2020-04-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Och ändå har dom mycket hårdare restriktioner är Sverige. UK ligger långt över Sverige i antalet döda/miljon invånare. Deras kurva är också mycket brantare, räknat från dag 0 (1 dödsfall per miljon invånare).

Hur får de som dumförklarar Sveriges strategi detta att gå ihop?

Ni kan få gissa lite, så kan jag komma med förklaringen sen. Först är det bäst att ni hetsar av er lite och piskar upp varandra så ni får det ur systemet.
Deras hetsande och skrikande efter hårdare restriktioner saknar helt enkelt logik. I Belgien (11 miljoner invånare) ser vi 140 döda per dag, med mycket hårdare restriktioner.
Citera
2020-04-04, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Det förstås. Men det dör ju tusentals i vanliga fall vars organ man borde få ta?
Hehe du vet inte vad en transplantation innebär hör jag.

De ska matchas också. Sedan ska du äta medicin så kroppen inte stötter bort det. Ska man göra det på patienter som redan är skrövliga 85+. Immunen är också dålig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det kan slå om ganska fort.

Men tidslinjen lyder att det kan ta 2-3 veckor efter man har smittats tills att man visar symtom. Sedan kan det gå väldigt fort från att vara frisk ena dagen till att man ligger på IVA dagen efter.

Just detta att man kan vara frisk ena dagen och ligga på Iva nästa dag är ju så skrämmande.

Får man andnöd hemma så tar det ju inte många minuter innan man dör. Vi i stan kan ju få ambulans snabbt men dom som bor ute i landet. Känns verkligen hemskt.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Deras hetsande och skrikande efter hårdare restriktioner saknar helt enkelt logik. I Belgien (11 miljoner invånare) ser vi 140 döda per dag, med mycket hårdare restriktioner.

Belgien är ett mycket folktätt land och smittan spred sig därför ganska väl innan de insåg allvaret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Härligt att se att det verkar vända, dom flesta lever som vanligt och det är bara preppers och domedagsprofeter som sitter inne och runkar till c19.se och hoppas att vi ska se samma siffror som Italien som har den äldsta befolkningen i världen, lever ovanpå varandra och kindpussar och fingerpullar varandra dagarna i ända.

Nu börjar uteserveringarna öppna, fullt ös på stan i min stad och tejpremsorna som satts upp i kassakön börjar tas bort. Vi har i princip haft noll restriktioner och ändå väldigt lågt dödsantal jämfört med Sydeuropa, som väntat.

I min stad på över 200k invånare har fler dött av trafikolyckor sedan vi först hörde om Covid-19 än själva viruset.

Riktigt kul att se att restaurangerna börjar få igång sin Business. Nu ska vi bara få tillbaka gymnasieeleverna till skolan.
Haha du fattar inte att än så länge finns smittan mest i stockholm och resten av sverige har inte drabbats än. Du är ju fan störd. Som jag tidigare har sagt vänta bara tills den sprider sig till andra storstäder här i sverige så får vi se vad som händer.
Men jag skrattade lite åt dig, det var lite kul liksom.
Citera
2020-04-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Folk bor mycket tätare
Citera
2020-04-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det dog 45, 30, 25, och 21 personer 1-4e april i Stockholm i Corona, där de flesta dödskallen sker. Dödsfallen har alltså minskat sen första april. Varje år dör över 250 personer i Sverige varje dag, de flesta i åldersrelaterade sjukdomar. VARJE DAG. Inte satt du och sa åt folk att sitta hemma då. ...
(kippte bort det sista eftersom inlägget inte var till mig)

Det dog väl 88 000 förra året och en del i åldersrelaterade sjukdommar. Detsamma händer även detta år och räknas ofta inte heller med i staistiken vad det gäller Covid-19.

Låt oss nu tänka att du får som du vill och vi snabbt smittar befolkningen och dödligheten blir då 1%. 100 000 människor döda utöver det normala eftersom sjukvården brakar ihop även om dödligheten egentligen kanske bara skulle vara 0.1% i covid-19. Om dödligheten skulle bli 2-3%?

Sen har vi alla som inte kan få tilläcklig vård för annat då det är kaos på sjukhusen och dör direkt eller senare. Det kan gälla trafikolyckor, skjutningar, cancerkontroller eller behandling, hjärtinfarkter och mycket annat. Det kan ju bli allt mellan 5 000 och 50 000 extra bara här och du eller jag drabbad.

Mer än 2% av befolkningen eller 200 000 döda sticker ut i den årliga statistiken och bara för att beredskap och planer inte riktigt fanns. Något man tog som självklart innan då vi har FHM och MSB. Det finns ingen regering i världen som överlever sådant.

2 av 100 människor dör och anhöriga påverkas av död, ilska och sorg. Många av dessa helt i onödan om detta skötts bättre. Man undrar hur det påverkar samhället och viljan att betala skatt och vara solidarisk i framtiden. Hur skulle detta påverka landet ekonomiskt då så många, både vanliga människor och företag, är beroende av snablen ner i skattkistan. Det skulle ha varit något att bita i för Socialdemokraterna om de flesta sen röstar för fortsatt egoism och partier som vill sänka skatter dramatiskt.

