Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Jag har svårt att förstå att man kallar gruppimmunitet för en lösning. Det är ju bara en konsekvens av att viruset sprids fritt i en population. Gruppimmunitet som det kallas har ju alltid uppstått när epidemier har härjat. Att förespråka gruppimmunitet är som att säga att det bästa är att ge upp.
Det är mycket möjligt att det inte går att stoppa spridningen, men man försöker i alla fall att bromsa den för att sjukvården skall hinna med.
En annan anledning till att bromsa spridningen är att man kan hinna få fram ett vaccin eller bättre behandlingar.
Men jag kan hålla med om att det måste vägas mot till exempel effekter på ekonomin. Det är en svår ekvation. Men det är möjligt att om man räknar samman allt så är det bästa att ge upp och låta viruset spridas fritt eftersom det går snabbast.
Låt mig omformulera mig: Flockimmunitet är enda
utvägen.
Du har helt rätt i att målet är att få sjukvården att hinna med, men jag tror att du missar en viktigt poäng: De som inte smittas under karantänen kommer med största sannolikhet att smittas
efter karantänen. Därför är karantän en kortsiktig lösning som kan användas för att hantera explosiva ökningar. Sverige har inte haft någon explosiv ökning. Än så länge håller vår sjukvård, även om den är hårt ansträngd. Det är dock viktigt att komma ihåg att hela världen just nu har en ansträngd sjukvård, så hur man än gör så kommer man inte ifrån det problemet. Tyvärr.
Du har rätt i det andra om att karantän också kan ha många andra baksidor, framför allt ekonomi. Dessutom föreligger risken att karantän resulterar i en (om än kort) ökning av spridningen, vilket anstränger sjukvården ytterligare. Vilket är det man vill undvika.
Denna situation är svår för alla länder. Allt som allt har Sverige och FHM hanterat detta bra. De har haft långsiktigt tänk och många parametrar i beräkningarna.