att man kallar gruppimmunitet för en lösning. Det är ju bara en konsekvens av att viruset sprids fritt i en population. Gruppimmunitet som det kallas har ju alltid uppstått när epidemier har härjat. Att förespråka gruppimmunitet är som att säga att det bästa är att ge upp.
Det är mycket möjligt att det inte går att stoppa spridningen, men man försöker i alla fall att bromsa den för att sjukvården skall hinna med.
En annan anledning till att bromsa spridningen är att man kan hinna få fram ett vaccin eller bättre behandlingar.
Men jag kan hålla med om att det måste vägas mot till exempel effekter på ekonomin. Det är en svår ekvation. Men det är möjligt att om man räknar samman allt så är det bästa att ge upp och låta viruset spridas fritt eftersom det går snabbast.

Låt mig omformulera mig: Flockimmunitet är enda utvägen.

Du har helt rätt i att målet är att få sjukvården att hinna med, men jag tror att du missar en viktigt poäng: De som inte smittas under karantänen kommer med största sannolikhet att smittas efter karantänen. Därför är karantän en kortsiktig lösning som kan användas för att hantera explosiva ökningar. Sverige har inte haft någon explosiv ökning. Än så länge håller vår sjukvård, även om den är hårt ansträngd. Det är dock viktigt att komma ihåg att hela världen just nu har en ansträngd sjukvård, så hur man än gör så kommer man inte ifrån det problemet. Tyvärr.

Du har rätt i det andra om att karantän också kan ha många andra baksidor, framför allt ekonomi. Dessutom föreligger risken att karantän resulterar i en (om än kort) ökning av spridningen, vilket anstränger sjukvården ytterligare. Vilket är det man vill undvika.

Denna situation är svår för alla länder. Allt som allt har Sverige och FHM hanterat detta bra. De har haft långsiktigt tänk och många parametrar i beräkningarna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Stora delar av migrantkåren sitter ju i en parallell värld med information via satellit-teve från hemlandet. Statstelevisionen envisas med att ha någon jävla dövtolk i rutan, men förmår inte texta programmen på arabiska. Klart att zoomalierna droppar, de har inte haft någon info.

De jobbar ofta inom hemtjänst, vården mm enligt statstelevisionen.
Citera
Medlem
Tänk på hur synd de är om alla restaurang ägare på Östermalm.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Hur hårt det än må låta, men jag tror många svenskar skiter fullständigt i deras äldre på boenden. Med både en mor och tidigare sambo som jobbat inom äldrevården, de flesta får väldigt sällan besök. Många dyker upp först när de dör,
Ja.
Det har du rätt i.

Det är inget vi kan vara stolta över.
Men det är ett faktum att både andras uppskattning och egen självrespekt sjunker när man inte längre kan dra sitt strå till stacken. Åldringar som klarar sig själv kan mycket väl vara helt utan kontakt med sina barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Så du menar alltså att MSB har varit väl förberedda och att Sauk pratar strunt?

Han har väl tagit bort klippet från sina kanaler så han har väl själv insett att han pratade strunt iallafall.
Citera
2020-04-04, 17:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Här är min "hemsnickrade" förklaring:
Citat:
Vad man gjorde i Kina var att fullständigt isolera Wuhan. Detta var nödvändigt, för att smittspridningen redan var extremt stor. De stängde Wuhan, och förstärkte med stora sjukvårdsresurser från hela landet, för att motverka den korta ökning som isolering medför. Kina uppmanade isolerade folk i WUhan att öppna sina fönster, för spridningen sker som mest i trånga utrymmen med nära kontakt.

Men vad hände med resten av Kina? Det är självklart så att smittan finns i hela Kina, men resten av landet fick lättare restriktioner, och idag rullar det på. De lättar på restriktionerna mer och mer för varje dag, men låg länge på en nivå som motsvarar Sveriges åtgärder. Endast Wuhan fick en lång och hård karantän.