Har vi "tur" nu så kommer vi undan med mellan 20 000 och 50 000 döda i denna sjukdom. Som det nu ser ut från FHM ska minst hälften av befolkningen smittas och då vet vi inte vad kostnaden senare blir för sjukvården om skador uppstår för dom som klarar sig. Med kraftfulla åtgärder kanske "bara" 5000 - 10 000 dör och vi får väl se vad som händer.

Hur vi än gör så drabbas vi ekonomisk men ett val räddar liv och vi kan alla vara lite stolta över att vi försökte. Man ska ju inte tro att ekonomin kommer att fungera som vanligt om massor av människor dör och sjukvård havererar. Folk blir ju rädda och låser in sig frivilligt vilket gör att företag säljer mindre och ändå går omkull. Nackdelen om man lyssnat på många i näringslivet och bara lät det rulla på skulle ju kunna vara att dom inte fick ekonomisk hjälp senare utan fick skylla sig själv som tyckte det var en bra idé att offra människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Hehe du vet inte vad en transplantation innebär hör jag.

De ska matchas också. Sedan ska du äta medicin så kroppen inte stötter bort det. Ska man göra det på patienter som redan är skrövliga 85+. Immunen är redan dålig.

Nej kanske inte Agda 95 år men Stina och Sture 35. Eller Kim 17 år eller Maggan 58.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Coronaviruset är inte bara ett fysiskt virus som drabbar kroppen. Det är också ett psykologiskt virus som angriper själen och skapar rädsla. Vi måste nu lämna den gamla världen vi känner till och påbörja vandringen mot den okända nya värld som ligger framför oss. Den öppna globaliserade världen är på väg att slutas allt mer igen med stängda gränser och restriktioner. Vi ser isolation på både makro och mikronivå i samhället. Osynliga gränser och barriär av rädsla kommer uppföras mellan människor och mellan grupper av människor. En alltmer tilltagande skepsis mot vår nästa kommer bli följden av virusets framfart i världen.

Om vinstprognoser, tillväxt och frihet har varit dirigenten i västvärlden de senaste decennierna så är det nu istället rädslan som dirigerar oss i vårt handlande. Vi har en lång och mödosam resa framför oss där vi måste lämna våra gamla liv helt och hållet bakom oss. Ingen vet hur lång tid det kommer ta innan vi kan åka på semester igen till ett annat land. Ingen vet hur lång tid det kommer ta innan vi kan umgås på samma sätt som vi gjorde innan utan att vara rädd föra att någon ska vara sjuk, utan att vara ständigt vaksam på eventuella sjukdomssymptom hos människorna i vår omgivning. Det som ligger framför oss är ett massivt och svårklättrat isberg av samhällsutmaningar som vi måste ta oss över. Det som ligger framför oss är vår tids största prövning.

Men det kan finnas en strimma av ljus i den mörka och illavarslande Coronahimlen som välvt sig över våra liv. Kanske kommer vi människor hitta tillbaka till ett enklare liv där vi lever en dag i taget och lär oss uppskatta den tid vi har tillsammans. Det finns möjligen en vacker och outtalad charm mitt i kaoset, ångesten och svårmodet. Det kan vara så att klättringen över till andra sidan av det mäktiga och skräckinjagande Mount Corona gör oss mer ödmjukade och jordnära som människor. Kanske kommer det som egentligen betyder något att synliggöras och blottläggas för oss, på samma sätt som när gryningsljuset bränner bort flyktig morgondimma som ligger vilandes över dunkla landskap
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
[quote=Luzern|71044984]
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Och Tyskland snodde Schweiz munnskydd

Najs?

Förhoppningsvis faller EU efter detta.

Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Jag har skickat denna videon också 1-2ggr den e bra ja.

Ja. Han påpekade mycket det där med munskydd. Bra tycker jag även om folk tittar när man använder det här i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Karantänen här påbörjades för exakt två veckor sedan, givet den långa inkubationstiden bör man förhoppningsvis se effekterna av detta närmaste veckan. Jag bor mitt i centrala London och det är knappt folk ute på gatorna.

Jag tror att vi i Sverige också kommer att få se effekterna av det svenska handlandet om någon vecka.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg synes at Norge og andre land (hvis det er kapasitet til det) skal hjelpe Sverige hvis Sverige trenger hjelp. Kan Tyskland ta imot pasienter fra Sverige? Har Sverige spurt Tyskland, Finland, Norge og/eller andre land om hjelp?

Jag vet inte. Men troligtvis inte.
Men här kommer en inofficiell förfrågan:
Kan vi skicka stockholmarna till Norge?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Det förstås. Men det dör ju tusentals i vanliga fall vars organ man borde få ta?

Vad pratar du om? Tillgången på organ är väldigt låg, det är en mycket svår operation, kräver mycket av mottagaren inklusive livslång medicinsk behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in