2020-04-04, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
372 personer på IVA, 157 i Stockholm, folk är ute och tar en bärs. Det går bra nu..

Vänta och se nästa vecka då vårvärmen anländer och temperaturer på 15+
Citera
Bannlyst
[quote=Richard-III|71044955]
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Precis! Fuck EU. Skapa ett nordiskt samarbete istället.[/QUOTE
Och USA snodde Frankrikes munskydd
Och Tyskland snodde Schweiz munnskydd

Najs?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Det är snarare något annat som inte går. Det har pratats i snart 2 månaders tid om att "om en till två veckor kommer sjukvården kollapsa". Än har det inte inträffat.

Sjukvården i Stockholm är ovanligt högt belastad för att vara influensasäsong, men marginalen jämför med många tidigare säsonger är mycket mindre än det framställs. Göteborg rustar för en storm som aldrig kommer att komma.

Uppsala klarar inte att hjälpa Stockholm
Region Uppsala kommer inte kunna avlasta region Stockholm i arbetet med covid-19.
- Vi har helt enkelt själva för mycket att stå i för att kunna hjälpa till, säger Mikael Köhler vid Region Uppsala.
Det var på fredagen som Region Stockholm bad om hjälp från kollegerna i Uppsala, framför allt när det gäller bemanningen av intensivvårdplatser. Men svaret är alltså negativt.
- Som det ser ut i nuläget så har vi inte möjlighet att göra det, men vi kommer att fatta ett nytt beslut under måndagen. Kanske ser situationen annorlunda ut då, det beror lite på hur många nya patienter vi får under helgen, säger Mikael Köhler, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör vid Region Uppsala.
Han understryker att det var tungt att ge beskedet till Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm.
- Att fatta det beslutet var bland det jobbigaste jag har gjort, jag känner Björn personligen så det var verkligen inte roligt.
Region Uppsala uppger att man även där har haft svårt att bemanna sina sjukvårdsplatser under den pågående pandemin.
- Antalet fall i region Uppsala stiger snabbt, med tanke på regionens storlek har vi ett ganska högt antal smittade per invånare, säger Mikael Köhler och fortsätter:
- Syrgasåtgången på Akademiska är 100 procent högre än normalfallet den här tiden på året, det ger en fingervisning om trycket.
För att vårda de fall av covid-19 som nu kommer in har man i Region Uppsala utökat kapaciteten med 24 nya IVA-platser. Ytterligare åtta tillkommer under nästa vecka,
- Vi vill självklart hjälpa till, men det är inte möjligt just nu. Vi kan själva behöva hjälp snart, säger Köhler.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Härligt att se att det verkar vända, dom flesta lever som vanligt och det är bara preppers och domedagsprofeter som sitter inne och runkar till c19.se och hoppas att vi ska se samma siffror som Italien som har den äldsta befolkningen i världen, lever ovanpå varandra och kindpussar och fingerpullar varandra dagarna i ända.

Nu börjar uteserveringarna öppna, fullt ös på stan i min stad och tejpremsorna som satts upp i kassakön börjar tas bort. Vi har i princip haft noll restriktioner och ändå väldigt lågt dödsantal jämfört med Sydeuropa, som väntat.

I min stad på över 200k invånare har fler dött av trafikolyckor sedan vi först hörde om Covid-19 än själva viruset.

Riktigt kul att se att restaurangerna börjar få igång sin Business. Nu ska vi bara få tillbaka gymnasieeleverna till skolan.
Citera
2020-04-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Varför transplanterar man inte nya lungor på dom vars lungor förstörs? Det gör man ju på cancerpatienter mm.
Öh för att det inte finns lungor att tillgå.
Senast redigerad av Martlet 2020-04-04 kl. 16:22.
Citera
2020-04-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Har vi tid, manskap och resurser till det?

Tänker att det går fortare än att ligga många veckor med respirator och man räddar liv. Eftervården måste ju gå snabbare också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Varför transplanterar man inte nya lungor på dom vars lungor förstörs? Det gör man ju på cancerpatienter mm.
Möjligen finns det inte tillräcklig många donatorer . . . . bland annat . . . .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Såg en mycket bra intervju med professor Kim Woo-joo från Korea. För de som är intresserade av att sätta sig in i Covid19 mer på djupet och är villiga att satsa en halvtimme så kan jag rekommendera den.

https://m.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU
Jag har skickat denna videon också 1-2ggr den e bra ja.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ord som dessutom är ett jävla mummel bara.
Angående fotboll: ”träningsmatcher kan vara ok om man håller avstånd” - vad FAN betyder det? Hur håller man avstånd när man spelar en fotbollsmatch?

Precis.
Inte för att jag är någon fotbollsspelare eller ens intresserad av det men jag vet att avstånd i den sporten... ja.

De får väl övergå till tennis eller något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi får se då hur många som dör i Italien. De har ju fortsatt höga nivåer trots stenhårda åtgärder.

Nej, det är inga orealistiska siffror om vi gör så som du föreslår, dvs gör ungefär som idag. Men det kommer vi knappast göra, som sagt, utan vi kommer att REagera precis som Italien.

Du har fortfarande inte svarat på vad du menar med "stenhårda åtgärder". Vad är det?

Italiens siffror förefaller ha nåt en platå nu och antalet smittade sjunker. Det finns inget som tyder på att det du påstår skulle bli en sanning. Vad tycker du att du bidrar med som sitter här och sprider ditt alarmistiska skitsnack? Jag kan också dra siffror ur röven, men vad har det för betydelse? Jag kan sitta här och säga att shit, 58 milj av Italiens 60 miljoner inv kommer att dö. Ok? Nej, det kommer de inte. Det skedde inte ens under Spanska sjukan då även då Italien var värst drabbat och då man knappast hade samma kunskap och resurser som i dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kul att du uppskattar det!
Takk!

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här är anteckningarna i sin helhet. De är från den första föreläsningen i virologi och ganska allmän.

OBSERVERA: Man MÅSTE ha adblock när man går in på minfil.org numera annars kan man få trojaner och skit!!!

https://minfil.com/B5BbZbl7o1/Ant_virologi_pdf
Takk!
Citera
2020-04-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Och ändå har dom mycket hårdare restriktioner är Sverige. UK ligger långt över Sverige i antalet döda/miljon invånare. Deras kurva är också mycket brantare, räknat från dag 0 (1 dödsfall per miljon invånare).

Hur får de som dumförklarar Sveriges strategi detta att gå ihop?

Ni kan få gissa lite, så kan jag komma med förklaringen sen. Först är det bäst att ni hetsar av er lite och piskar upp varandra så ni får det ur systemet.
Karantänen här påbörjades för exakt två veckor sedan, givet den långa inkubationstiden bör man förhoppningsvis se effekterna av detta närmaste veckan. Jag bor mitt i centrala London och det är knappt folk ute på gatorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in