2020-04-04, 17:23
Medlem
tomyhockeys avatar
sverige och brasilien verkar ha samma sjukldomsförlopp döda och smittade.
Citera
2020-04-04, 17:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MushiShroomi
Hört att det är dåligt med för högt BMI men hur är det med lätt undervikt? Menar inte anoreximänniskor nu utan bara naturligt smala personer med BMI ~18 som är någorlunda unga. Är det en riskgrupp? Såg någonstans att patienter i bästa fall i Stockholm skulle få 700 kcal dropp per dag?! Jag skulle nog dö av svält på sjukhuset och inte av Corona då. Hoppas jag inte hamnar där.

Rent logiskt borde personer som inte är så stor i maten ha sämre immunförsvar, kanske bra som förebyggande mot cytokinstormar och liknande? Vad tror/vet ni om smala med Corona?

Kroniskt sjuka brukar magra av, så lite fett är nog bra att ha om man ligger i respiratorn i 3 veckor bara med dropp.
Citera
2020-04-04, 17:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Är den dålig med Corona? Käkar den för närvarande i tablettform.
Inte alls. Förvånar mig att den fortfarande används i öppenvård dock.
Citera
2020-04-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Kroniskt sjuka brukar magra av, så lite fett är nog bra att ha om man ligger i respiratorn i 3 veckor bara med dropp.
Å andra sidan är fetma ofta förknippat med metabolt syndrom.

Metabolt syndrom är en riskfaktor vid COVID-19 . . . .
Citera
Medlem
Bill Gates försöker förutse var bollen är.

Bill Gates is funding new factories for 7 potential coronavirus vaccines, even though it will waste billions of dollars

Han räknar med att coronan blir den nya HIV med vaccinleveranser år efter år. Blir någon av vaccinkandidaterna en hit då är hans investering hemma.

https://www.businessinsider.com/bill-gates-factories-7-different-vaccines-to-fight-coronavirus-2020-4?r=US&IR=T
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
I reportaget på SVT där ambulanspersonalen vittnar om en arbetsdag hämtas ingen patient från de äldsta åldergrupperna. Säkert många som undrar om triagering sker från larmcentralen.

Ja det är så skrämmande. De har börjat triangering från 70 till 60,50,40. Nu har det börjat bli allvarligt, samtidigt som 30-40 åringar kan triangeras (bortsorteras) pga platsbrist också.

De äldre ligger och dör i sina sängar på äldreboende ensamma. Saknar ord ...
Citera
2020-04-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Medeltal för personer som avlidet till följd av influensan varje år; 207,1 (se tabell)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa

Registrerade avlidna hittils till följd av coronavirus; 373 personer.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Siffrorna talar för sig.
Så jävla bra post t alla förnekare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Konstigt att alla patienter är i 50 års åldern eller yngre. Sker triagering från larmcentralen? Kan det vara mycker mer än 20% av covid-19 patienter som dör hemma och inte får medial uppmärksamhet?

Det dör förmodligen mycket mer människor av covid-19 än officiella siffror visar.

Blev helt perplex efter att sett denna video med denna ytterst sympatiska 45 års topp läkare i Swansea.

Dom rullar alltså in 30-50 åringar med bra fysik i vansinnigt tempo, flera var PT's om jag inte missförstod det.

Han och hans staff har enbart ett budskap...

Stanna hemma och kör karantän.

Lyssna nu för i helvete Adidas/Tegnell och Stefan.

Vi kan bråka sen om det mesta. Men nu måste Sverige köra en total nedstängning av allt i tre veckor.

......T O T A L L O C K D O W N.....
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-04 kl. 17:39.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte alls. Förvånar mig att den fortfarande används i öppenvård dock.
Bra. Den används för opiatabstinens i mitt fall. Licens krävs för att få den och jag tror inte vem som helst får skriva licens.
Citera
2020-04-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
jag håller ju med dig.
OK my bad
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Så mörkt!
Samtidigt sitter folk och bärsar på utekrogarna i vårsolen... "Corona? Ah mäh jag är inte riskgrupp så i dont care"

Ja. Precis så. Man fattar inte ens att även om man undviker IVA så kommer slutenvården inte att vara någon höjdare direkt. Blir inga vändor ner i kiosken för att köpa en Marabou och en kaffe när tristessen blir för stor om man säger så. Om man är i 20%-gruppen "allvarlig" istället för 5%-gruppen "kritisk" så är det syrgas och andnöd som gäller. En på fem av alla identifierade fall kommer under någon gång av förloppet ha svårt att andas att de tvingas uppsöka sjukhus och där kommer dom i snitt spendera 8 dar i slutenvård med syrgas om de inte blir såpass sjuka att de slussas iväg till IVA. Och väl därinne kommer det vara som en krigszon med jämrande döingar och maskiner som låter "wooosh-wooosh, wooosh-wooosh". Man kanske får andnöd och behöver mer syrgas. Trycker som en galning på knappen men det kommer ingen för dom är så upptagna...

Det är fan ingen semester. Man måste vara medveten om detta. Döden är värsta utkomsten men det finns en stor portion som inte har "milda" symptom ("milda" = de som FHM klassificerar som patienter som inte behöver syrgas eller respirator) och kommer få lida enormt utan att dom nödvändigtvis dör.
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja och han har väl hävdat att alla invandrare är en vinst för Sverige med.

Sluta tramsa. Han har inte uttalat sig annat än om hur man kan förutsäga hur epidemier kan utvecklas med matematiska modeller.

Här är en intressant video som visar hur en enkel sådan modell kan se ut. Man behöver inte förstå så mycket matte för att hänga med, även om kännedom om begreppet differentialekvation (i det här fallet tre kopplade sådana) underlättar. Ma E / Ma 5 på gymnasiet:
https://www.youtube.com/watch?v=k6nLfCbAzgo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in