2020-04-04, 16:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Och ändå har dom mycket hårdare restriktioner är Sverige. UK ligger långt över Sverige i antalet döda/miljon invånare. Deras kurva är också mycket brantare, räknat från dag 0 (1 dödsfall per miljon invånare).

Hur får de som dumförklarar Sveriges strategi detta att gå ihop?

Ni kan få gissa lite, så kan jag komma med förklaringen sen. Först är det bäst att ni hetsar av er lite och piskar upp varandra så ni får det ur systemet.

Hur länge har UK haft dessa hårda restriktioner och hur lång tid tror du att det tar innan man ser någon effekt av sådana?

Hur stor population har de? Hur ser befolkningstätheten ut? När stängde de pubarna?
Citera
2020-04-04, 16:05
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Har flera bekanta som ska resa över halva landet nu i Påsk.

Någon ska besöka någon äldre. Någon ska till sina barn som studerar, en annan ska till sin stuga i fjällen...

Svensken verkar obekymrad.

Det är ett av skälen till att göra en snabb nedstängning. Då förstår folk att det är allvar.
Som det är i Sverige idag kan jag förstå att många inte gör det. En stor del av folket tar bara del av den info som de styrande presenterar via msm och litar blint på detta.
Det är stor risk att påsken blir en katastrof.
Citera
2020-04-04, 16:06
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur länge har UK haft dessa hårda restriktioner och hur lång tid tror du att det tar innan man ser någon effekt av sådana?

Hur stor population har de? Hur ser befolkningstätheten ut? När stängde de pubarna?

Och att tillägga, vi är fortfarande efter UK. Vänta några veckor ska ni få se
Citera
2020-04-04, 16:06
Medlem
Citat:
Det är snarare något annat som inte går. Det har pratats i snart 2 månaders tid om att "om en till två veckor kommer sjukvården kollapsa". Än har det inte inträffat.

Sjukvården i Stockholm är ovanligt högt belastad för att vara influensasäsong, men marginalen jämför med många tidigare säsonger är mycket mindre än det framställs. Göteborg rustar för en storm som aldrig kommer att komma.

Förlåt men vad grundar du dina påståenden på? De har satt upp fältsjukhus, hur ofta har det behövts?
Citera
2020-04-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för info.
80% av fallen som studerats i studien kan ha smittats av ett odokumenterat fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Löfvén närmar sig med språngsteg åter en tredjedel av väljarna. Vissa ser honom som en landsfader.
Tegnells fanpage på facebook har 60 tusen följare och växer för varje dag. Ifrågasätter man något blir man utskrattad, kallad outbildad bonde och hänvisas till experten Tegnell.
66% står bakom Tegnell.

Sverige är som Nordkorea. Glöm aldrig det.
I Nordkorea är folk tvingade att tillbe den store ledaren, det har konsekvenser att opponera sig. I Sverige gör folk det frivillig.
Det går även att med lätthet se hur apart den svenska ledningen agerar, det även om man bara tittar på regimens media-kanaler. Trots detta växer tilliten till den inavlade svenska elitens agerande i Corona krisen. Social ingenjörskonst har raderat ut allt vad överlevnadsinstinkt heter hos den arme svensken, med mössan i handen låter svensken sig och inte minst den krympande skaran efterlevande folkutbytas.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Det är snarare något annat som inte går. Det har pratats i snart 2 månaders tid om att "om en till två veckor kommer sjukvården kollapsa". Än har det inte inträffat.

Sjukvården i Stockholm är ovanligt högt belastad för att vara influensasäsong, men marginalen jämför med många tidigare säsonger är mycket mindre än det framställs. Göteborg rustar för en storm som aldrig kommer att komma.

Det verkar inte direkt vara lugna gatan, eftersom 08 ber om hjälp.

https://www.dn.se/sthlm/region-stockholm-ber-uppsala-om-hjalp-med-att-bemanna-intensivvard/
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Ett problem är ju att man får endast gå ut för att handla mat. Och alla samlas bara vid matbutikerna med långa köer. Perfekt ställe för viruset att sprida sig.

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Exakt. Och sen går de hem och sitter med familjen. Ännu ett perfekt ställe. Sen åker en från familjen till sitt viktiga jobb.

Därför tror jag inte på karantän.

Precis, men oavsett så gäller det att försöka få spridningen att gå så långsamt som möjligt. Jag tror en lång matkö eller en person som eventuellt smittar ner sin familj för att han varit på sitt viktiga jobb ändå inte går att jämföra med hur snabbt det hade gått om alla levde på nästan som vanligt som det påstods att 40% i Italien gjorde.
Citera
2020-04-04, 16:08
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Och att tillägga, vi är fortfarande efter UK. Vänta några veckor ska ni få se

Trots att de bytte strategi till slut är det kaos i England.

https://m.youtube.com/watch?v=ejlbCmRJMW4
Citera
2020-04-04, 16:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Tyvärr tillverkar dom det själva. Vi får vara mer kreativa: Bilar, lastbilar, respiratorer.

Samarbete..

De nordiska länderna är som små fisar i den stora världen. Bara att se hur Frankrike stal munskydden, det samma knepet skulle de inte ha vågat mot tex USA..

Jag vågar även påstå när nämnda länder far och shoppar i världen, får man ett sämre pris jmf med större länder som köper mera i "bulk".

I dessa tider behövs nya knep.

Skulle vara fint tex om tillverkning skyddsutrusning skulle kunna tillverkas i större utsträckning. Tex smittskydds-rockar i Danmark, handsprit i Norge, gummihandskar i Finland, masker i Sverige, etc. Då blir även kostnaderna för respektive land mindre.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Så är det. En vän till mig ville att jag skulle resa inom landet och hälsa på hen över den här helgen. Jag sa att jag inte tänker resa överhuvudtaget eftersom det rekommenderas att inte göra det. Enligt henne gäller det bara för besök hos äldre släktingar, annars är det fritt fram tyckte hon.

Ja du ser vad olika folks uppfattning om deras förmaningar är. Det är säkert 5 miljoner sätt olika människor tolkar deras riktlinjer.

Att stänga ner skulle vara mer konkret för många människor, och skolorna (vill egentligen inte de ska stänga) men att stänga skolorna skulle iallafall få folk att bli mer medvetna om riskerna, och mer konkret förstå att det är allvar. Det är handlingar konkreta - inte - ord som får mest effekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag håller mig till de beräkningar som gjorts av de främsta experterna i Europa och anser därför att du tror fel, men jag bortser från det nu.
Också du inser säkert att dödligheten inte är skriven i sten. Snabb spridning= överbelastad sjukvård= fler döda. Det är förstås rent oärligt att låtsas om som att så inte är fallet.

Givet att immunitet för längre tid uppnås, något som öht inte är påvisat, så skulle snabbare smittspridning och fler döda ge en snabbare återgång till normalläge. Du förespråkar alltså att Sverige går samma väg som Lombardiet inledningsvis, MEN inte reagerar nämnvärt när sjukvården kollapsar och folk dör som flugor. Det vore alltså "för hårt" att tex stänga skolorna i ett sådant läge enligt dig.

Med "din'" taktik får vi räkna med 70% av befolkningen smittad och 3.4% av dessa döda= 238.000 döda.
Givetvis stängs Sverige innan dess. Jag ger det 2 veckor innan Steffe REagerar.
Vi hade kunnat undvika det genom att agera.
Det är ju helt orimligt att utgå ifrån att 3.4% av 70% av befolkningen ska dö.

Italien har förlorat 0.23 promille av sin befolkning, och så sent som idag gick de ut med att en fjärdedel av befolkningen kan vara smittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in