Citat:
Ursprungligen postat av
Impertinent
I kriser ökar alltid styrets popularitet. Vi får se hur populär regeringen som vägrar ta ansvar är efter att liken räknats, och antalet jämförs med grannländernas.
Det som irriterar mig är att Sveriges ministrar är så lågutbildade att de inte kan göra egna synteser och ta egna beslut. Där har Sveriges grannländer en fördel. Att som statsministern skyffla ansvaret på FHM är ynkligt. Det är ju ändå regeringens skyldighet att se till att ha en fungerande myndighetsstruktur.
Vilken är då min agenda? Att rädda liv. Och om möjligt, håna naiva och inkompetenta oduglingar.
Jag har inte för avsikt att gå in en diskussion med dig om vilket beslut som hade varit rätt, fel, bra eller mindre bra vid ett visst tillfälle. Din åsikt om vilka beslut du skulle ha viljat se är klar.
Dock skulle jag vilja påstå att ett beslut att t ex stänga lågstadieskolorna är inte mer än ett beslut att inte stänga desamma. Detsamma gäller att besluta att agera i linje eller samförstånd med experterna som att besluta att agera i strid med experkunskapen.
Så, vi pratar ju inte om att någon eller några inte fattar beslut, utan om vilka beslut som har fattats.