Du säger ju emot dig själv angående Kina och Wuhan? Det vore jämförbart med att sätta Stockholm i karantän samt ge hårda förhållningsregler till övriga landet, vilket dom gjorde (men inte vi). Dessutom har du fel i att det är en droppsmitta, den är luftburen vid nära kontakt. Du har även fel i att 100% av Sveriges befolkning är smittade, det kan du inte veta men för fram det som en sanning. Familjer som lever tillsammans smittar varandra oavsett om det är karantän eller ej. Nej jag tror bara att du är rädd för en karantän och ensamhet. Det fungerar, det har vi vetat sen medeltiden! Din strategi, som vi kör nu (Tegnells), kommer att leda till att sjukvården havererar - då är vi alla rökta, det ser jag verkligen inte fram emot.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Det stämmer att psykiska sjukdomar och självmord ökar i Sverige efter hög arbetslöshet med mera. i Sverige .
Men tror du att fattigare länder har mer självmord än Sverige? Nej det det inte.
Det är tyvärr vissa folk grundar sin lycka bara köp köp köp... Det är inte bara deras fel globala företag propagerar och gör sitt slav de.
Kom ihåg långa köerna från natten för att köpa senaste IPhone för 15 000 kr.
Varför ska man bli bara lyckligt med det senaste pryl. Efter ett tag räcker det inte senaste när alla har det då gäller det dyraste.
Man förlorar lyckan på vägen till en illusion.
Om de människor inte anpassar nya verkligheten och inte omverderar sitt liv ligger illa till.
Det är oundvikligt att ekonomi
går ner de närmaste åren även om du offrar
de gamla och sjuka .
Det är tyvärr även Sverige har blivit gisslan av globaliseringen.
Det är bara sänka standart ribban till nödvändiga och omfördela resurserna i samhället.

Happiness begins within money, social status, plastic surgery, beautiful houses, powerful positions – none of these will bring you happiness. Lasting happiness comes only from serotonin, dopamine and oxytocin.

Vi tror att vi blir lyckligare av att äga och köpa massa prylar, men det handlar om skit vi inte behöver.
Lycka är komplext och individuellt.
Det är snarare vilka som är glada och tacksamma. Sverige ligger inte högt uppe på den listan.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-04 kl. 17:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Bor på landet så det är lite annorlunda. Tror ändå det funkar någorlunda men sämre bland invandrare. Men man får hoppas Tengele har rätt eller så är han helt ute och cyklar. Lock down är egentligen nödvändigt om man tar med invandrare i ekvationen, politiker borde väl fatta detta?
Beror helt och hållet vilka du syftar på, jag kan säga tvärtom när det gäller sydlänningar då de har lock down och har fattat innebörden av detta och kollar på deras hemländers agerande så håller de reglerna här hårdare än svenskar. Men det beror på vilka du syftar på.
Citera
2020-04-04, 17:33
Medlem
sannes avatar
Nu finns det tydligen intensivvårdsplatser iallafall i Stockholm enligt Björn Eriksson.

Citat:
STOCKHOLM. Ett internt nyhetsbrev som skickades ut på Karolinska i veckan hade en dyster dom: IVA-platserna i regionen kan ta slut redan i helgen. Men så har det inte blivit, menar hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson.
– Det kanske var rätt där och då för den avdelningen, men vi har tagit i ordentligt så vi har fått lite marginal. Som läget är just nu har vi mycket ledig kapacitet i regionen, säger han till Aftonbladet.

Han säger vidare att intensivvård inte behöver avslutas för vissa patienter:

– Nej, det är så nära normalt läge det kan vara. Det är nästan så att det finns mer vårdplatser nu än under normala förhållanden, för att vi har tagit i så mycket.
Citera
2020-04-04, 17:34
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Som alltid är Tom Britton väl värd att läsa/lyssna på.

0 - 3000 dör i Sverige under en vanlig säsongsinfluensa säger han. Uppemot 15000 skulle kunna dö i covid-19, under den kontrafaktiska förutsättningen att inga som helst åtgärder hade satts in.

Låter fullt rimligt.

Klokt nog avstår han från att spekulera i hur många som, beroende på de åtgärder som faktiskt vidtas, kommer att stryka med.
Fullt rimligt? Det skulle betyda max 2 gamlingar på varje boende i Sverige under ett år och ingen som fortfarande bor kvar i sitt eget boende.
Inte skulle man sätta restriktioner på max 50 personer om den siffran skulle vara i närheten av rimlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in